اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/با نام‌آوران ورزش کردستان

معلمی که دلسوخته کشتی بود

سیدصالح سیدالشهدایی، از مربیان ورزش کشتی کردستان است که همچون پدری مهربان، برای ورزشکاران این استان و به ویژه شهرستان سقز زحمت کشید، تا جایی که این شهر را به عنوان قطب کشتی ایران معرفی کرد.

معلمی که دلسوخته کشتی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کشتی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی دنیا شناخته می‌شود که بنا به تحقیقات باستان شناسان بر روی تصاویر منقش در غارها، قدمت این ورزش به 2700 سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

با تشکیل فدراسوین بین‌المللی کشتی "فیلا" در سال 1912 این ورزش به دو رشته آزاد و فرنگی و در اوزان مختلف تقسیم‌بندی شد که البته در گذر زمان این اوزان دستخوش تغییر و تحولات شده است.

در کشور ما نیز به دلیل خصوصیات و منش پهلوانی مردمان این دیار، علاقه به این ورزش از دیرباز در میان اهالی موج می‌زده است و به تبع آن استان کردستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره چهره‌های شاخصی را به کشتی ایران معرفی کرده است.

کشتی‌گیران شهرستان سقز نیز به موازات مردم سایر شهرستان‌های کردستان به ورزش‌های مختلف از جمله کشتی، علاقه وافری نشان می‌دادند و از هر فرصتی، برای پرداختن به این رشته آئینی بهره می‌جستند.

یکی از افرادی که خدمات شایان توجهی به ورزش کشتی سقز داشته است فردی ارتشی به نام ستوان شاهپوری بود. وی در سال‌های 1334 و 1335 با پا گرفتن کشتی به صورت جدی در سقز، هدایت و آموزش کشتی‌گیران این سامان را برعهده گرفت.

وی با کمک تعدادی از جوانان و علاقه‌مندان به ورزش کشتی، اقدام به تهیه و ساخت تشک کشتی نمود و با جمع‌آوری چندین گونی و ریختن پوشال و پارچه به داخل آن نخستین تشک کشتی را ساخت و آن را در اتاقکی قرار دادند.

پس از چهار سال فعالیت ستوان شاهپوری، ابراهیم آزمون از چهره‌های نامدار کشتی خراسان که در سال 1339 در شهر سقز خدمت سربازی را طی می‌کرد، هدایت و مربیگری کشتی این شهر را برعهده گرفت.

آزمون از آنجایی که در امر آموزش و برنامه‌ریزی تمرینات موفق بود انگیزه و علاقه جوانان را به ورزش کشتی افزایش داد و موجب تحول چشمگیر در کشتی سقز و کل استان کردستان شد.

وی از اندامی تنومند برخوردار بود و در اجرای فنون کشتی تبحری خاص داشت که همین مؤلفه را نیز به کشتی‌گیران جوان سقزی آموزش داد و آن‌ها را با این مهارت‌های آشنا کرد.

در سال 1340 با گسترش ورزش کشتی در میان جوانان و هجوم آن‌ها به منظور فعالیت در این ورزش، مسئولان وقت ورزش در صدد تهیه تشک با ابعاد بزرگتر و با کیفیت بهتری شدند.

با تلاش‌های صورت گرفته توسط دو خادم ورزشی استان کردستان تشک و سالن مناسب برای ورزش کشتی در اختیار ورزشکاران این رشته قرار گرفت و تمرینات آن‌ها به این مکان انتقال یافت.

پس از جدایی آزمون و به دنبال پاره‌ای تغییر و تحولات در کشتی سقز، یکی از مربیان کشتی بیجار در جریان رقابت‌های آموزشگاهی استان کردستان در سال 1344 به استعداد و ظرفیت بالقوه کشتی‌گیران سقزی پی برد و آن‌ها را به فعالیت بیشتر در این ورزش تشویق کرد.

این مرد کسی نبود جز "سیدصالح سیدالشهدایی" . وی در سال 1312 در روستای منصور بلاغی از توابع سنندج دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر به پایان رساند.

سیدالشهدایی در سن 15 سالگی، الفبای کشتی را زیر نظر اساتیدی چون مرحوم سید محمود ظهیر اعظمی، جعفر نصری و عبدالله طیری از بزرگان و پیشکسوتان ورزش کردستان آموخت.

وی به لحاظ استعداد، قدرت و جسارت فراوانی که برخوردار بود در مدتی کوتاه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در رده کشتی‌گیران طراز اول قرار گرفت.

سید‌الشهدایی در سال 1327 در باشگاه دارائی تهران و زیر نظر استاد کشتی ایران، مرحوم رحمت‌الله غفوریان آموخته‌های خود را تکمیل کرد.

وی در روزگار جوانی با حریفان و نامداران بزرگی چون عبدالله موحد، ابراهیم سیف‌پور، شعبان بابا اولادی، حمید توکل، محمد معزی‌پور و حسین تهامی که همگی از قهرمانان جهان و المپیک در آن ایام به شمار می‌رفتند به رقابت می‌پرداخت.

پس از درخواست‌های مکرر کشتی‌گیران سقزی و ذوق و شوق آن‌ها برای پیشرفت در این ورزش، سید‌الشهدایی به دعوت آن‌ها پاسخ مثبت داد تا به این ترتیب کشتی این شهر از مدیر و مربی لایقی بهره‌مند شود.

سید‌الشهدایی با توجه به نظم خاصی که در کشتی ایجاد کرد، موفق به تحولی شگرف در ورزش این شهر شد و همین مسئله بر گرایش جوانان به کشتی بیش از پیش افزود.

صالح سیدالشهدایی که همزمان مربی ورزش نیز بود، پس از چهار سال فعالیت صادقانه و دلسوزانه در کشتی سقز به شهرستان سنندج منتقل شد و جای خود را به مرحوم عباس خاکی از مربیان بومی سقز سپرد.

حضور سیدالشهدایی به اندازه‌ای برای ورزش سقز و کل استان کردستان ثمربخش بود که این شهر را به عنوان یکی از قطب‌های ورزش کشتی کشور معرفی کرد.

این مربی همچون پدری مهربان و دلسوز برای پیشرفت ورزش کشتی این استان تلاش و مشقت فراوانی را متحمل شد و نام و یاد او برای همیشه در ذهن دوستداران کشتی جاودانه خواهد ماند.

استاد سیدصالح سیدالشهدایی هم‌اکنون در قید حیات است و شایسته است همچون گذشته از تجربیات ارزنده اینگونه پیشکسوتان در راه اعتلای ورزش کردستان، استفاده شود.

---------------------------

گزارش از کیوان قاسمی

--------------------------

انتهای پیام/79012/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول