اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان بررسی می‎کند

خبرنگاران در حسرت شنیدن حرف تازه

این روزها خبرنگاران در حسرت شنیدن یک حرف تازه‎تر هستند، حرفی که وعده نباشد و شاید و باید را به همراه نداشته باشد، آنها منتظر سخنی از سوی مسئولان هستند که بوی عملیاتی شدن را بدهد چراکه آنها خسته از وعده‎های تکراری هستند.

خبرنگاران در حسرت شنیدن حرف تازه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، دوباره رسیدیم به ایستگاه 17 مرداد تا باز هم مثل همیشه مشکلات خبرنگاران تکرار و تکرار و تکرار شود.

باز هم در 17 مرداد ماه خبرنگار می‎شود آینه‎ای تمام‌نمای صداقت، عاشقی، خبرنگار دروغ نمی‎گوید، اکاذیب را نشر نمی‎دهد و خبرنگاری سخت‎ترین شغل دنیا که هرکسی را تاب حضور در این حرفه نیست.

اینکه خبرنگاری چیست و خبرنگار کیست فارغ از همه نظریه‎های تئوری و علمی که وجود دارد، پاسخ آن را به طور واقعی باید از زبان کسانی شنید که عمری در این عرصه حضور داشته و عمری خاک این میدان را خورده‎اند.

اما جالب است بدانید که عمر حرفه خبرنگاری در استان گلستان کمتر پیش می‌آید به بیش از 10 سال تجاوز کند و خیلی زود افرادی که به هر دلیل در این حرفه قرار می‎گیرند به این نتیجه می‎رسند که خبرنگاری شغل نیست!!!

مشکلات خبرنگاران در زیر سایه تکرارها چنان نخ‌نما شده که دیگر کسی برای بیان آن رغبت ندارد؛ چراکه هر آنچه باید گفته شود هر سال حداقل در روز 17 مرداد ماه بارها و بارها بر زبان آورده شده و حتی فرد اول اجرایی استان نیز با همه عنایتی که به جامعه خبری داشته پای درد دل آنها نشسته و امروز به مسائل آنها کاملاً مشرف است و حرف نگفتنی نمانده است.

خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

این روزها خبرنگاران در حسرت شنیدن یک حرف تازه‎تر هستند، حرفی که وعده نباشد و شاید و باید را به همراه نداشته باشد، آنها منتظر سخنی از سوی مسئولان هستند که بوی عملیاتی شدن را بدهد چراکه آنها خسته از وعده‎های تکراری هستند.

در دو سال گذشته سخن از تشکیل یک خانه مطبوعات بر زبان‎ها جریان گرفت، خانه‎ای که می‎رفت جایگاهی برای حل چالش‎های پیش روی خبرنگاران و متولی اصلی برای مسائل این گروه از جامعه باشد.

خبرگزاری فارس در گزارشی از نخستین اردوی آموزشی که توسط خانه مطبوعات در بهمن ماه سال 1390 برگزار شده بود به نقل از هر کدام از اعضای تازه نفس این خانه نوشت:

رئیس خانه مطبوعات گلستان با بیان اینکه همه خبرنگاران عضو اصلی خانه مطبوعات هستند، خاطرنشان کرد: برای ادامه کار نیازمند کمک و راهنمایی گروه هدف خود هستیم و چنانچه ما در انجام وظایف کوتاهی یا با چالش مواجه شویم نیازمند به نقدهای منصفانه از طرف شما خواهیم بود.

علی منصوری‎رضی از اصحاب رسانه خواست تا با همت، تعاون و همکاری این جمع را یاری کنند تا بتوانیم در راستای تحقق اهداف جامعه خبری گام‎های موثری را برداریم.

* راه‌اندازی مرکز مطالعات رسانه در گلستان

مسئول کمیته آموزش خانه مطبوعات استان گلستان نیز در ادامه با بیان اینکه آموزش برای خبرنگاران مورد تاکید همه است، گفت: این اردو نیز با رویکرد آموزشی برگزار شده و تلاش داریم تا پایان سال باز هم دوره‎های آموزشی را برگزار کنیم.

غلامرضا رجایی با اشاره به اینکه به دنبال راه‎اندازی مرکز مطالعات رسانه‎ای در گلستان هستیم، اظهار داشت: پیگیر هستیم تا با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از مراکز دانشگاه‎های استان دوره‎های آموزشی را حداقل در 50 ساعت برگزار کنیم تا با داشتن خبرنگاران توانمند رسانه‎های تاثیرگذارتری داشته باشیم.

*پیگیری مسکن خبرنگاران مهمترین هدف کمیته رفاه

رجبعلی نیازمند مسئول کمیته حل اختلاف خانه مطبوعات استان نیز با بیان اینکه امید داریم اختلافی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به وجود نیاید، خاطرنشان کرد: در گام اول این کمیته به دنبال ارائه یک شاخص و مرجع برای داوری اختلافات هستیم تا در صورت ایجاد این مسئله بتوانیم حکمیت و داوری پسندیده‌ا‌ی داشته باشیم.

سید جواد حسینی مسئول کمیته رفاه و معیشت خانه مطبوعات استان با تشکر و قدردانی از شهرداری، شورای شهر، اداره کل میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برگزاری این اردو با اعضای خانه مطبوعات همکاری داشته‎اند بیان داشت: مهم‌ترین مسئله در این کمیته مسکن خبرنگاران است که با همکاری اعضای انجمن صنفی پیگیر مسائل آن هستیم.

وی ابراز داشت: همچنین بیمه تکمیلی خبرنگاران نیز از دیگر اولویت‎های ما در این کمیته محسوب می‎شود.

*پیگیری مسئولیت صندوق قرض‌الحسنه و اتخاذ راهکار برای حل مشکلات خبرنگاران

اسماعیل میری مسئول کمیته مالی و جذب اعضای خانه مطبوعات استان هم با اشاره به اینکه شعار من این است که خبرنگاران خستگی‌ناپذیر هستند، اذعان داشت: با کامل کردن بانک اطلاعاتی اعضا برای آنها کارت صادر خواهیم کرد و همچنین مسئولیت صندوق قرض‎الحسنه را هم پیگیری می‌کنم.

زهرا بهرامی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان ابراز داشت: هیچ کمیته‎ای را بر عهده نگرفتم تا بتوان مشکلات جامعه خبری را رصد کنم و به دنبال راهکارهای مناسب برای حل مشکلات جامعه هدف خود باشم

بعد از گذشت 2 سال از تشکیل خانه مطبوعات باید دید عمل به این وعده‎ها و پیشنهادها کجاست و چه شده است؟

از برگزاری مراسم روز خبرنگار در امامزاده تا امید برای بهتر شدن وضعیت خبرنگاران

این گزارش در تاریخ 29 اسفند ماه سال 1390 نوشته شده و حالا نزدیک به یک سال و اندی از این وعده‌ها گذشته است، اما گویا نفس‌ها کم آمده و آنها نه نقدهای منصفانه خبرنگاران را شنیده‌اند، و نه از راهکارهای مناسب برای حل مشکلات، پیگیری صندوق قرض الحسنه، مسکن مهر و حتی راه‌اندازی دفتر مطالعات، خبری است شاید اقداماتی انجام شده باشد اما اکنون بعد از گذشت این همه مدت پسندیده بود که حرف از اجرا شدن برنامه‎ها به زبان آورده شود نه اقداماتی که باید انجام شود.

اما با این مسئله باز هم جای شکرش باقی است، چراکه از برگزاری مراسم روز خبرنگار در امامزاده عبدالله گرگان مطلوب‎تر است.

با برنامه‎ریزی مناسب برای برگزاری این روز و قرار دادن تشریفات حداقلی، خانه مطبوعات امیدهای بسیاری را در مسیر حل مشکلات این قشر از جامعه و توجه مناسب‎‎‎تر به آنها در دل خبرنگاران زنده کرده است.

خبرنگار یار باوفای دستگاه‎ها و دستگاه‎ها رفیق نیمه‎راه خبرنگاران

اما گویا کلاف سردرگم مشکلات خبرنگاران حتی توسط نمایندگانشان نیز به سرانجام نرسید تا جایی که امروز که نزدیک به روز خبرنگار هستیم همه شده‎اند یار خبرنگار و با تعریف و تمجید همانند مناسبت‎های دیگر تشکرها و شعارهای خودنمایانه را سر می‎دهند تا این روز هم همانند روزهای دیگر بگذرد و صفحه تاریخ ورق بخورد.

اما به واقع در این بین حل مشکلات و عمل به شعارها چه جایگاهی دارد؟ چرا همه به سخت بودن کار خبرنگار اذعان دارند اما برای آنها حرکت مثبتی انجام نمی‎شود؟

چرا زمانی که نوبت کنترل اذهان عمومی و آگاهی بخشیدن درباره مسئله مهم و ارائه گزارش عملکرد دستگاه‎ها و نهادها می‎رسد رسانه عزیز می‎شود ولی زمان رسیدگی به مشکلات آنها این فعالیت سخت و مهم شغل محسوب نمی‎شود؟

چراهای بسیاری را این قشر زحمتکش از زبان اقشار مختلف جامعه برای رفع مشکلات آنها بر زبان آورده تا آن مسئله حل شود اما نوبت به چراهای دل خود که می‎شود بازهم فروتنی به‎خرج می‎دهد و از حق خود می‎گذرد.

اما واقعا تا به کی؟؟؟؟؟؟

 ===========

گزارش: سالار احمدی

============

انتهای پیام/‌83004/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول