اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس:

نظر کمیسیون‌های تخصصی مجلس در رای اعتماد وزرا موثر است

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای پیشنهادی در مدت یک هفته رسیدگی به بررسی صلاحیت‌ها، با حضور در کمیسیون‌های مجلس، برنامه خود را اعلام و به سئوالات اعضا پاسخ می‌دهند.

نظر کمیسیون‌های تخصصی مجلس در رای اعتماد وزرا موثر است

محسن کوهکن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره روند قانونی رای اعتماد مجلس به وزرای معرفی دولت اظهار داشت: روند قانونی رای اعتماد به هیئت وزیران با رای اعتماد به یک وزیر کمی با هم متفاوت است.

وی عنوان کرد: پس از اعلام وصول اسامی وزرا در صحن علنی مجلس، مجلس یک هفته فرصت دارد که وارد رسیدگی به صلاحیت‌ها بشود.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه یک رویه‌ای دیگری برای رسیدگی به صلاحیت‌های و شایستگی‌های وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در آیین نامه قانونی نیست، اما اجرا می‌شود.

کوهکن با توضیح این روند که اصولا صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تحصیلی، سوابقی و تجربه‌ای وزیر معرفی شده از سوی دولت، در کمیسیون‌های تخصصی و مربوطه مجلس به بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

وی ابراز داشت: به عنوان نمونه وزیر نفت در کمیسیون انرژی یا وزیر کشاورزی در کمیسیون کشاورزی با حضور خود در مدت رسیدگی به صلاحیت‌های وزرا، در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی خود حضور پیدا کرده و با اعلام برنامه‌های خود و توضیح برای نمایندگان اقدام می‌کنند.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای کمیسیون‌های مربوطه با ارائه سئوالات از وزیر پیشنهادی و گرفتن پاسخ از آن در نهایت یا حامی شده و رای بر صلاحیت داده‌اند و یا مخالفت می‌کنند و سپس برآیند نظرات اعضای کمیسیون‌های در صحن علنی مجلس مطرح و سپس رای گیری از همه نمایندگان انجام می‌شود.

کوهکن تاکید کرد: با توجه به عقبه و سابقه مجلس در روند بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت، نظر کمیسیون‌های مجلس در روند رای گیری صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس بسیار تاثیرگذار است.

وی با یادآور شدن این مطلب که چنانچه کمیسیون‌های تخصصی و اعضای آن نظر مثبتی نسبت به وزیر پیشنهادی داشته باشند دیگر همکاران و نمایندگان معمولاً رای اعتماد می‌دهند و اگر نظر نهایی کمیسیون مربوطه منفی و مخالف باشد، نیز روال بر همین گونه خواهد بود.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از لحاظ قانونی نظر کمیسیون‌ها نظر نهایی و قانونی تلقی نمی‌گردد و نظر همه نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس اصلی و قانونی است.

کوهکن درباره کابینه پیشنهادی حسن روحانی متذکر شد: ترکیب کلی وزرای پیشنهادی از منظر گرایش‌های سیاسی یک طرفه و یک جانبه نیست و باید بپذیریم که مجموعه وزرای پیشنهادی از همه سلیقه‌ها و گرایش‌ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دوم در بحث ترکیب کابینه معرفی شده این است که اصولا افرادی حضور دارند که در گذشته بر روش اعتدال حرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/63001/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول