اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه مطبوعات استان کردستان:

ایجاد تشکل نظام مهندسی مطبوعات نیاز جامعه رسانه‌ای است

رئیس خانه مطبوعات کردستان ایجاد تشکل نظام مهندسی مطبوعات را نیاز اصحاب رسانه دانست و گفت: با ایجاد این تشکل از ورود افراد غیرمرتبط با بحث رسانه‌ای به این عرصه جلوگیری خواهد شد.

ایجاد تشکل نظام مهندسی مطبوعات نیاز جامعه رسانه‌ای است

سلیمان الله‌مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به وضعیت مطبوعات کردستان اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده در طول یک سال گذشته اغلب تولیدات رسانه‌های خبری استان اگر چه از نظر کمی قابل توجه بوده و دارای رشد مناسبی است، اما از نظر کیفی و محتوایی دارای نواقصی است که امیدواریم جبران شود.

وی برگزاری کلاس‌های آموزشی ارتباطات و رسانه برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان را اولویت خانه مطبوعات نام برد و تصریح کرد: در طول یک سال گذشته در این زمینه دو دوره کلاس‌های آموزشی فشرده با حضور اساتیدی از تهران برای اصحاب رسانه استان برگزار شد که با استقبال خوب خبرنگاران مواجه بود.

این مسئول در مورد وضعیت نشریات محلی استان نیز گفت: امروزه مشکل مادی چون سرطان ریشه در اغلب نشریات دوانده و عامل اصلی و ضعف در انتشار نامنظم این نشریات شده است.

رئیس خانه مطبوعات کردستان اضافه کرد: در واگذاری مجوز به صاحبان نشریات به این نکته توجه نشده که نشریه باید به کسانی داده شود که از داشتن تمکن مالی و تخصص به عنوان ویژگی‌های برتر برخوردار باشند.

الله‌مرادی بر نظارت بیشتر هیئت نظارت بر مطبوعات در واگذاری مجوزهای نشریات به افراد دارای شرایط محرز تاکید کرد و افزود: باید شرایط را برای صاحبان نشریات به گونه‌ای فراهم کرد که این افراد بدون دغدغه و مشکلات مالی و تخصص به فعالیت رسانه‌ای بپردازند.

وی با تاکید بر حفظ جایگاه خبرنگار مانند سایر صنوف دیگر اضافه کرد: باید صنف خبرنگاری نیز مانند سایر تخصص‌ها و صنوف دارای تشکیلاتی نظام‌مند برای ورود افراد به عرصه فعالیت باشند.

رئیس خانه مطبوعات کردستان تصریح کرد: ضرورت ایجاد تشکل نظام مهندسی مطبوعات از سال 83 در یادداشتی در روزنامه کیهان منتشر شده و این مهم در حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی و کارشناسی است.

                      

رئیس خانه مطبوعات کردستان گفت: با راه‌اندازی این تشکل از ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه جلوگیری خواهد شد و هر کس با داشتن هر تخصصی دیگر نمی‌تواند خود را خبرنگار بنامد.

وی ابراز امیدواری کرد ایجاد این تشکل که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در دولت جدید تحقق یابد.

الله‌مرادی همچنین با انتقاد از نحوه برگزاری مراسم روز خبرنگار سال گذشته در مورد سازوکار لازم برای برگزاری مراسم امسال گفت: خانه مطبوعات استان به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرده که چنانچه مسئولان استان و استاندار برنامه‌های پیشنهادی خانه مطبوعات را نادیده بگیرند از برگزاری روز خبرنگار خودداری خواهیم کرد.

رئیس خانه مطبوعات کردستان که سابقه 30 سال کار خبری در مورد آرزویی که به آن نرسیده و به دلش مانده ادامه داد: در طول سه دوره مدیریت خانه مطبوعات آرزو داشتم که روزی خبری یا تحلیلی از روی اعتقاد بنویسم و برایم تبعات نداشته باشد و یا گفته‌هایم آنگونه که مدنظرم است در رسانه‌ها بازتاب پیدا کند.

الله‌مرادی متذکر شد: این مسئله به ضعف آموزشی رسانه‌ها و خبرنگاران بر می‌گردد چرا که وقتی می‌خواهیم انتقاد کنیم باید پیرامون سوژه مورد انتقاد، مطالعه، تحقیق و بررسی کارشناسی شود و سپس دست به قلم برای پرداختن به آن سوژه شد.

وی در پایان اذعان داشت: نقد بدون بررسی کارشناسی اگر چه ممکن است رسانه یا خبرنگار قصد تخریب را نداشته باشد و تنها هدفشان اصلاح و اطلاع‌رسانی باشد، اما می‌تواند جنبه تخریب به خود گیرد.

انتهای پیام/‌79005/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول