اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد:

برنامه‌های هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر در کهگیلویه و بویراحمد تشریح شد

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر در استان را تشریح کرد.

برنامه‌های هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر در کهگیلویه و بویراحمد تشریح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، زینب محقق ظهر امروز در جمع خبرنگاران مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: هر ساله 10 تا 16 مردادماه به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.

وی تغذیه با شیر مادر را در سلامت مادر و کودک مهم خواند و ادامه داد: شیر مادر در تکامل شناختی، حفاظت در برابر بیماری‌های طولانی مدت و بیماری‌هایی نظیر چاقی، نوع اول دیابت ملیتوس، بیماری کرون، کولیت اولسروز و لوسمی ولنفوم مفید و موثر است.

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد الگوی تغذیه شیرخواران را همانند رشد فیزیکی آنان دارای دامنه‌ای وسیع عنوان کرد و گفت: مادرانی که نگران حجم شیر خود هستند و آن را ناکافی می‌دانند باید به افزایش وزن شیرخوار توجه کنند چراکه افزایش وزن بهترین دلیل دریافت کافی شیر است.

وی شیر مادر را دارای آثار فرهنگی و اجتماعی مفیدی از جمله ثبات روحی دوران کودکی و تربیت‌پذیری بهتر دانست و گفت: شیر مادر باعث ارتباط عاطفی، روانی و تکامل عصبی بیشتر و پایدارتر می‌شود و نوزادان هوشیارتر، فعال‌تر و عکس‌العمل‌ آن‌ها بهتر است.

محقق دیگر مزایای تغذیه با شیر مادر را راه افتادن زود هنگام، افزایش قدرت تشخیص، مکالمه، حافظه و افزایش ضریب هوشی در دوران کودکی و بزرگسالی عنوان کرد.  

این کارشناس مسئول در کهگیلویه و بویراحمد با تاکید به کلیه مادران شیرده در سطح استان متذکر شد: اگر شیرخواری زیاد استفراغ کند مادر باید به نشانه‌های دریافت کافی شیر مادر توجه کند و در صورت وجود نشانه‌ها نباید نگران بالا آوردن شیر فرزند باشد و در صورتی که استفراغ همراه با اختلال رشد و یا استفراغ جهنده باشد باید با پزشک مشورت کند.

وی ضمن تاکید مجدد به مادران باردار و شیرده خواستار توجه هرچه بیشتر در مصرف داروهای رایج در این دوران شد و گفت: هر دو دوران از زمان‌های حساس بوده که نیازمند توجه و مراقب ویژه‌ای است.

محقق به برنامه‌های اجرایی در هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های اجرایی در سطح استان تشویق مادران موفق در زمینه شیردهی و تشویق پرسنل فعال در برنامه شیر مادر است.

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد دیگر برنامه‌های این هفته را درج شعار در سربرگ‌ نامه‌های ادارات، اتوماسیون و نصب پلاکارد و بنر در سطح شهرها عنوان کرد و گفت: پخش برنامه‌های مختلف با مضامین این هفته در برنامه سیمای خانواده شبکه استانی دنا از دیگر برنامه‌های هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر است.

انتهای پیام/82011/م30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول