اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه تأکید کرد

نقش محافظتی تغذیه با شیر مادر در ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرطان‌‌های شایع

رئیس مرکز بهداشت و درمان کهگیلویه بر لزوم ترویج تغذیه با شیر مادر تأکید کرد و گفت: تغذیه با شیر مادر باعث جلوگیری از سرطان سینه و نیز کاهش ابتلا به سرطان‌های تخمدان و رحم در مادر می‌شود.

نقش محافظتی تغذیه با شیر مادر در ابتلا به بیماری‌های عفونی و سرطان‌‌های شایع

سید محمدهاشم طاعتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه با اشاره به هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار داشت: نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد و سلامت کودکان وهمچنین سلامت مادران شناخته شده است.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه با بیان اینکه شیردهی مادر در بعد جسمی از بعضی از بیماری‌های سرطانی جلوگیری می‌کند افزود: به دلیل ارضای روانی مادر سبب کاهش اضطراب و افسردگی در وی می‌شود .

طاعتی تضمین سلامت مادر و نوزاد را از اثرات شیردهی مادر دانست و تصریح کرد: شیر مادر دارای انواع و اقسام عناصر ضدعفونی کننده است و شیرخواران را در مقابل بسیاری از بیماری‌های عفونی و از همه مهمتر بیماری‌های اسهالی و عفونت‌های حاد تنفسی محافظت می‌کند.

وی در توضیح اثرات شیردهی بر سلامت جسمی مادر خاطرنشان کرد: در بعد جسمی از بعضی از بیماری‌های سرطان مثل سرطان پستان که شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است جلوگیری کرده و مادرانی که کودکانشان را به مدت طولانی با شیر خود تغذیه می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار می‌گیرند.

این مسئول همچنین شیردهی طولانی مدت در کاهش ابتلا به سرطان‌های تخمدان و رحم مادر را مؤثر دانست.

طاعتی با اشاره به اثرات تغذیه شیر مادر در کاهش مرگ و میر در نوزادان تأکید کرد: با توجه به اینکه 4 هفته اول عمر مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی نوزاد است، مهم‌ترین عامل در جلوگیری از مرگ و میر در آنها تغذیه از شیر مادر است .

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با بیان اینکه بخش اعظم مرگ و میر نوزادان در سنین یک تا پنج سالگی رخ می‌دهد، تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر از بدو تولد و به صورت مستمر باعث کاهش هفت الی هشت میلیونی مرگ و میر نوزادان در سنین بین یک تا پنج سالگی که اوج مرگ و میر در نوزادان است می‌شود .

وی در خصوص ارتباط شیردهی در کاهش مرگ و میر کودکان تا سن پنج سالگی گفت: اگر شیردهی کودک در این دوران به‌درستی و به‌صورت منظم صورت گیرد در سطح جهان یک و نیم میلیون مرگ و میر دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.

طاعتی تغذیه از شیر مادر را سبب کاهش بیماری‌های عدیده‌ای در نوزادان دانست و اضافه کرد: مشکلات ناشی از روئیدن و پوسیدگی دندان‌ها در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شود نیز به مراتب کمتر است.

وی ادامه داد: شیر مادر در کاهش بیماری‌هایی همچون مننژِیت و انواع آلرژی‌های خفیف و شدید هم در تعداد ابتلای نوزادان به این بیماری‌ها، هم در شدت و ضعف این بیماری‌ها و در کاهش مرگ و میری که به سبب ابتلا به این بیماری‌ها در نوزادان رخ می‌دهد اثرگذار خواهد بود.

به گزارش فارس به دلیل اهمیت تغذیه یا شیر مادر 10 تا 16 مردادماه به هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.

انتهای پیام/82016/ط30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول