اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر شبکه بهداشت دیلم:

حمایت مادر کلید تداوم شیردهی و سلامت کودک است

مسئول برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: شروع تغذیه نوزاد با شیرمادر از ساعت اول تولد و حمایت مادر، کلید تداوم شیردهی و سلامت کودک است.

حمایت مادر کلید تداوم شیردهی و سلامت کودک است

مژگان حمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دیلم افزود: استراتژی جهانی ترویج تغذیه شیرخواران و کودکان، تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه اول تولد را توصیه می‌کند.

وی بیان داشت: تغذیه انحصاری با شیر مادر یعنی به شیرخوار فقط شیرمادر داده شود و او هیچ نوع مایعات یا غذای جامد دیگری حتی آب دریافت نکند.

حمیدی اضافه کرد: البته دادن قطره یا شربت مکمل‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی و نیز داروها در این تعریف مجاز است.

کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر شبکه بهداشت دیلم تصریح کرد: موفقیت مادر در شیردهی به نوزاد خود در روزهای اولیه تولد تحت تاثیر مستقیم وضعیت جسمی و روحی وی در این روزهاست.

وی افزود: این امر به خصوص در مادرانی که تاکنون تجربه‌ای در این امر نداشته‌اند بیشتر صدق می‌کند و اینجاست که نقش مهم اطرافیان و به خصوص همسر وی در کاهش تنش‌های روحی و تسریع روند بهبود شرایط جسمی مادر امکانپذیر است.

حمیدی با اشاره به وجود غریزی بودن تغذیه نوزاد با شیر مادر و رابطه مادر و نوزاد پس از زایمان اظهار داشت: بنا به دلایلی از قبیل نبود اعتماد به نفس در مادر، وجود برخی مشکلات به علت زایمان، برخی باورهای غلط، مشکلاتی در زمان شیردهی می‌تواند در نهایت به عدم شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعات و روزهای اول شده و یا در صورت شروع منجر به عدم تداوم آن در روزها و ماه‌های بعد شود.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با مشکلات مادر در تغذیه شیرخوار خود معمولاً درمان‌های ساده و کوتاه مدتی وجود دارد افزود: متاسفانه مادران با شناخت و مراجعه دیررس برای درمان و مشاوره، این نعمت خدادادی را از نوزاد خود محروم می‌کنند.

مسئول برنامه سلامت کودکان دیلم در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: باید توجه داشت مهمترین راه برای تداوم تغذیه شیرخوار با شیرمادر، تغذیه مکرر شیرخوار و به خصوص تغذیه شبانه است که موفقیت مادر به خصوص در روزهای اولیه زایمان و تداوم در ماه‌های بعد، به حمایت بیشتر اطرافیان بستگی دارد.

وی گفت: همچنین بسیاری از مواد شیر افزا مثل عرق نعناع، رازیانه، ترخون، زیره و ریحان که همگی مواد شیرافزا بوده و در دسترس همه هستند می‌تواند به مادر کمک کند.

حمیدی مهمترین نشانه مطلوب بودن تغذیه کودک با شیر مادر را وزن‌گیری مطلوب کودک دانست و افزود: این نشانه با ثبت روند رشد او طی مراقبت‌های دوره‌ای و بهداشتی مادر و کودک مشخص‌ می‌گردد.

وی در پایان تاکید کرد: شرایط جسمی و روحی مادر مانند درد، استرس و مشکلات پس از زایمان به گونه‌ای است که موفقیت وی در مراقبت از کودک به خصوص تغذیه موفق با شیرمادر(مثلاً تغذیه شبانه و مکرر شیرخوار، استراحت کافی و مطلوب مادر) جز با حمایت اطرافیان و به خصوص همسر وی میسر نخواهد بود.

10 تا 16 مرداد به عنوان هفته ملی ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.

انتهای پیام/66006/ر30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول