اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درختان ناجیان هوا و محیط پاک/ اضطرار در حفظ منابع کشور

رشد آلودگی‌ و آلاینده‌ها همراه با چند برابر شدن آن‌ها سبب بروز خطر و هشدار در کشور شده است و نقش درختان در این وضعیت حیاتی است.

درختان ناجیان هوا و محیط پاک/ اضطرار در حفظ منابع کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، رشد فزاینده و چند برابری آلاینده‌ و آلودگی‌های محیطی و زیست‌محیطی همواره جزو دغدغه‌های اساسی مسئولان محیط زیست و نهادهای دیگر بوده و گسترش قارچ‌گونه تخریب محیط طبیعی در کاهش میزان عناصر سالم معلق در هوا نیز تأثیری فراوان را بر جای می‌گذارد.

کوتاهی حفاظت از محیط زیست بر موج طبیعت‌زدایی دامن زده

کوتاهی و کم‌توجهی‌های چندساله در حفظ، نگهداری و ترمیم طبیعت خدادادی از سوی برخی از متولیان عامل مؤثری بوده که بر موج طبیعت‌زدایی و نابود‌سازی فضاها و محیط‌های سالم و دست‌نخورده افزوده و این معضل را تشدید و چند برابر ساخته است.

صحنه تخریب و از بین رفتن محیط طبیعی و زیست‌گاه‌ها در سطح نواحی مختلف استان قزوین نیز طی سالیان اخیر گسترش یافته و به حد هشدار رسیده است.

تخریب انسانی محیط زیست بویین زهرا را تهدید می‌کند

در همین راستا معضل تخریب و آسیب‌رسان انسانی عرصه طبیعت و زیستگاه‌های شهرستان بویین زهرا را همواره مورد تهدید خود قرار داده است.

پیدایش کارخانه‌های جدید، ورود حجم وسیعی از فاضلاب‌ها به دامان طبیعت، گسترش به‌کارگیری تکنولوژی‌های مخل زیبایی طبیعت جزو عناصر تهدید‌کننده انسانی است.

لزوم چاره‌جویی و اتخاذ سیاست‌گذاری‌های مناسب برای جلوگیری از تخریب فزاینده و بدون قانون عرصه جنگل‌ها و محیط‌های طبیعی جزو اولویت‌هایی بوده که با جدیت خاصی در این شهرستان پیگیری شده است.

چارچوب‌بندی مناسب و افزایش گشت‌های محیطی برای بازرسی از واحد‌های آلاینده به همراه نصب واحد‌های پالایش و تصفیه‌خانه‌ها در نواحی صنعتی نیز عامل مهم دیگر در راستای جلوگیری از رشد قارچ‌گونه نابودی طبیعت و منابع است که از گذشته تا امروز عامل برکت و افزایش رزق و روزی برای انسان‌ها بوده است.

حجم انواع آلایندگی در بویین زهرا افزایش یافته

فرماندار بویین زهرا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا دست‌کاری و تخریب انسانی را جزو اصلی‌ترین عوامل در نابودی و از بین رفتن محیط‌های طبیعی و دست‌نخورده دانست و اظهار داشت: متأسفانه این مسئله در شهرستان بویین زهرا نیز طی سالیان متمادی وجود داشته و بر حجم انواع آلایندگی‌ها افزوده است.

اهتمام متولیان به حفظ دستاوردهای طبیعی

احد احمدی به صنعتی بودن شهرستان بویین زهرا و آلایندگی‌های حاصل از تولید برخی واحد‌های صنعتی این شهرستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع حفاظت از دستاورد‌های محیط طبیعی لازم است تا تمامی نهاد‌های متولی امر نسبت به تهیه ساختار‌های مناسب‌تر برای جلوگیری از تخریب محیط طبیعی اقدام کنند.

آلودگی ریزگردها در قزوین جدی است

مدیرکل محیط زیست استان قزوین نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه بالاترین میزان آلودگی هوا در استان قزوین از طریق نیروگاه شهید رجایی تولید می‌شود، ابراز داشت: این واحد در حال حاضر 450 هزار تن مصرف مازوت دارد که 1.5 برابر تمام کوره‌های آجرپزی استان قزوین است.

علی آقافرهادی ادامه داد: 290 واحد از صنایع استان امکان آلودگی هوا را دارند که از این تعداد 170 مورد آن واحدهای کوره‌پزی است.

این مسئول قزوین را جزو استان‌هایی دانست که در معرض آلودگی ریزگردها است و ابراز داشت: استان قزوین سالانه بین 30 تا 40 روز از طریق ریزگردها مورد تهدید قرار می‌گیرد که البته از سال 84 به بعد 22 استان کشور از این طریق مورد تهدید قرار می‌گیرد.

درختان ناجیان هوا و طبیعت

مدیرکل محیط زیست استان قزوین راهکار نجات از این تهدید را کاشت درخت عنوان کرد و گفت: برای اینکه از تهدید ریزگردها در امان باشیم باید به ازای هر فرد یک تا دو درخت کاشته شود.

آقافرهادی اضافه کرد: 40 درصد دیگر از آلودگی‌ها مربوط به صنایع می‌شود و کم‌تر از 10 درصد نیز ناشی از فعالیت‌ سیستم‌های گرمایشی در منازل است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه از افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی در قزوین خبر داد و افزود: با افتتاح این پروژه تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی استان قزوین به سه مورد افزایش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه 11 واحد آلاینده در استان قزوین شناسایی شده، اضافه کرد: از 4 هزار واحد آلاینده‌ای که در کشور شناسایی شده 11 واحد آن در این استان بوده است.

وی ادامه داد: در راستای رفع مشکل این واحدها برآمدیم که در نتیجه مشکلات آلودگی شش واحد برطرف شد و پنج واحد دیگر نیز متعهد شده‌اند تا پایان سال جاری مشکل آلودگی خود را رفع کنند.

وی ابراز داشت: در کنار گسترش کمربند فضای سبز، جایگزینی سوخت گاز به جای بنزین نیز یکی از راه‌های مقابله با آلودگی هوا بوده، زیرا که 50 درصد آلودگی‌ها ناشی از فعالیت‌ خودروها است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی قزوین با توجه به اینکه شهر صنعتی است، نگران‌کننده نیست و شهرداری قزوین نیز در توسعه فضای سبز تلاش‌های خوبی را انجام داده و قزوین از وضعیت خوبی در زمینه فضای سبز برخوردار است.

آقافرهادی با اعلام اینکه روزانه 500 تن زباله در استان قزوین تولید می‌شود، اظهار داشت: پسماندهای صنعتی استان در زمینی به مساحت 80 هکتار در شهر صنعتی خرمدشت در نظر گرفته شده تا این پسماندها مدیریت شود.

بر اساس این گزارش راه‌اندازی و فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده و نهادینه‌سازی صنایع سالم و به‌کارگیری از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های سازگار با طبیعت اصلی‌ترین موضوع برای حفظ طبیعت بر جای مانده است و اگر اهتمامی در این خصوص همراه با جدیت ویژه وجود نداشته باشد در آینده‌ای نزدیک شاهد از میان رفتن حجم انبوه و وسیعی از زیستگاه‌های طبیعی و محیط زیست هستیم.

راهکار‌هایی که تاکنون از سوی دوستداران طبیعت برای برون رفت از شرایط تخریب و از بین رفتن محیط زیست طبیعی ارایه شده البته حائز اهمیت است که بارها و بارها به این موضوع پرداخته شده است اما لازم است تا بیان شود که عدم تمایل دستگاه‌ها و افراد متولی و مسئول به پدیده طبیعت و جلوگیری از نابودی محیط‌های سالم طبیعی به عنوان مانع جدی برای برخورد با گروه‌ها و افرادی است که بدون توجه به این موضوع در حال نابودی و ریشه‌کنی منابع، دشت‌ها و عرصه‌های طبیعی کشور بوده و احساسی برای حفظ محیط طبیعی خدادادی نیز ندارند.

انتهای پیام/77005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول