اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء

بسته برنامه‌های کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری ری اعلام شد

مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء گفت: توجه به اهداف، برنامه‌های آموزش مفاهیم پایه و توجه به توانمندی‌های جسمی، ذهنی و روحی کودک از اهداف این دوره‌ها است.

بسته برنامه‌های کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری ری اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌ نقل از روابط‌ عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، سمیه مهدکیا اظهار داشت: مهمترین وظیفه مراکز مهد و پیش دبستانی، ایجاد محیطی امن، سالم، مطلوب و مأمنی همچون کانون گرم خانواده برای رشد و تربیت صحیح کودکان است که برای رسیدن به این هدف، فعالیتهای آموزش و پرورش پیش از دبستان باید بر برنامه‌ای استوار باشد که محیطی مناسب برای رشد هوشی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم آورد و توانایی حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت کند.

مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء گفت: آموزش پیش از دبستان، در پرورش نیروی انسانی خلاق، جایگاه خاصی دارد و پژوهشگران معتقدند بروز ناهنجاری‌های رفتاری ـ آموزشی چون ناتوانی در درک مفاهیم آموزشی، بی‌قراری و شیطنت در کلاس، بیش فعالی، بی نظمی در انجام تکالیف یا رفتارهای شخصی، فرار از مدرسه، تکرار پایه آموزشی(مردود شدن) و هر نوع عدم تعادل رفتاری ـ آموزشی ناشی از غفلت در آموزش صحیح در پایه پیش دبستانی است.

مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء با اشاره به شکل گرفتن 75 درصد مغز کودک در 6 سال اول زندگی ادامه داد: حدود 90 درصد توانایی های کودک در این دوران جهت می گیرد، بنابراین کوتاهی در تربیت کودکان در این دوره از زندگی، اثرات زیانبار بسیاری خواهد داشت.

وی تأکید کرد: آموزش مفاهیم علوم به کودکان در یادگیری، مشاهده، جمع آوری اطلاعات، تفسیر نتایج و بازگو کردن تفکرشان درباره ایده‌ها و اتفاقاتی که در زندگیشان با آن روبرو می شوند، کمک می‌کند.

مهدکیا با اشاره به اینکه علوم به کودکان در درک بهتر کمک می‌کند، افزود: هنگامی که بچه‌ها درباره دنیای پیرامونشان کشف کرده و یاد می‌گیرند، در حقیقت درک بهتری را از وابستگی زندگی خود با محیط به دست می‌آورند؛ علوم، قدرت تفکر انتقادی را در بچه‌ها بالا می‌برد، به همین منظور کتابهای فصل شکوفه‌ها ، بابا‌برفی برای آموزش در کلاسهای مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 تهران انتخاب شده است.

مسئول واحد آموزش در خصوص کتاب فصل شکوفه‌ها گفت: در این کتاب به کودکان ویژگی‌ها و علامت‌های فصل بهار و با کمک نقاشی به کودکان کارهای درست را آموزش می‌دهند.

مهدکیا ادامه داد: کودکان در کتاب بابا برفی که ویژه فصل زمستان است ویژگی‌ها و پوشش‌های مناسب فصل را یاد می‌گیرند.

وی در خصوص کتاب‌های آموزش ریاضی بیان کرد: منظور از آموزش ریاضی در پیش دبستانی، زمینه سازی تشکیل مفهوم عدد و مقدار، برای مراحل بعدی تعلیم و تربیت یعنی در دوران دبستان است.

مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء تصریح کرد: کتابهای "کی با کی"، "کی جاش کجاست"، "زنگ هوش"، "این شکلی و اون شکلی"، "مهمانی عددها" و ... برای آموزش ریاضی در کلاس‌های مراکز فرهنگی هنری این منطقه انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در این کتاب‌ها به صورت ابتدایی ریاضی و اعداد به کودکان و با کمک نقاشی(یادگیری بهتر) آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه بچه ها می توانند از طریق هنر، فرصتهایی را برای پیشرفت، جستجو و اکتشاف فراهم آورند، افزود: کودکان با تمرین هنر می توانند به زیبا شناسی و خلاقیت اصولی دست پیدا کنند؛ به همین منظور کتاب‌های "بشین و بساز"  و "بهارک" برای تعلیم آنها انتخاب شده است.

مهدکیا تأکید کرد: بازی تجربه‌ای است که کودک می‌تواند به وسیله آن به آموزش  خود تنوع بخشیده و از آن لذت ببرد و کتاب های "بهارک" در این زمینه ‌انتخاب شده است.

روانشناسان معتقدند که آموزشهای دینداری باید از دوران کودکی آغاز شود تا نهاد کودک رنگ و بوی دینی بگیرد.

وی گفت: علاوه بر تعالیم بسیار دین مبین اسلام مبنی بر آموزش مبانی دینی به کودکان، روانشناسان نیز امروزه معتقدند که آموزشهای دینداری باید از دوران کودکی آغاز شود تا نهاد کودک رنگ و بوی دینی بگیرد و رفتار او در دوره‌های دیگر زندگی مبتنی بر دینداری باشد.

مهد‌کیا با بیان اینکه کودکی که با خدا آشناست، هیچ گاه احساس پوچی نمی کند، بیان کرد: با این ویژگی، کودک در جای جای زندگیش تکیه گاه محکمی خواهد داشت و با همین تکیه گاه، در برابر مشکلات استقامت می‌کند.

مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء ادامه داد: تربیت دینی کودک موجب می شود او با والدین خود نیز به خوبی رفتار کند و این امر موجب افزایش وابستگی عاطفی به والدین می‌شود.

مهدکیا تأکید کرد: کودکان با مطالعه کتاب‌های آموزش‌ رفتار و حقوق شهروندی می ‌توانند با چگونگی حفاظت از  محیط زیست، فرهنگ آپارتمان‌ نشینی، حفظ اموال عمومی  و نحوه استفاده مناسب از وسایل حمل و نقل عمومی آشنا شده و نسبت به حقوق و تکالیف متقابل اجتماعی احساس مسئولیت بیشتری پیدا کنند و به نظر می رسد کتابهای "چه راهی چه جوری"، "شهروند کوچولو"، "بچه بازیگوش"، "کی کارش چیه"، "جیرجیرک فصل خزون" و ... برای آموزش مناسب باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فوق برنامه در مراکز پیش دبستانی یادآور شد: بازدید و اردوهای تفریحی، فرهنگی، برگزاری جشن‌ها، مناسبت‌ها، نمایشگاه‌ها و ... از دیگر فعالیت‌های مراکز مهد و پیش دبستانی است.

مهدکیا در پایان در خصوص اهداف طراحی و نگارش کتاب‌های آموزش مفاهیم پایه بیان کرد: توجه به اهداف، برنامه‌های آموزش مفاهیم پایه، توجه به توانمندی‌های جسمی، ذهنی و روحی کودک، توجه به نیازهای طبیعی و خواسته‌های عاطفی و علایق کودک، توجه به معیارها و ویژگی‌های خاص کتاب کودک، تعهد اخلاقی به آرمان‌های تربیتی و ارزش‌های فرهنگی بومی، بهره‌گیری از رهنمودهای اساتید،مربیان و کارشناسان دوره پیش دبستانی، مطالعات و پژوهش‌ها و تجربه‌های نویسندگان از اهداف نگارش این کتاب‌ها است.

وی در پایان گفت: خانواده ها و اهالی منطقه 20 تهران تا 10 شهریورماه سال جاری فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز فرهنگی هنری منطقه، کودکان خود را در مراکز پیش دبستانی فرهنگی هنری ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/2462/ق/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول