اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه شیراز با کودکان زیرپوشش بهزیستی و امداد دیدار کرد

دستان پدری معنوی بر سر کودکان یتیم استان فارس

در ادامه سنت حسنه افطاری دادن توسط نماینده ولی فقیه در فارس، چهارشنبه‌شب نوبت به ایتام زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد این استان رسید.

دستان پدری معنوی بر سر کودکان یتیم استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، افطاری و صله رحم در اسلام عبادت، تزکیه، ادخال سرور و از نظر اجتماعی تالیف قلوب است.

ضیافت افطار از نظر روانی صله رحم و از نظر قومی و فامیلی وسیله ارشاد و دعای خیر و گاه محلی برای بیان و حل مشکلات است.

از سوی دیگر در اسلام بر اطعام بسیار تاکید شده، چنانکه در آیه 9 سوره دهر آمده است: «إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْه اللَّه».

خداوند متعال در جای دیگری از قرآن کریم «حدیث ضیف ابراهیم» را باز می‌گوید که با کبابی از گوساله‌ای فربه پذیرایی شده و گرامی داشتن میهمان از لوازم ایمان به خداوند متعال شمرده می‌شود.

پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «خانه‌ای که در آن میهمان وارد نشود، فرشتگان نیز وارد نمی‌شود» و در روایات خوانده‌ایم که امیر مؤمنان به سبب آن که هفت روز میهمان نداشت، ابراز ناراحتی و غم می‌کرد. ایشان حتی بر خود سخت می‌گرفت تا بتواند از دیگران بهتر میهمانی کند و نان و سرکه و زیتون می‌خورد و به مردم نان و گوشت می‌داد.

امام صادق(ع) افطاری دادن به یک مومن را کفاره یک سال گناه بر‌می‌شمرد و در جای دیگر یک شب افطاری دادن در ماه رمضان را معادل آزاد کردن 30 اسیر ذکر می‌کند.

پیامبر آنقدر بر این سنت حسنه تاکید داشت که می‌فرمود:با دادن آب یا دانه‌ای خرما در افطار مومنی شریک شوید.

در این مهم هر چه بگوییم کم گفته‌ایم که بازگویی حسنات، برکات و خیرات افطاری دادن از حوصله این مقال بیرون است.

در افطاری دادن هر دو سو شاد شده و قلب‌های آنان به یکدیگر نزدیک می‌شود و به راستی چه حجتی بالاتر از این که بزرگان و رجال دینی از دیرباز بر حفظ این سنت کوشا بوده‌اند و گاه نقل‌ها از کرامات سفره بزرگان گفته شده است.

هر ساله در ماه رمضان خادمان اهل بیت(ع)،علمای اعلام و مراجع عظام بر این سنت پایداری می‌ورزند و سفره پربرکت مقام معظم رهبری نیز در ماه‌های رمضان گسترده می‌شود و می‌دانیم که بر سر این سفره گاه بسیاری از دولتمردان و مجلسیان و اقشار مختلف مردم گرد یکدیگر نشسته و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده‌اند.

در تبعیت از این سنت حسنه است که هر ساله نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز سفره‌ای ساده و طاهر برای گشودن افطار اقشار و اصناف مختلف مردم و مسئولان می‌گشایند و از چشمه زلال انوار ماه مبارک همگان را سیراب می‌کنند.

این نان و جرعه شربت گویا از جنس دیگری فراهم آمده باشد، دل‌ها را نرم می‌کند و جان‌ها را برای شنیدن نکاتی نغز از زلال معرفت و ژرفای معنویت آماده می‌سازد.

در این شمار بسیار می‌توان گفت و نوشت، اما حذر داریم از اینکه بازگویی و زیادگویی بر این منوال چندان به مذاق پدر معنوی این استان خوشایند ننمایدسخن از مردی که برای پیش‌نمازی به کل افراد معمم و غیر معمم یک صف تعارف می‌کند و از تاخیر پیش آمده در دیدار با مدعوین چند بار عذر می‌خواهد در این کلمات جای نمی‌گیرد.

فضای افطاری آیت‌الله اسدالله ایمانی فضای غریبی است و آنان که با چشمی باز بر سر این سفره بنشینند آن را لمس می‌کنند، این فضا همان فضایی است که مدیرکل آموزش و پرورش در آن خود بلند می‌شود و در میان فعالان تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزان نخبه مُهر نماز تقسیم می‌کند و آن دیگرانی که بدون بیان کلمه‌ای روزه خود را تنها با آب افطار می‌کنند تا مگر غذای میهمانان کم نیاید.

ماه رمضان امسال از این نظر پربرکت بود که در سفره نخست مسئولان و مدیران این استان گرد یکدیگر آمدند و بعد نوبت به مداحان اهل بیت و پیرغلامان ابا عبدالله (ع)، نخبگان جوان، فعالان تشکل‌های دانشجویی و ایتام رسید.

بر سر این سفره‌ها که همزمان با دیدارهای مقام معظم رهبری با همان اقشار متیّمن شده بود، تمام مسئولان و مدیران استان فارس و تعداد کثیری از اقشار مختلف مردم نشستند و آنان که در دفعات قبل نبودند در ضیافت‌های بعد پیشی جستند و آنانی که سال قبل نبودند، امسال را غنیمت شمردند.

اخیرترین دیدار سفره اکرام ایتام زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد بود و چه زیبا که این کودکان معصوم در اشعار و متن‌های از دل برخاسته خویش با پدر معنوی فارس درد دل و برای او دعا و دستان نوازشگر این پدر دلسوز را بر سر خویش احساس کردند.

کودکان و نوجوانانی که با تیشرت‌های منقش به نقش آقا و چفیه بر گردن معصومانه شبی را دوشادوش مدیران کمیته امداد و بهزیستی نماز خواندند و کنار آنان غذا خوردند و گفتند و شنیدند و آرام شدند.

امام جمعه شیراز چهارشنبه‌ شب در این دیدار بر عظمت شب 23 ماه رمضان تاکید کرد و گفت: این ساعات سرنوشت‌ساز‌ترین ساعات در عمر هر انسان است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی افزود: کمیته امداد و بهزیستی برنامه‌های خوبی را برای ارتقای این فرزندان در دستور کار دارند.

وی خطاب به کودکان و نوجوانان دختر و پسر حاضر در مجلس بیان کرد: باید تلاش کنید تا بتوانید از فرصت‌های عمر خود استفاده کرده و به بالاترین جایگاه‌ها دست یابید.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: از خداوند متعال این معنا را طلب کنید که آینده‌ای بسیار خوب و سرنوشتی اثرگذار برای شما فرزندان این آب و خاک فراهم سازد.

وی ابراز داشت: استعدادهای خود را در پناه قرآن با استفاده از قالب‌های شعر، نثر، دکلمه و هنرهای دیگر شکوفا کنید که توانمندی‌های شما در آینده برای زندگی کارساز خواهد بود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: امیدوارم این پیوند محکم و استوار و این رفت‌و‌آمدها همواره برقرار باشد تا اگر مشکلی در میان هست با کمک همگی حل شود و فضای بهره‌برداری حداکثری برای شما ایجاد شود.

وی اضافه کرد: حوادث و دگرگونی‌های جهان برای همگان یکسان نیست و هرکس وضعیت ویژه خود را دارد، مهم این است که انسان در هر جایگاهی که هست ظرفیت‌های خود را بشناسد و آن را فعال کند.

انتهای پیام/2448/ب40/مر3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول