اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار کاشان خبر داد

برگزاری سومین همایش بحران آب در دشت کاشان

معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان کاشان از برگزاری سومین همایش بحران آب در دشت کاشان با محوریت مدیریت مصرف و فرونشست‌ها در دشت کاشان به میزبانی دانشگاه آزاد کاشان در هفتم شهریورماه سال جاری خبر داد.

برگزاری سومین همایش بحران آب در دشت کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محسن فخری شامگاه امروز در محل مدیریت بحران شهرستان کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سومین همایش از سلسله همایش‌های خشکسالی، چالش‌ها و راهکارها در شهرستان کاشان با عنوان بحران آب در دشت کاشان با محوریت مدیریت مصرف و فرونشست‌ها به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این همایش با چهار رویکرد علمی، کاربردی و آگاهی مردم از حوادث و خطرات ناشی از آن و آشنایی دستگاه‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت علمی شهرستان از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه کاشان برگزار می‌شود.

این مسئول از مدیریت زلزله، بحران آب، سیل و مدیریت بحران به عنوان چهار محور اصلی این همایش نام برد و افزود: علاوه بر محورهای اعلام شده پیشنهاد مباحث هسته‌ای و مدیریت بحران در قالب پدافند غیرعامل برای آگاهی مردم در این همایش ارائه شده است.

فخری با اشاره به اجرای چهار همایش از سلسله همایش‌های خشکسالی، چالش‌ها و راهکارها در شهرستان کاشان گفت: بعد از برگزاری نخستین همایش در سال 90 با عنوان بحران آب در دشت کاشان و همایش دوم به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با عنوان مهندسی آب و فاضلاب در سال گذشته، سومین همایش با عنوان بحران آب در دشت کاشان با محوریت مدیریت مصرف و فرونشست‌ها در دشت کاشان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به 37 میلیون متر مکعب آب مصرفی در کاشان عنوان کرد: بخش عمده‌ای از این مقدار آب مصرفی از طریق چاه‌های آب و منابع زیرزمینی و بخشی نیز از طریق خط انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تأمین می‌شود.

فخری با بیان اینکه بحران بی‌آبی باید به عنوان یک باور برای مردم و مسئولین در جامعه تبیین شود ابراز داشت: با وجود تلاش شرکت آب و فاضلاب کاشان و پیگیری برای تأمین آب کاشان، بحران بی‌آبی همچنان منطقه کاشان را تهدید می‌کند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان کاشان با اشاره به اینکه مردم باید بحران بی‌آبی در منطقه کاشان را به عنوان یک بحران همزیست با کاشان بپذیرند گفت: اگر خواستار توسعه شهرستان کاشان هستیم باید متوجه این امر باشیم.

فخری خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌هایی از این دست می‌تواند در توجه جامعه به چالش بحران بی‌آبی در منطقه و همکاری مردم برای عبور از این بحران تأثیرگذار باشد.

در ادامه دبیر اجرایی سومین همایش بحران آب در کاشان نیز،برگزاری نشست‌های علمی برای اجماع بحران آب در بین دستگاه‌های کاشان و برگزاری کنفرانس ملی آب را یکی از مهمترین اهداف برگزاری سومین همایش بحران آب در کاشان اعلام کرد.

بابک فخیمی، متمرکز شدن دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب، مشارکت جمعی، شناسایی نیروهای مستعد، ایجاد مدیریت یکپارچه در بخش منابع آب و... را از جمله اهداف برگزاری همایش‌های بحران آب در منطقه کاشان عنوان کرد. 

وی همچنین کسب جایگاه در وزارت نیرو، شناسایی نیروهای فعال در بخش آب و تشکیل کمیته فنی آب و معرفی آن به شرکت آب و فاضلاب، تحقیقات انجام شده در رابطه با فرونشست‌های زمین در کاشان و همچنین انجام تحقیقاتی در رابطه با ژئوفیزیک منطقه و شناسایی منابع آب کاشان را از مهم‌ترین دستاوردهای دو همایش قبلی بحران آب در کاشان برشمرد.

دبیر اجرایی سومین همایش بحران آب در ادامه بر ضرورت تشکیل مجمع خیرین در بخش آب تأکید کرد و گفت: تأمین هزینه‌های هدفمند 10 درصدی در این بخش توسط خیرین می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

فخیمی برداشت بیش از اندازه از منابع آب در منطقه کاشان را یکی از مهمترین دلایل فروچال‌های زمین در منطقه یزدل اعلام و اضافه کرد: در این منطقه از کاشان فروچال‌هایی به طول پنج کیلومتر و به عمق سه متر ایجاد شده و در حال پیشروی است.

به گفته وی، برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی در دشت کاشان باعث شده است تا سالانه 12 سانتی‌متر فروچال در دشت کاشان ایجاد شود. 

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان نیز با اشاره به مصرف آب منطقه کاشان در سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی خاطرنشان کرد: 88 درصد از منابع آب کاشان در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و شش درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

جواد مزروعی با اشاره به اقدامات انجام شده شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان و استان اصفهان برای مقابله با خشکسالی‌های شش ساله اخیر بیان داشت: ایجاد کارگروه آب و فاضلاب شهرستان کاشان و نخستین جلسه شورای آب و فاضلاب کاشان، تخصیص اعتبارات در بخش کشاورزی و فرهنگ‌سازی در این بخش با هدف اجرای سیستم آبیاری تحت فشار از جمله اقدامات انجام شده است.

وی همچنین، تجهیز 60 درصد چاه‌های آب بخش کشاورزی به کنتورهای هوشمند، اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز شهری، ابلاغ دستورالعمل‌ها و برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف دستگاه‌های شهرستان را از دیگر اقدامات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان ذکر کرد.

مزروعی در ادامه از تخصیص 29 هزار و 800 میلیون ریال اعتبارات خشکسالی مدیریت بحران شهرستان به بخش آب شهرستان در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: این میزان اعتبار 24 هزار و 800 میلیون ریال به بخش آب و فاضلاب شهرستان و 5 هزار میلیون ریال به بخش آبفا اختصاص داده شده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان همچنین از تخصیص 27 هزار و 330 میلیون ریال اعتبار خشکسالی شهرستان به بخش آب در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان اعتبار به 22 دستگاه عضو شورای مدیریت بحران شهرستان اختصاص داده شده و از محل این منابع به 22 روستای شهرستان آب‌رسانی سیار صورت می‌گیرد.

مزروعی در ادامه آبرسانی سیار به 22 روستای تابعه شهرستان کاشان را یادآور شد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری برای 7 هزار نفر جمعیت 22 روستای این شهرستان 765 تانکر آبرسانی سیار انجام شده است .

وی تأکید کرد: طی سه ماهه اول سال جاری به طور متوسط برای هر نفر روستایی 2 هزار لیتر آب، معادل 700 لیتر آب در ماه برای هر یک نفر روستایی آبرسانی شده که استاندارد آبرسانی برای هر نفر در ماه 400 تا 500 لیتر بوده که این امر نشان‌دهنده این است که در شرایط کمبود آب در سطح شهرستان و استان باید تلاش خود را معطوف مدیریت مصرف آب کرد.

سومین همایش بحران آب در دشت کاشان با عنوان مدیریت مصرف و فرونشست‌ها در دشت کاشان هفتم شهریورماه سال جاری با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان و با همکاری فرمانداری ویژه شهرستان کاشان، شهرداری، مراکز دانشگاهی، شرکت آبفا و جهاد کشاورزی شهرستان کاشان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2406/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول