اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد:

بانک‌های خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی نیستند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد گفت: بانک‌های خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی نیستند و بسته سیاستی و نظارتی فریادرسی برای بخش‌های تولیدی محسوب نمی‌شود.

بانک‌های خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی، سید محمد بحرینیان گفت: بررسی کلی آمار و ارقام موجود در کشور نشان می‌دهد که اکنون اقتصاد ما توانمند نیست و ما باید واقعیات را بپذیریم چراکه اگر مشکلات را نپذیریم، نمی‌دانیم مشکل کار کجاست و در چنین شرایطی نمی‌توانیم راه‌حلی مناسب برای آن پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون مشکلات عدیده‌ای برای نهادها به‌وجود آمده است چراکه ما با مجموعه قوانینی روبه‌رو هستیم که در دولت‌های مختلف وضع شده‌اند و توجهی به عواقب آن نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: به گفته یکی از اساتید مطرح اقتصاد دنیا یکی از آثار وضع قوانین این است که بتوان انتهای کار را پیش‌بینی کرد اما اقتصاد ما اکنون گرفتار مشکلاتی است که پیش از این در دنیا تجربه شده بودند و این مجموعه مشکلات و اتفاقات تنها به زمان حاضر تعلق ندارد و از 14 سال گذشته تاکنون رخ داده و تازه بروز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به گفته مقام معظم رهبری ما به هر علتی از جمله کمبود علم و دانش، نداشتن تجربه و یا غرور نتوانستیم برای اقتصاد الگو معرفی کنیم.

بحرینیان عنوان کرد: برای بررسی وضعیت موجود همین بس که بدانیم در سال 1980 تولید ناخالص داخلی کل جهان 10 تریلیون دلار بوده است و دارایی‌های مالی جهان 12 تریلیون دلار تخمین زده شده اما در سال 2007 کل تولید ناخالص داخلی جهان 54 میلیون دلار است بنابراین بر اساس گزارش بانک جهانی وضع بسیار تاسف‌آوری را تجربه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ارزش کاذبی در سهام بانک و بورس اتفاق افتاد که سبب بروز اتفاقات بعدی شد و اکنون کشور ما دچار رکود است و رکود زمانی به‌وجود می‌آید که پول از چرخه صنعتی به چرخه مالی می‌رود و این اتفاق در کشور ما افتاده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد افزود: از سال 1348 میزان تولید نفت بالا رفت و از سال 1352 که قیمت نفت افزایش یافت، بانک‌های متعددی به‌وجود آمدند که از موهبت‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود اما پس از آن از سال 1387 به بعد با افزایش تعداد بانک‌های خصوصی، مشکلات متعددی در کشور ایجاد شد.

بحرینیان تاکید کرد: ما در کشور مشکل کمبود منابع نداریم اما طرح‌های ناتمام زیادی داریم و همان اشتباهی که سال‌های 1338 تا 1341 و 1352 تا 1357 رخ داد، دوباره پس انقلاب هم به‌وجود آمد و تا کنون گریبانگیر ما است.

وی علت این وضعیت را طرح‌های خارج از ظرفیت دانست و عنوان کرد: حتی مقام معظم رهبری نیز به حذف طرح‌های زائد، تکراری و بی‌مصرف در کشور تاکید داشته‌اند اما هنوز اجازه افزوده شدن واحدهای دیگر داده می‌شود و اکنون یک‌هزار و 200 واحد نساجی، 38 کارخانه خودرو، تعداد زیاد و خارج از ظرفیت کارخانه فولاد و یا کارخانه موتورسیکلت، افتخاری برای کشور محسوب نمی‌شود، بلکه تنها عامل اتلاف منابع است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: مجلس قانونی برای توسعه و رشد اقتصاد گذاشته و علت آن را کمبود منابع ذکر می‌کند اما به علت این‌که قانون کامل نیست و به صورت کلی درج شده، تبعات بعدی آن دامنگیر ما می‌شود بنابراین لازم است که از دیگر کشورها الگو بگیریم.

بحرینیان عنوان کرد: با بانک‌ها نباید همچون واحدهای تولیدی برخورد شود و در شورای پول و اعتبار تصویب شده که بانک‌های خصوصی می‌توانند سود بیشتری دریافت کنند و همین امر باعث شروع اتفاق‌های تازه‌ای شد، یکی از مشکلات جدی کشور اینجا است که ارزش افزوده تولید نمی‌شود و ما توجهی به این موضوع نداشته و واسطه‌گری‌های مالی و اضافه ارزش را در نظر می‌گیریم.

وی تصریح کرد: بانک‌های خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی نیستند و بسته سیاستی و نظارتی فریادرسی برای بخش‌های تولیدی محسوب نمی‌شود و باید دید در کدام کشور در طول بحران، سهم بخش‌های تولیدی از منابع تسهیلاتی کشور به این شدت کاهش پیدا کرده و به 24 درصد یا 32 درصد می‌رسد و این در حالی است که 52 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی و صنعت است و این سهم هر سال کمتر می‌شود.

انتهای پیام/70022/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول