اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دیار کریمان در تشنگی مفرط

پنجه 50 درجه‌ای گرما بر گلوی خشک کرمان

نخلستان‌ها و مزارع گندم و جو مهم‌ترین زیرساخت‌های کشاورزی در شهرستان‌هایی از جمله ریگان در شرق استان کرمان هستند با این وجود چالش‌هایی از جمله خشکسالی و کمبود آب به مانعی بزرگ در این مسیر تبدیل شده‌اند.

پنجه 50 درجه‌ای گرما بر گلوی خشک کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هر قطره آب در کویر حکم کیمیا دارد، اما در کویر کرمان به دلیل آبیاری سنتی چندین درصد آب‌های موجود هدر می‌رود و تنها روش جلوگیری از ادامه این هدر رفت سرمایه توسعه طرح‌های آبیاری مکانیزه است.

استان کرمان با وجود اینکه استانی کویری خوانده می‌شود، اما یک سوم باغ‌های کشور را در خود جای داده که در این میان سهم عمده را باغ‌های پسته، نخلستان‌ها و مرکبات و مزارع گندم و جو دارند.

در این میان در شرق استان کرمان نخلستان‌ها و مزارع گندم و جو مهم‌ترین زیرساخت‌های کشاورزی در شهرستان‌هایی از جمله ریگان، فهرج، نرماشیر و ... هستند با این وجود چالش‌هایی از جمله خشکسالی و کمبود آب به مانعی بزرگ در این مسیر تبدیل شده‌اند.

میزان خشکسالی در این شهرستان به حدی شدت گرفته است که خرما یکی از بی‌نیازترین گیاه‌ها در زمینه استفاده از آب است از شدت بی‌آبی در حال از پای در آمدن است و این روزها گرمای شدید سبب ریزش محصول خرما و خشکیدگی خوشه‌های خرما شده و کشاورزان ریگانی را متضرر کرده است.

دلیل عمده این امر نیز استفاده غرق‌آبی از آب‌های در دسترس است که به دلیل هدررفت و فشار بیشتر کشاورزان به سفره‌های آب زیرزمینی به مشکل اصلی تبدیل شده است و منابع آبی را هم دچار مشکلاتی می‌کند.

استفاده کشاورزان از آبیاری سنتی هدررفت 50 تا 70 درصدی آب را و اقدامات جهاد کشاورزی در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری خوشحالی کشاورزان را در پی داشته است.

شهرستان ریگان یک شهرستان توفان‌خیز است و سالانه خسارات زیادی را به کشاورزان متحمل می‌کند، این در حالی است که ریگان دارای بافت شنی است و به دلیل بافت شنی و تبخیر زیاد، بین 50 تا 70 درصد آب هدر می‌رود.

تعدادی از کشاورزان شهرستان ریگان با استفاده از روش سنتی که به صورت غرق‌آبی استفاده می‌کنند و گرم شدن هوا و تبخیر زیاد آب در تابستان، آب زیادی در مزارع آنها از محل تامین آب تا مزارع هدر می‌رود و تعدادی از مزارع آنها خشک می‌ماند.

اما اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در ریگان یکی از اقدامات جهاد کشاورزی است که خوشحالی کشاورزان را در پی داشته است.

تجهیز 2 هزار هکتار از اراضی ریگان به آبیاری نوین

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفت‌گو با خبرنگار فارس گفت: ریگان یک شهرستان کشاورزی است که در شرق استان کرمان دارای بهترین ظرفیت در زمینه تولید محصولات کشاورزی است.

وی افزود: حدود 250 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات زراعی و باغی شامل خرما، یونجه، مرکبات و گندم و جو است و یونجه ریگان از جمله محصولات با کیفیت است که در شرق استان کرمان تولید می‌شود.

جلالی بیان داشت: در کشاورزی اولویت ما جلوگیری از هدررفت آب در ریگان است با توجه به اینکه همه ساله توفان‌های فصلی شدید در ریگان خسارات زیادی به کشاورزی وارد می‌کند و موجب شن‌گرفتگی مزارع و کانال‌های انتقال آب می‌شود تنها راه جلوگیری از هدررفت آب اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این مزارع است.

وی عنوان کرد: گرمای بالای 50 درجه در شهرستان ریگان و تبخیر زیاد آب و بافت شنی منطقه سبب شده که آب زیادی از محل منبع آب تا مزارع بین 50 تا 70 درصد هدر رود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: در زمینه جلوگیری از هدررفت آب تاکنون اقدامات خوبی در شهرستان ریگان صورت گرفته و در زمینه آبیاری نوین تاکنون 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان مجهز به انواع سیستم‌های آبیاری بارانی سنتر کلاسیک ثابت بابلر و قطره‌ای اجرا و تاکنون 10 درصد اراضی شهرستان به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند.

جلالی تصریح کرد: تاکنون 400 کیلومتر لوله‌گذاری در مزارع شهرستان انجام شده است که در این زمینه بیش از 10 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری سطح زیر کشت مزارع برای کشاورزان سه تا چهار برابر افزایش یافته است و تمام محصولات آنها به خوبی آبیاری می‌شود، این در حالی است که در روش سنتی آب به تمام مزارع نمی‌رسد و قسمتی از مزارع خشک می‌ماند.

هدررفت دوسوم آب با آبیاری سنتی در ریگان

مدیر جهاد کشاورزی ریگان یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی را در زمینه جلوگیری از هدررفت آب اجرای لوله‌گذاری در مزارع برشمرد و گفت: اکنون در شهرستان ریگان با توجه به آبیاری سنتی دو سوم آب هدر می‌رود.

وی از کشاورزان خواست به سیستم‌های نوین آبیاری روی آورند، زیرا تسهیلاتی که جهاد کشاورزی در اختیار آنها قرار می‌دهد به صورت 85 درصد بلاعوض است.

سالار بهزادی یکی از کشاورزانی که از این سیستم‌ها استفاده کرده است به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه قبلا از آبیاری سنتی استفاده می‌کردم بین 50 تا 60 درصد آب هدر می‌رفت، اما برای نخستین‌بار در شرق استان کرمان از سیستم سنترپیوت استفاده کردم که این سیستم آبیاری در مزارع ذرت از هر هکتار 9 تن محصول به دست آوردم و مزرعه‌ام در استان کرمان به عنوان مزرعه نمونه شناخته شد.

علی کدخدامنش یکی دیگر از کشاورزان ریگانی افزود: با توجه به اینکه منطقه ما دارای بافت شنی زیادی بود آب زیادی هدر می‌رفت و آب تا مزارع نمی‌رسید با اقدامات جهاد کشاورزی و لوله‌گذاری اکنون آب به مزارع می‌رسد.

مهدی ازیر یکی دیگر از کشاورزان ریگانی گفت: با توجه به توفان‌خیز بودن منطقه مزارع ما دچار شن گرفتگی می‌شد و این شن گرفتگی جلوی آب برای انتقال به مزارع ما را می‌گرفت و مزارع ما خشک می‌شد، اما با لوله‌گذاری مزارع اکنون تمام باغات ما آبیاری می‌شوند.

شهرستان ریگان یکی از قطب‌های کشاورزی شرق استان کرمان محسوب می‌شود که مرکبات و خرمای آن منحصر به‌فرد است.

===============

گزارش از موسی ملائیان

===============

انتهای پیام/80013/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول