اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان:

40 درصد گیلانی‌ها مبتلا به کبد چرب هستند

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان گفت: 40 درصد افراد در گیلان مبتلا به کبد چرب هستند.

40 درصد گیلانی‌ها مبتلا به کبد چرب هستند

فریبرز منصور‌قناعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد گیلان اظهار داشت: مرکز مذکور از سال 1377 آغاز به‌کار کرده است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان قصد دارد با انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه بیماری‌های گوارش و کبد مبتنی بر نیاز جامعه با ایجاد بستر مناسب پژوهشی به منظور جذب نیروهای علاقه‌مند منطقه‌ای و ملی فعالیت کند.

منصور‌قناعی بهبود کیفیت زندگی بیماران گوارش و کبدی را از جمله اهداف مرکز مذکور عنوان کرد و افزود: ارتقای سطح سلامت جامعه در زمینه بیماری‌های گوارشی و کبد از دیگر اهداف فعالیت مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان است.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان هپاتیت‌های ویروسی B و C را جزو اولویت‌های این مرکز خواند و تصریح کرد: زندانیان و کارکنان زندان‌ها، کارگران شهرداری و کارکنان بیمارستان‌ها دارای خطرپذیری بیشتر هستند و باید آزمایش هپاتیت شوند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کارکنان بیمارستان‌ها اکنون به اتمام رسیده، عنوان کرد: شهریور ماه با هماهنگی شهرداری رشت واکسیناسیون هپاتیت کارگران این شهرداری انجام می‌شود.

منصورقناعی مطالعات آینده‌نگر را اولویت مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان دانست و بیان داشت: تمام افراد بالای 30 سال در یکی از مناطق شهر رشت فراخوان می‌شوند و در صورت تمایل آزمایش شده و به مدت 20 سال پیگیری می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با تاکید براینکه مطالعات آینده‌نگر به بسیاری از مشکلات پزشکی پاسخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: دلیل بیماری‌های قلبی، هپاتیت B و C و همچنین کبد چرب در افراد با مطالعات مذکور مشخص می‌شود.

این مسئول مطالعات آینده‌نگر مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان را بیماری‌های مزمن در تمام رشته‌ها عنوان کرد و گفت: 40 درصد افراد در گیلان مبتلا به کبد چرب هستند و این امر زنگ خطری است که باید به صدا در آید.

منصورقناعی کبد را عضو نجیبی دانست و عنوان کرد: کبد در صورت بیماری درد ندارد و فرد زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که کبد از کار افتاده است.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان با اشاره به بیماری ویروسی هپاتیت، تصریح کرد: فرم حاد در هپاتیت B کمتر دیده می‌شود، اما علائم آن مانند سرماخوردگی بوده و بیشتر به صورت مزمن است.

وی بیماری هپاتیت B در فرم مزمن را بدون علائم مهم عنوان کرد و ادامه داد: فرد ممکن است خسته شود و ضعف داشته باشد و این علائم غیر ویژه است.

این مسئول با بیان اینکه کبد در فرم‌های پیشرفته هپاتیت نارسا می‌شود، اذعان داشت: بیمار در فرم‌های پیشرفته هپاتیت ضعیف و لاغر می‌شود ضمن اینکه فرد ورم می‌کند، زرد می‌شود و شکم بیمار آب می‌آورد و آسیب کبد جدی است.

منصورقناعی بزرگ شدن واریس مری و خونریزی را از دیگر علائم فرم پیشرفته هپاتیت خواند و متذکر شد: HB آنتی‌ژن در افراد معمولی برای هپاتیت ویروسی کمک ‌کننده و در مورد هپاتیت C در افراد عادی آنتی ‌HBC آنتی‌بادی آزمایش حساسی است.

انتهای پیام/84001/ن30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول