اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد گیلان:

3 درصد گیلانی‌ها ناقل غیرفعال هپاتیت B هستند

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان هپاتیت را بدون درد خواند و گفت: سه درصد گیلانی‌ها ناقل غیر فعال هپاتیت B هستند.

3 درصد گیلانی‌ها ناقل غیرفعال هپاتیت B هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فریبرز منصور قناعی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت ششم مردادماه روز جهانی هپاتیت با اشاره به خطرپذیری ابتلای هپاتیت B در جوامع مختلف اظهار کرد: ابتلا به هپاتیت در استان‌های مختلف ایران متفاوت است.

وی بیشترین آمار گزارش هپاتیت B را مربوط به استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: هم‌مرز بودن با افغانستان می‌تواند یکی از دلیل‌های شیوع هپاتیت B در استان مذکور باشد.

منصور قناعی با بیان اینکه شیوع هپاتیت B در گیلان زیاد نیست، تصریح کرد: سه درصد افراد در گیلان ناقل غیر فعال هپاتیت B هستند.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان هپاتیت را در افراد بدون علامت خواند و اضافه کرد: افراد مبتلا به هپاتیت بدون انجام آزمایش متوجه وجود این ویروس در بدن خود نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تمام خون‌های دریافتی سازمان انتقال خون گیلان آزمایش هپاتیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: آزمایش هپاتیت C قبل از سال 1370 در کشور انجام نمی‌شد و توصیه می‌شود افرادی که قبل از این تاریخ تزریق خون داشتند آزمایش هپاتیت انجام دهند.

به گفته منصور قناعی، دریافت خون توسط افراد قبل از سال 1370 به معنای ابتلا به هپاتیت C نیست.

*نیم درصد خون‌دهندگان در گیلان به هپاتیت C مبتلا هستند

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان آلودگی به هپاتیت C در این استان را بسیار کم دانست و اضافه کرد: نیم درصد خون‌دهندگان از سال 1370 تا 1381 در گیلان به هپاتیت C آلوده هستند.

وی راه انتقال اصلی هپاتیت C را از طریق خون اعلام کرد و گفت: انتقال ویروس هپاتیت C از راه تماس فرد به فرد، غذا یا حتی از طریق تماس جنسی بسیار کم است.

منصور قناعی با اشاره به راه انتقال هپاتیت B در کشور، اظهار کرد: راه انتقال اصلی هپاتیت B از مادر به نوزاد است اما راه انتقال جنسی روبه افزایش بوده ضمن اینکه انتقال هپاتیت B از طریق انتقال خون بسیار نادر است.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان به گروه‌های دارای خطرپذیری بالا برای انتقال هپاتیت C اشاره کرد و یادآور شد: افرادی که مرتب خون تزریق می‌کنند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C هستند.

وی با بیان اینکه 70 درصد بیماران هموفیلی گیلان هپاتیت C دارند، تصریح کرد: افرادی که دیالیز مکرر انجام می‌دهند خطرپذیری بالاتری برای انتقال هپاتیت C دارند ضمن اینکه 35 درصد بیماران تالاسمی گیلان مبتلا به هپاتیت C هستند.

منصور قناعی بر واکسیناسیون خانواده‌های دارای افراد هپاتیت B تاکید کرد و افزود: شانس ابتلای خانواده‌های دارای افراد هپاتیت B که واکسن نزده باشند، بیشتر از دیگر افراد جامعه است.

این مسئول دریافت‌کنندگان خون قبل سال 1370 را دارای خطرپذیری بیشتری در ابتلا به هپاتیت B دانست و تصریح کرد: تاتو و خالکوبی‌های غیر بهداشتی خطرپذیری ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان حجامت در محیط‌های غیر بهداشتی را از عوامل انتقال هپاتیت عنوان کرد و گفت: آلودگی محیط شانس ابتلای افراد به هپاتیت B و C را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/84001/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول