اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری:

ایران کمترین آمار بیماری هپاتیت ویروسی را به خود اختصاص داده است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: به دلیل رعایت بهداشت فردی و مسائل اخلاقی و پایبند بودن به اصول خانواده، ایران کم‌ترین آمار هپاتیت ویروسی را به خود اختصاص داده است.

ایران کمترین آمار بیماری هپاتیت ویروسی را به خود اختصاص داده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه علایم بیماری هپاتیت ویروسی مشخص نیست و اغلب موارد پس از پیشرفت این بیماری فرد مبتلا شناسایی می‌شود.

در این میان حدود 350 تا400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این ویروس هستند و حدود یک میلیون نفر در سال در اثر مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

امروزه هپاتیت ویروسی یکی از مشکلات در زمینه بهداشت و درمان در سطح جهان است که علل و نحوه هپاتیت و شیوع آن با توجه به سطح بهداشت و عادات اجتماعی و میزان رعایت مسائل اخلاقی متفاوت است.

در آسیا حدود 20 درصد به بیماری هپاتیت ویروسی مبتلا هستند، اما ایران جز مناطقی است که زیر دو درصد از جمعیتش به این بیماری مبتلا هستند.

طی آمارهای به دست آمده از وزارت بهداشت و درمان در کشور، استان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار هپاتیت ویروسی و استان اصفهان کم‌ترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

در این زمینه با توجه به نزدیک شدن به 6مرداد ماه و روز جهانی هپاتیت ویروسی با بهروز عطایی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و رئیس مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری گفت‌وگویی داشتیم که وی در مورد کبد که یکی از عضوهای حساس در بدن است، عنوان کرد: کبد بزرگ‌ترین اندام داخلی در بدن است و نقش مهمی در تنظیم پدیده‌های حیاتی به عهده دارد و در حقیقت بدون کبد نمی‌توان زندگی کرد، کبد در قسمت بالا و راست شکم درست زیر دنده‌ها قرار دارد که خون رسانی در این عضو از بدن بسیار زیاد است که به این قسمت (جگر سیاه) هم گفته می‌شود.

* در جهان مناطقی که در حال پیشرفت هستند بیشتر به هپاتیت گرفتار می‌شوند

وی در ادامه در مورد بیماری هپاتیت ویروسی گفت: هپاتیت به معنی التهاب و تورم کبد است که می‌توان آن را یرقان یا همان زردی نامید و به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود که بعضی از این نوع هپاتیت‌ها قابل سرایت است که به دنبال ورود ویروس هپاتیت به بدن فرد سالم از هر طریقی ویروس خود را به کبد رسانده و در آنجا رشد و تکثیر می‌یابد و علایم هپاتیت بروز می‌کند.

عطایی در مورد آمارهای خوشه‌ای که هر 10سال یک بازار هپاتیت ویروسی در ایران گرفته می‌شود، افزود: در سال 1388 طی مطالعات و آمارهای خوشه‌ای از کودکان تا افراد 15 سال گرفته شد 13.6 درصد از این افراد آلوده به هپاتیت نوع A بودند که این کم‌ترین آمار را در سطح دنیا نشان می‌دهد.

این مسئول یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی طی مطالعاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده که در جهان مناطقی که در حال پیشرفت هستند بیشتر به هپاتیت گرفتار می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری در مورد واکسن این بیماری اضافه کرد: برای پیشگیری از این بیماری بر آن شدیم که در سال 1370 تمام کودکانی که به دنیا می‌آیند واکسیناسینه شوند تا احتمال بروز به این بیماری در کشور کم شود و یکی از دلایل کمی این بیماری در کشور همین واکسیناسیون بوده است.

* ناقل هپاتیت کسی است که ویروس هپاتیت در خونشان هستند

در این راستا با متخصص و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت‌وگویی داشتیم که وی با اشاره به اینکه به هپاتیت التهاب و ورم کبد و یرقان نیز گفته می‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده آن ویروس‌ها هستند، اما باکتری‌ها و سموم گوارشی، بیماری‌های ارثی و خود ایمنی و مصرف مشروبات الکلی نیز می‌تواند سبب بروز هپاتیت شود و ویروس‌ها موجودات بسیار ریزی هستند که با چشم معمولی دیده نمی‌شوند و تا کنون حداقل پنج نوع مختلف از ویروس‌های مولد هپاتیت شناسائی شده‌اند و نام‌گذاری آنها به ترتیب حروف الفبای انگلیسی E, D, C, B, A صورت گرفته است.

محسن ابراهیم‌زاده در مورد راه‌های انتقال این بیماری و ناقلین این بیماری در کشور گفت: ناقل بیماری هپاتیت به کسانی گفته می‌شود که ویروس هپاتیت ‌”ب“ در خونشان به مدت بیش از شش ماه وجود داشته باشد، حال عمومی خوبی داشته و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در کار کبد آنان مشاهده نشود، در چنین شرایطی، ویروس به ‌صورت مسالمت‌آمیز در داخل بدن وجود دارد، اما به کبد آسیبی نمی‌رساند و البته همان‌طور که گفته خواهد شد باید به‌ صورت دوره‌ای این افراد را معاینه کرد، زیرا خطر فعال شدن ویروس و آسیب کبدی وجود دارد، در صورت انتقال ویروس هپاتیت ب از مادر آلوده به نوزاد، احتمال باقی ماندن عفونت و ناقل شدن نوزاد زیاد است و عمده ناقلین هپاتیت ”ب“ در کشور از این طریق مبتلا شده‌اند.

وی در مورد هپاتیت B که یکی از شایع‌ترین هپاتیت‌ها در انسان است، گفت: هپاتیت B یکی از شایع‌ترین هپاتیت‌ها در انسان است که بیشترین مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده که این بیماری در موارد بسیار شدید سبب سرطان کبد می‌شود و این بیماری مزمنی است و انتقال این بیماری از طریق وسایل پزشکی و دندانپزشکی بسیار محدود است.

این عضو هیئت علمی در پایان در مورد راه‌های درمان این بیماری تاکید کرد: هپاتیت C واکسن ندارد و راه پیشگیری و درمان این بیماری با قطع عواملی است که سبب بروز این بیماری می‌شود، درمان هپاتیت A,E چون خوش خیم هستند و خود به خود خوب می‌شوند نیاز به درمان‌های دارویی ندارند، اما باید مسائل بهداشتی در این نوع بیماران بسیار رعایت شود، هپاتیت نوع B در بیشتر موارد نیاز به پیشگیری و درمان دارویی دارد و اگر فردی هپاتیت B نداشته باشد نمی‌تواند مبتلا به هپاتیت D شود.

انتهای پیام/2301/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول