اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مهمترین اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته

کرزی انتخاب رئیس‌جمهور جدید پاکستان را تبریک گفت

پیام تبریک کرزی به ممنون حسین، امضای قرارداد امنیتی بین کابل و ابوظبی، اظهارات جان کری در خصوص پیمان امنیتی و دیدار کرزی با بازماندگان حملات هوایی آمریکا در قندهار از جمله مهم‌ترین اخبار افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته است.

کرزی انتخاب رئیس‌جمهور جدید پاکستان را تبریک گفت

به گزارش فارس، در پی انتخاب ممنون حسین به عنوان رئیس جمهور جدید پاکستان، حامد کرزی پیام تبریکی به شرح ذیل صادر کرد:

جناب ممنون حسین، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی پاکستان!

به نمایندگی از مردم افغانستان انتخاب شما را به عنوان رئیس  جمهور جدید پاکسان به شما و ملت پاکستان تبریک می گویم.

برادر محترم، جناب رئیس جمهور!

افغانستان و پاکستان کشورهای برادر و همسایه‌ای هستند که سرنوشت آنان مشترک است. هر گونه تحول مثبت و منفی در منطقه بر کشورهای ما تأثیر یکسان دارد.

با توجه به همین حقیقت، کشورهای ما برای زندگی آرام و مبارزه با مشکلات موجود به همکاری و تلاش‌های صادقانه و مشترک نیاز دارند.

افغانستان آماده است که برای رسیدن به اهداف مشترک با جناب عالی از نزدیک همکاری کند.

در پایان برای جناب عالی سلامتی و موفقیت و برای مردم برادر پاکستان سعادت و خوشبختی آرزو می‌کنم.

امارات و افغانستان قرارداد امنیتی امضا کردند

در پی سفر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان به «ابوظبی»، امارات متحده عربی و افغانستان قرارداد امنیتی امضا کردند.

گفته می‌شود که مبارزه با جرایم سازمان یافته، قاچاقچیان مواد مخدر، تروریسم، مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاق اسلحه و مواد منفجره از مفاد اصلی قرارداد امنیتی کابل- ابوظبی است.

همچنین افغانستان و امارات در خصوص انتقال محکومان نیز به توافق دست یافته‌اند؛ وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که درآینده نزدیک کابل و ابوظبی موافقتنامه همکاری‌های درازمدت راهبردی را نیز امضا خواهند کرد.

عدم امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن مانع حضور نظامیان ناتو در افغانستان نیست

برای نخستین بار یک دیپلمات ارشد غربی گفته است که نبود تفاهمنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، مانع حقوقی برای حضور نیروهای دیگر کشورهای ناتو پس از سال 2014 در افغانستان نیست.

سفیر آلمان در افغانستان با بیان این مطلب اظهار داشت که کشورش پس از سال 2014 نیز در افغانستان نیروی نظامی خواهد داشت و رقم کمک‌هایش نیز به افغانستان در سال 2014 کاهش نمی‌یابد.

این مقام آلمانی روز پنجشنبه با حضور در انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل بیان داشت که برای ادامه مأموریت پس از سال 2014 در افغانستان، نیازمند یک معاهده حقوقی میان دولت افغانستان و ناتو هستیم.

به گفته وی، از نقطه نظر حقوقی، برای ادامه حضور ناتو پس از سال2014 در افغانستان، نیازی به امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیست.

سفیر آلمان با تأکید بر این که کمک‌های آلمان تا سال 2017 به افغانستان ادامه خواهد داشت، گفت: آلمان سالانه 150 میلیون یورو فقط در بخش نظامی به افغانستان کمک خواهد کرد.

 

پروژه برق افغانستان- ترکمنستان- تاجیکستان نیاز به تلاش‌های فراگیر دارد

«شجاع‌الدین ضیایی» معاون وزارت انرژی و آب افغانستان روز پنجشنبه در سخنانی بیان داشت: برای احداث یک شبکه انتقال برق با ولتاژ بالا میان افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان نیاز به تلاش‌های هر 3 کشور است.

وی گفت که بر اساس تفاهمنامه 3 جانبه که بین افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان امضا شده است، کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان مکلف هستند تا هزینه این پروژه را به شکل مشترک فراهم سازند.

این مقام افغان تصریح کرد: با وجود آن که افغانستان به عملی شدن این پروژه تمایل دارد اما تاکنون در این زمینه، هیچ اقدامی توسط 3 کشور انجام نشده است.

جان کری: کابل و واشنگتن برای امضای تفاهمنامه امنیتی نزدیک شدند

جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفر به پاکستان بیان داشت که وی در خصوص امضای پیمان امنیتی با افغانستان مطمئن بوده و کابل و واشنگتن برای امضای این پیمان نزدیک شده‌اند.

این مقام آمریکایی روز گذشته در سخنانی بیان داشت: من مطمئن هستم که ما به یک توافق دست خواهیم یافت اما رسیدن به آن زمان نیاز دارد.

به گفته کری، گفت‌وگوها درباره تفاهمنامه امنیتی ادامه دارند و به پیشرفت‌های نیز دست یافته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان بیان داشت که واشنگتن در حال حاضر به فکر خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان نیست.

به گفته وی، واشنگتن و شماری از کشورهای دیگر تعهد کرده‌اند که پس سال 2014 در افغانستان حضور خواهند داشته و به جنگ علیه تروریسم و حمایت نیروهای افغان ادامه خواهند داد.

در عین حال مشاور نخست وزیر پاکستان نیز در سخنانی گفت که پاکستان می‌تواند زمینه گفت‌وگوهای دولت افغانستان را با طالبان فراهم سازد.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص حمله‌های پهپادهای آمریکایی در خاک پاکستان گفت: استفاده از این هواپیماها بخشی ازجنگ با تروریسم است و ما از ادامه این حمله ها دفاع می‌کنیم.

با وجود آن که دولت افغانستان تاکنون در باره نزدیک شدن کابل و واشنگتن به امضای پیمان امنیتی اظهار نظری نکرده است، اما «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان روز چهارشنبه با حامد کرزی در خصوص پیمان امنیتی کابل- واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفت‌وگوهای کابل و واشنگتن درباره تفاهمنامه امنیتی 2 جانبه پس ازگشایش دفتر طالبان در قطر به حالت تعلیق در آمد.

دیدار کرزی با بازماندگان کشته شدگان بمباران نظامیان آمریکایی در قندهار

حامد کرزی روز پنجشنبه با بازماندگان و یکی از شهروندان قندهار که در بمباران نظامیان آمریکایی که هشت ماه پیش در فرمانداری میانشین استان قندهار تمامی اعضای خانواده خود را از دست داد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

روزی‌خان 12 تن از اعضای خانواده از جمله پدر، مادر، همسر، 2 برادر، 2 خواهر، 2 همسر برادر و 3 فرزندش را در تاریخ 10 بهمن ماه 1391 بر اثر حمله هوایی نیروهای آمریکایی در روستای «اوتی» فرمانداری «میانشین» از دست داد.

در این دیدار این فرد داغ‌دار درباره چگونگی این حادثه به کرزی اطلاعات و توضیح داد.

روزی‌خان گفت: من یک راننده عادی بودم و 2 روز بعد از وقوع حادثه به گفتند که کسی در خانواده‌ات مریض شده است اما زمانی که به روستایم رفتم، با خانه خراب شده و اجساد خانواده‌ام روبرو شدم.

وی افزود که به جز یک پسرم که در هنگام حادثه به خانه عمه‌اش رفته بود، تمامی اعضای خانواده‌ام بر اثر حمله هوایی نظامیان خارجی کشته شده بودند.

روزی‌خان گفت: از مردم خواستم تا به من کمک مالی کنند اما آنان گفتند که ابتدا از طالبان اجازه بگیر سپس برای گرفتن کمک برای تو به دولت مراجعه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای گرفتن کمک نزد یکی از فرماندهان طالبان به اسم «اعظم» رفتم اما وی به گفت که خود ما در زمستان برای گدایی به «کویته» می‌رویم و در تابستان در این کوه‌ها متواری هستیم، چگونه به تو کمک کنیم.

وی در ادامه گفت: فرمانده اعظم مرا سگ خطاب کرده و گفت که اگر دولت نیز کمک دریافت کنی، تو را زنده نخواهیم گذاشت.

روزی خان تصریح کرد: اعظم فرد آمریکایی‌ها است زیرا تاکنون 3 بار توسط آنان دستگیر و دوباره آزاد شده است.

روزی خان گفت: تاکنون تنها در فرمانداری میانشین 200 تن از غیرنظامیان توسط حمله‌های هوایی نظامیان آمریکایی کشته شده‌اند اما فرمانده اعظم جان سالم بدر برده است.

وی به رئیس جمهور افغانستان گفت: من از شما پول نمی‌خواهم، تنها درخواست من این است که  بمباران نظامیان خارجی را متوقف کنید روزی خان گفت که ما نظامیان خارجی و ملا عمر را در افغانستان نمی‌خواهیم.

رئیس جمهور افغانستان پس از شنیدن اظهارات روزی خان گفت: با وجود آن که کمک دولت نمی‌تواند غم‌هایت را برطرف کند اما برایت زمین و خانه تهیه خواهیم کرد.

در پایان این دیدار کرزی، به خانواده‌های بازماندگان این حادثه یک میلیون و 200 هزار افغانی کمک نقدی کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول