اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مهمترین اخبار افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته

رئیس آرشیو ملی افغانستان: ۲۵ هزار سند تاریخی از ایران تحویل گرفتیم

تبادل اسناد تاریخی بین افغانستان و ایران، هشدار سنای آمریکا به جریمه شدن وسایل نقلیه ناتو در افغانستان و حمله انتحاری در شمال افغانستان، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته است.

رئیس آرشیو ملی افغانستان: ۲۵ هزار سند تاریخی از ایران تحویل گرفتیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، حدود 25 هزار سند تاریخی از مرکز اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران به آرشیو ملی افغانستان منتقل شد.

مسئولان آرشیو ملی افغانستان با اعلام این مطلب بیان داشتند، این مدارک که به شکل دیجیتالی در اختیار آرشیف ملی افغانستان قرار گرفته است، بازگوکننده تاریخ افغانستان از قرن 15 تا قرن 20 میلادی است.

«سخی منیر» رئیس آرشیو ملی افغانستان اظهار داشت: قرار است هزاران سند تاریخی دیگر که مربوط تاریخ ایران است، از آرشیف ملی افغانستان به مرکز اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران منتقل شود.

تماس تلفنی نخست‌وزیر استرالیا با حامد کرزی

«کوین‌راد» نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی با حامد کرزی در خصوص مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کرد.

در این تماس نخست‌وزیر استرالیا از ادامه همکاری‌های کشورش به افغانستان اطمینان داد و گفت علاقمند است با رئیس جمهور کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که در ماه سپتامبر سال جاری در نیویورک برگزار می‌شود، دیدار کند.

حامد کرزی نیز در این تماس تلفنی ضمن این که استرالیا را دوست مردم افغانستان دانست، از کمک و همکاری این کشور طی سال‌های گذشته به افغانستان تشکر کرد.

هشدار سنای آمریکا به جریمه شدن وسائط نقلیه ناتو در افغانستان

در پی تصمیم وزارت دارایی افغانستان مبنی بر اعمال جریمه بر هزاران وسائط نقلیه ناتو در افغانستان، مجلس سنای آمریکا به اجرایی شدن این تصمیم هشدار داد.

شماری از سناتوران آمریکایی روز گذشته با انتقاد از این تصمیم وزارت دارایی افغانستان تهدید کردند که درصورت اجرایی شدن آن، مانع تصویب حدود پنج میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا به افغانستان خواهند شد.

معاون وزارت دارایی افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد: از وسائط تدارکاتی ناتو که بدون ثبت وارد کشور شده است جریمه خواهد گرفت.

بر اساس اظهارات «گل مقصود ثابت»، از پنج سال بدینسو هزاران وسائط نقلیه تدارکاتی ناتو بدون ثبت داخل افغانستان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که وزارت دارایی افغانستان 21 روز به آیساف مهلت داده است تا این مشکل را با دولت افغانستان حل کند.

ثابت تصریح کرد که بر اساس تصمیم وزارت دارایی افغانستان، 70 هزار دستگاه از وسائط نقلیه ناتو (هردستگاه به مبلغ هزار دلار) جریمه خواهد شد.

در همین حال برخی از کارشناسان افغان معتقدند که علت تصمیم وزارت دارایی افغانستان در خصوص جریمه وسائط نقلیه ناتو، استفاده تجاری از این وسائط بوده است.

سخنگوی وزارت کشور: سلب صلاحیت «مجتبی پتنگ» غیرقانونی است

در پی سلب صلاحیت وزیر کشور افغانستان توسط پارلمان این کشور، «صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان اظهار داشت که این تصمیم نمایندگان پارلمان غیرقانونی است.

وی روز چهارشنبه در سخنانی بیان داشت که سلب صلاحیت مجتبی پتنگ توسط اعضای پارلمان، غیرموجه، خلاف قانون و کینه‌توزانه بود.

صدیقی تصریح کرد: اعضای پارلمان افغانستان از رأی شان سوءاستفاده کرده و از همین رو دولت تصمیم آنان را غیرموجه می‌داند.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در ادامه گفت: ارگان‌های پلیس، مدارکی را در اختیار دارد که برخی از اعضای پارلمان در قاچاق، سوءاستفاده از صلاحیت‌ها و تخطی‌های دیگر امنیتی دخیل هستند.

وی تصریح کرد که پلیس افغانستان این مدارک را در آینده نزدیک به دادستانی کل می‌فرستد تا از نمایندگان متخلف بازجویی صورت گیرد.

حمله انتحاری در افغانستان 2 کشته برجای گذاشت

بر اثر یک حمله انتحاری در منطقه «آقچه» ولایت «جوزجان» در شمال افغانستان، 2 تن کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی فرمانده پلیس ولایت جوزجان اعلام کرد که یک عامل انتحاری صبح امروز جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد که بر اثر آن یک پلیس و یک غیرنظامی کشته و چهار پلیس و شش غیرنظامی زخمی شدند.

این مقام امنیتی افغان تصریح کرد که هدف عامل انتحاری کاروان خودروهای پلیس بود.

عملیات ارتش افغانستان در ولایت «لوگر»

ارتش افغانستان از آغاز عملیات گسترده در بخش‌هایی از ولایت لوگر خبر داد. «قدم شا» فرمانده واحد 111 ارتش ملی افغانستان اعلام کرد: هدف این عملیات که روز سه شنبه آغاز شد، شکستن محاصره اقتصادی منطقه «ازره» ولایت لوگر است.

وی روز چهارشنبه در سخنانی گفت: این عملیات که توسط لشکر «203 تندر» راه اندازی شده است، تا پاکسازی کامل منطقه ارزه از وجود طالبان ادامه خواهد داشت.

گفته می‌شود که طالبان از چندین ماه بدینسو، این منطقه را در محاصره دارند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول