اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مهمترین اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته

دمپسی دولت افغانستان را به خروج نظامیان خارجی از این کشور تهدید کرد

اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و واکنش دولت افغانستان به سلب صلاحیت وزیر کشور توسط پارلمان، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

دمپسی دولت افغانستان را به خروج نظامیان خارجی از این کشور تهدید کرد

به گزارش فارس، «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفر به افغانستان شب گذشته در یک نشست خبری گفت: آمریکا در تلاش است که پیمان امنیتی کابل- واشنگتن تا حدود 2 ماه دیگر به امضا برسد.

این مقام آمریکایی در عین حال هشدار داد: در صورت ناکامی گفت‌وگوهای امنیتی آمریکا با افغانستان، تمامی نظامیان آمریکایی تا پایان سال 2014،‌ افغانستان را ترک خواهند کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای از دیدار حامد کرزی با رئیس ستاد ارتش آمریکا خبر داد.

در این دیدار که روز دوشنبه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفت، کرزی در سخنانی بیان داشت که مردم افغانستان از جنگ خسته شده و خواستار صلح و ثبات در کشور هستند.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: افغان‌ها برای رسیدن به صلح و ثبات در کشور حاضرند که پیمان امنیتی را با آمریکا امضا کنند اما به شرط آن که در افغانستان صلح ایجاد شده و در عین حال نیروهای امنیتی افغان و ادارات دولتی نیز تقویت شوند.

مأموریت نظامی دانمارک در افغانستان پایان یافت

دانمارک به صورت رسمی مأموریت نظامیان خود را در افغانستان پایان داد. سربازان دانمارکی دیروز دوشنبه کمپ «شهزاده» را در ولایت «هلمند» تعطیل کرده و به نقش نظامی خود در افغانستان پایان دادند.

دانمارک از سال 2002 تاکنون 43 نظامی خود را در افغانستان از دست داد و طی همین مدت نیز 211 نظامی دانمارکی زخمی شدند.

قرار بود نظامیان دانمارکی تا پایان سال 2014 در افغانستان حضور داشته باشند اما دولت این کشور در ماه مارس سال جاری تصمیم گرفت که هر چه زودتر نظامیان خود را از افغانستان خارج کند.

واکنش دولت افغانستان به سلب صلاحیت وزیر کشور

در پی سلب اعتماد از وزیر کشور افغانستان توسط پارلمان، دولت افغانستان به این تصمیم نمایندگان پارلمان واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی در حالی که مطابق قانون اساسی کشور استیضاح و سلب صلاحیت را حق نمایندگان می‌داند اما در عین حال معتقد است که رأی عدم اعتماد به وزیر باید بر اساس دلایل موجه و مطابق قانون باشد.

بنابر این رئیس جمهور افغانستان تصمیم گرفت که این موضوع را به دادگاه عالی ارجاع داده و پس از صدور حکم دادگاه، تصمیم خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد.

بر اساس منبع، تا تصمیم نهایی حامد کرزی، «مجتبی پتنگ» که در جلسه دیروز پارلمان افغانستان رد صلاحیت شد، به عنوان سرپرست وزارت کشور افغانستان ایفای وظیفه کند.

حمله به کاروان تدارکات ناتو در «قندهار» یک کشته برجای گذاشت

مقامات ولایت قندهار در جنوب افغانستان از حمله شبه‌نظامیان طالبان به کاروان تدارکات ناتو در منطقه «میوند» این ولایت خبر دادند.

بر اساس اعلام «جاوید فیصل» سخنگوی والی قندهار، در این حادثه که روز گذشته رخ داد، یک راننده این کاروان کشته و 2 کامیون نیز دچار حریق شد.

در همین حال «یوسف احمدی» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حادثه بیش از 10 نظامی خارجی و افغان کشته شدند.

کشته شدن 7 نظامی افغان در جنوب افغانستان

بر اثر انفجار یک دستگاه موتورسیکلت بمب‌گذاری شده در ولایت «ارزگان» در جنوب افغانستان، هفت نیروی امنیتی افغان از جمله 3 عضو ارتش و چهار پلیس کشته شدند.

فرماندهی لشکر «205 اتل» در جنوب افغانستان اعلام کرد که این حادثه شب گذشته در منطقه «خاص‌ارزگان» ولایت ارزگان رخ داد.

همچنین شب گذشته بر اثر یک انفجار دیگر در شهر «ترین‌کوت» مرکز ولایت ارزگان، 17 تن از جمله 15 پلیس زخمی شدند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول