اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/نگاهی به مهمترین اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته/

سفیر آمریکا در کابل خواستار نهایی شدن تفاهمنامه امنیتی با افغانستان شد

تاکید مقام آمریکایی بر فوریت امضای تفاهمنامه امنیتی کابل-واشنگتن، اعلام آمادگی ناتو برای تامین امنیت انتخابات افغانستان و ادامه ناامنی و درگیری‌های مرزی در مرز افغانستان-پاکستان بخشی از مهمترین اخبار 24 ساعت گذشته افغانستان است.

سفیر آمریکا در کابل خواستار نهایی شدن تفاهمنامه امنیتی با افغانستان شد

به گزارش فارس، جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در کابل اظهار داشت که آمریکا خواهان نهایی شدن فوری تفاهمنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن است. این مقام آمریکایی تصریح کرد:  حضور نظامی آمریکا درافغانستان پس از سال 2014 به این تفاهمنامه وابسته است.

کانینگهام در یک نشست خبری تصریح کرد: تفاهمنامه امنیتی کابل- واشنگتن مسئولیت های 2 کشور را در برابر یکی دیگر و همچنین توانایی های هر 2 کشور را در تأمین امنیت درازمدت روشن خواهد کرد. سفیر آمریکا در کابل اظهار داشت: واشنگتن درباره گزینه صفر ساختن نظامیان آمریکایی در افغانستان فکر نمی کند اما حضور نظامی واشنگتن در افغانستان وابسته به امضای تفاهمنامه امنیتی کابل- واشنگتن است.

کانینگهام افزود: آرز داریم که تفاهمنامه امنیتی کابل- واشنگتن را تا ماه اکتبر سال جاری نهایی کنیم و این خواسته هر 2 طرف است. به گفته وی، نهایی شدن پیمان امنیتی کابل- واشنگتن باعث اعتماد مردم افغانستان و دیگران در منطقه خواهد شد.

وی درباره پیشرط افغانستان در خصوص امضای پیمان امنیتی با آمریکا گفت که هیچ کشوری به جز خود افغانستان نمی تواند امنیت را دراین کشور تضمین کند. این دیپلمات بلند پایه آمریکایی افزوده که پس از تعلیق گفت وگو ها درباره این تفاهمنامه از سوی حکومت افغانستان تاکنون این مذاکرات به گونه رسمی آغاز نشده اما آمریکا خواهان نهایی شدن تفاهمنامه امنیتی تا ماه اکتبر است.

انفجار در هلمند یک کشته و 3 زخمی برجای گذاشت

بر اثر انفجار یک بمب در شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند، یک پلیس کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی استاندار هلمند اعلام کرد که این حادثه صبح امروز در منطقه موتوشویی شهر لشکرگاه رخ داد.

وزارت کشور افغانستان از تکمیل طرح تدابیر امنیتی در انتخابات خبر داد

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری بیان داشت که برنامه تدابیر امنیت انتخابات آینده، تدوین و به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال شده است. وی گفت که نیروهای افغان توانایی کامل تامین امنیت انتخابات آینده را خواهند داشت.

صدیقی تصریح کرد: وزارت کشور افغانستان طرح امنیتی 6845 مرکز رأی گیری را تدوین نموده و با جزئیات آن به کمیسیون انتخابات ارسال کرده است. سخنگوی وزارت کشور افغانستان بیان داشت که تاکنون بیش از 98 درصد از مواد ثبت نام به مراکز تعیین شده منتقل شده است. به گفته وی، مواد ثبت نام 441 مرکزی که توسط کمیسیون مشخص شده بود، به 425 مرکز انتقال یافته است.

صدیقی در خصوص ناآرامی های احتمالی در زمان برگزاری انتخابات گفت: ممکن است طالبان در برخی مناطق مردم را تهدید کند ااما وزارت کشور با کسب تجربه از انتخابات های گذشته، پلیس محلی را در 110 فرمانداری کشور مستقر کرده است.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در مورد مناطقی که تاهنوز هم در اداره طالبان است، گفت که نیروهای امنیتی تلاش دارند تا در 10 ماه آینده این مناطق را از طالبان پس گرفته و امنیت را برای برگزاری انتخابات در آن مناطق تامین کنند.

اعلام آمادگی ناتو برای تامین امنیت انتخابات افغانستان

سخنگوی غیرنظامی ناتو روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان و همچنین تصویب قانون انتخابات و قانون تشکیلات، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرد. الکساندرا تایلور از آمادگی نیروهای خارجی برای تامین امنیت انتخابات آینده نیز خبر داد و گفت: آیساف برای حمایت از روند انتخابات در صورت نیاز و مبنی بر تقاضای دولت افغانستان متعهد باقی می ماند.

تایلور تصریح کرد: برگزاری انتخابات در مناطقی نا امن کار ساده ای نیست اما نیروهای امنیتی افغان این توانایی را پیدا کرده اند که بتوانند با طالبان مقابله کنند.

شلیک 7 موشک از خاک پاکستان به شهر تورخم افغانستان

مقامات امنیتی در استان ننگرهار در جنوب شرق افغانستان می گویند که 2 شب پیش هفت موشک از خاک پاکستان به شهرک مرزی تورخم در خاک افغانستان شلیک شد که تلفاتی درپی نداشت.

حیات الله اوریا یک مقام امنیتی افغان در شهرک مرزی تورخم گفت: 2 عدد از این موشک به یک پاسگاه دولتی و 2 عدد دیگر به یک مرکز آیساف اصابت کرد.

وی گفت: بر اساس بررسی های آنان و آیساف مشخص شد که این موشک ها از یک پایگاه نظامیان پاکستانی شلیک شده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول