اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در طرح «دولت قرآن» اجرا می‌شود

جزء‌خوانی گروهی قرآن مجید در کنار آرامگاه حافظ

در طرح «دولت قرآن» که هر روزه در جوار آرامگاه حافظ برگزار می‌شود، مردم به صورت گروهی به جزء خوانی قرآن کریم می‌پردازند.

جزء‌خوانی گروهی قرآن مجید در کنار آرامگاه حافظ

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مدرس انجمن حافظ‌پژوهان جوان به عنوان مجری طرح در این زمینه به خبرنگاران گفت: امسال طرح «دولت قرآن» با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون فرهنگی هنری مساجد فارس و میراث فرهنگی به اجرا در آمد و اگر چه امور اجرایی بر عهده انجمن «حافظ‌پژوهان جوان» بود اما این فعالیت به طور کامل مردمی است.

غلامرضا سبوحی افزود: نام «دولت قرآن» که برای طرح جز‌ءخوانی قرآن در جوار آرامگاه حضرت حافظ انتخاب شده برگرفته از نظر خود ایشان است که در یک بیت از غزل می‌فرمایند «صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ / هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم».

وی ادامه داد: خود حافظ می‌گوید هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم و از سویی جناب حافظ، حافظ قرآن است و این بُعد از شخصیت وی کمرنگ شده و ابعاد دیگر مانند قرار داشتن در اوج غزل، ادبیات، هنر و شعر برای مردم تبیین شده و لازم بود که بعد قرآنی وی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

سبوحی ادامه داد: بنابر این مقدمات چند سالی است در قالب برنامه‌هایی سعی شد ضمن توجه به این بعد شخصیت حافظ، ترویج معارف قرآنی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دولت قرآن در شب‌های جمعه با ضیافت افطار همراه بوده است و در طول هفته یک جزء قرآن خوانده می‌شود و برای افطار عرقیات خنک و نان و پنیری به حضار ارائه می‌شود.

به گفته وی، برنامه «دولت یار» در چهار شب جمعه و هر روز هفته از ایام ماه مبارک برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: استقبال از این طرح عالی بود و مردم در این فضای مقدس و عرفانی با قرآن آشنا شدند و حتی بعضی از توریست‌هایی که در حافظیه حضور یافتند آمدند و به احترام برنامه چند دقیقه‌ای به آیات قرآن گوش سپردند.

سبوحی تصریح کرد: هدف از طرح‌های این چنین غربت‌زدایی از قرآن و آوردن آن به متن زندگی مردم است و اینکه فضای قرآن با عرفان و معرفت حافظ گره زده شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند به امید آن که روزی فرا رسد که معارف این شاعر بزرگ را بهتر از پیش شناسایی کنیم و آن را پایه‌ای برای فرهنگ مردم و جامعه قرار دهیم.

سبوحی اذعان کرد: برای انجام دادن کار فرهنگی «حافظ» ظرفیت بسیار بالایی دارد و چنانکه خود او می‌گوید «شعر حافظ همه بیت‌الغزل معرفت است».

این فعال فرهنگی ابراز داشت: چهار سال است که در همین مکان کلاس‌های حافظ‌ شناسی به صورت رایگان برگزار می‌شود و حدود 300 نفر در چند کلاس‌ که بعد از ظهرها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

به گفته وی، در روزهای اخیر با همکاری حوزه معاونت فرهنگی هنری شهرداری شیراز کلاس‌های «حافظ‌ شناسی» در فرهنگ‌سراهایی مانند بعثت، سلامت، جوان و ... نیز برگزار می‌شود.

سبوحی در ادامه گفت: برنامه «دولت قرآن» قابلیت این را دارد که با اجرای فعالیت‌های قرآنی در ایام پس از ماه رمضان ادامه پیدا کند و در حال حاضر هفته‌ای یک شب برنامه تلاوت قرآن در همین مکان قطعی شده است.

انتهای پیام/2448/ذ40/مر3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول