اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طلسم جاده‌های خوزستان جان 11 نفر را ربود / پاسکاری مسئولان همچنان پابرجاست

عصر روز گذشته خبر سقوط مینی‌بوس در دریاچه سد کارون 3 و از دست دادن 11 مسافر، بار دیگر تن و جان خوزستان را لرزاند.

طلسم جاده‌های خوزستان جان 11 نفر را ربود / پاسکاری مسئولان همچنان پابرجاست

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، عصر روز گذشته حادثه‌ای دردناک در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و شبی از شب‌های قدر دل و جان خوزستانی‌ها را لرزاند. در این حادثه تعداد بی‌شماری از هموطنان جنوبی ما جان خود را فدای جاده‌های نیمه تمام و دست نخورده خوزستان کردند و البته از نگاه مسئولان آب هم از آب تکان نخورد!

شنیده چنین اخباری آن هم در جاده‌های استان زرخیر و پرفراز و نشیب خوزستان هیچ جای تعجب و شوکی ندارد زیرا پس از این دست جاده‌ها در این مرز و دیار به وفور یافت می‌شود.

جاده‌هایی که قاتل‌هایی خاموش باید بر آنها نام نهاد  در حالی که صدای ضجه و فریاد و عجز و ناله جان باختگان حوادث آن را به وضوح و روشنی می‌توان دید، شنید و احساس کرد.

به راستی خوزستانی‌ها جان خود را از سر راه آورده که به راحتی در این جاده‌های مرگ باید آن را از دست دهند و یا آنکه ارزش این مردم تا همین حد و حدود است که برای آسایش و رفاه آنها کمترین امکانات و بدیهی‌ترین اقدامات در نظر گرفته نمی‌شود؟!

روز گذشته و اما در آخرین ساعات روز شاهد خبری ناخوشایند و غیرقابل هضم بودیم که از مدیر حوادث غیرمترقبه استان خوزستان به دستمان رسید.

* 11 نفر کشته/ یک نفر مفقود

محمدرضا آملا‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اهواز اظهار کرد: در حادثه سقوط مینی‌بوس از یک فروند باج در سواحل دریاچه سد کارون 3، 11 نفر کشته و یک نفر نیز همچنان مفقود است.

وی افزود:‌ اکثر کشته‌‌شدگان کودک و زن هستند و یک نفر مفقود دختر بچه‌ای است که همچنان تلاش برای پیدا کردن وی ادامه دارد.

مدیر حوادث غیرمترقبه استان خوزستان اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه دلیل اصلی بروز این حادثه سهل‌انگاری راننده مینی‌بوس در پرچ محل رانندگی و عدم استفاده از وسایل ایمنی در توقف کامل وسیله نقلیه گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسافران این مینی‌بوس 16 نفر بوده که چهار نفر از آنها سالم در محل حادثه توسط حاضران نجات یافته‌ و حال عمومی آنها مناسب ارزیابی می‌شود.

و این حادثه در حالی صورت گرفته که چندین سال است با آبگیری سد کارون 3 گردشگران و ساکنین روستاهای دنباله رود جنوبی دهدز (سادات، غریبی‌ها، شیوند و روستاهای اطراف آن) برای عبور و مرور خود به وسیله بارج رفت و آمد می‌کنند.

با همه این تفاسیر عملیات ساخت جاده ساحلی بین روستاها قریب به هشت سال است که آغاز به کار کرده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 

*خارج کردن همه اجساد از آب/ باید فکری اساسی شود

مدیرکل هلال احمر استان خوزستان با عرض تسلیت به خانواده‌ای عزادار این حادثه اظهار کرد: عصر روز گذشته یک دستگاه مینی بوس که مثل همیشه در حال رساندن مسافران خود به روستای سادات حسینی شهرستان دهدز که به علت آبگیری سد کارون، مسیر دسترسی خاکی یا از طریق پل ندارد، بود سوار دوبه ( وسیله‌ای که امکان جابه جایی وسایل سنگین روی آب را دارد) شد تا خود را به آن سوی دریاچه برسد.

علی عسکر ظاهری ادامه داد: اما این بار شانس با مینی بوس و مسافرانش یار نبود و مینی بوس از روی دوبه به وسط دریاچه پشت سد کارون3 واژگون شد و اغلب مسافران آن غرق شدند.

وی با بیان اینکه 15 مسافر و یک راننده به درون آب عمیق دریاچه پشت سد کارون سه افتادند که تلاش‌ها تنها منجر به نجات چهار نفر شد، گفت: متاسفانه به علت عمق بالای این دریاچه، 12 نفر از هموطنان غرق شدند و زنده نماندند.

مدیرکل هلال احمر استان خوزستان همچنین عنوان کرد: همه اجساد از درون آب خارج شده‌اند و هیچ وقفه‌ای در این خصوص پیش نیامد.

وی در پایان خطاب به مسئولان گفت: دریاچه سد کارون سه بسیار عمیق است و باید فکری اساسی برای آن کرد.

*شرکت آب نیرو مقصر است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه اظهار کرد: در خصوص تکمیل جاده نیمه تمام و رها شده این منطقه بارها تذکرات کتبی و شافی به مسئولان داده‌ام اما متاسفانه هر بار با بی‌توجهی مواجه شده و پاسخی سر بالا شنیده‌ام.

حجت‌الله درویش‌پور افزود: مسئولیت این حادثه برعهده شرکت آب نیرو است و برای اتفاقی که رخ داده باید پاسخگو باشد!

وی ادامه داد: تعدادی مسئول سهل انگار در اقداماتی که بر عهده‌شان نهاده می‌شود به سردی رفتار می‌کنند و در مقابل تنها ضرر و زیان آن را مردم باید متوجه شوند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت آب نیرو سدی زده و راه دسترسی برای مردم درست نکرده و باید امروز پاسخگوی اتفاق افتاده شده باشد.

مجموعه روستاهای سادات حسینی در شهر دهدز با جمعیتی بالغ بر 12 هزار نفر، 15 روستا و 2 هزار و 400 خانوار با گذشت هشت سال از آبگیری سد کارون 3 هنوز در محاصره آب قرار دارند.

اهالی این روستاها سال‌هاست که از دوبه و قایق برای عبور از دریاچه سد کارون استفاده می‌کنند.

استان خوزستان با وجود داشتن محصولات عمده تولیدی در عرصه‌های نفت و پتروشیمی و نیز کشاورزی، هنوز از داشتن راه‌های مناسب با ظرفیت‌های استان بی‌بهره مانده است.

گفتنی‌ست وجود نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های خوزستان از علل مهم حوادث و تلفات انسانی در جاده‌های استان است.

*مقصر راننده بوده است

معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان نیز با بیان اینکه راننده مینی بوس مقصر این حادثه است، اظهار کرد: به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راننده مینی‌بوس این خودرو با تعدادی سرنشین در دریاچه سقوط کرد.

حبیب‌الله جعفری تصریح کرد: متاسفانه راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است.

وی اضافه کرد: در دریاچه سد کارون سه ایستگاه وجود دارد و با توجه به اینکه هنوز راه جایگزین تکمیل نشده، ترابری دریایی فعال است.

جعفری با بیان اینکه پیمانکار موارد بیمه و کلیه نکات قراردادی را رعایت کرده است، عنوان کرد: مسئول ترابری دریایی پیمانکار سد بوده که پس از تحویل کارون 3 به سازمان آب و برق خوزستان توسط آب نیرو، این سازمان با پیمانکار قبلی قرارداد بسته است که قرارداد با پیمانکار از طریق مناقصه و حضور شرکت‌های واجد شرایط و دارای گواهینامه صورت گرفته است.

*کاش مسئولان دلشان به رحم بیاید

با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته و هشدارها و تذکرات جدی که برای تکمیل راه و جاده سازی در مسیر نامبرده شده اما امروز با وجود چنین حادثه دلخراشی بار دیگر مسئولان تقصیرات به گردن یکدیگر انداخته و سعی در مصون کردن خود از این فاجعه دارند.

با این اوصاف دو پسر بچه سه تا پنج ساله، پنج دختر بچه دو تا 12 ساله و پنج زن بزرگسال کشته شدگان، همچنین دو دختر، یک پسر و یک زن مصدومان حادثه روز گذشته هستند.

کاش مسئولان دلشان به رحم بیاید و برای مسافران در حال تردد این جاده‌ها راه‌حلی بیندیشند؛ راهکاری که هر چه بیشتر حوادث جاده‌ای را کاهش دهد و ایمنی سفر مسافران را در برگیرد.

شکستن طلسم جاده سازی مناسب و بازسازی مسیرهای مواصلاتی استان ما به راستی غیرممکن شده و راهی جز ارزانی کردن جسم و جان برای مردم و مسافران باقی نگذاشته است.

به هر آب ریخته شده، دیگر به جوی بازنخواهد گشت و جبران چنین حوادث سهمگینی غیرممکن است اما مسئولان باید برای سد کردن مسیر چنین حوادثی راهکارهایی جدی و سریع بیندیشند زیرا جاده‌های خوزستان همچنان در انتظار گرفتن قربانی و ستاندن جان مسافران است.

...............................

گزارش از مریم خبازی

...............................

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول