اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نمایشگاه آثار قرآنی سنندج گزارش می‌دهد

وقتی معنویت رنگ غربت می‌گیرد

استقبال نه چندان مناسب شهروندان به دلیل مکان نامناسب برپایی نمایشگاه آثار قرآنی در سنندج، نشان از کم‌توجهی برخی مسئولان در حوزه مسائل دینی دارد.

وقتی معنویت رنگ غربت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نمایشگاه آثار قرآنی سنندج با محوریت موضوعات و مسائل قرآنی در نگارخانه ارشاد این شهرستان، آخرین روزهای برگزاری خود را سپری می‌کند.

در همین زمینه طی گزارشی به ابعاد و زوایای برگزاری این نمایشگاه از منظر علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران برگزاری آن پرداختیم.

یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید: تعدد کتاب‌ها مناسب بود و طبق اطلاعات من 1000 جلد کتاب در 500 عنوان در نمایشگاه وجود دارد که به لحاظ کمیت مطلوب است.

خانم ابراهیمی اظهار می‌کند: در مورد شهید مطهری و زندگینامه ایشان نیز مطالب متنوعی وجود داشت که جای تقدیر دارد.

وی به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی مسئولین غرفه‌ها، چندان اطلاعات مناسبی در مورد غرفه و محصولات منتشر شده خود نداشتند که جای سؤال دارد.

مکان نامناسب نمایشگاه

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج نیز که در نمایشگاه آثار قرآنی حاضر بود به خبرنگار ما گفت: فکر می‌کنم اگر اطلاع رسانی در زمینه برگزاری نمایشگاه از طریق صدا و سیما صورت گیرد، بسیار بهتر است.

لیلا فروتن‌نژاد با بیان اینکه این شیوه تبلیغ، بهتر از نصیب بیلبوردهای تبلیغاتی است، خاطرنشان کرد: البته اگر همین بیلبوردها نیز در دید باشد روش مطلوبی خواهد بود.

وی یکی دیگر از اشکالات موجود در نمایشگاه را مکان آن عنوان کرد و افزود: پیش از این، مکان برگزاری نمایشگاه‌ها در محل اداره کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری فعلی بود که با توجه به اینکه در مسیر عبور شهروندان بود استقبال بیشتری نیز از آن صورت می‌گرفت.

این عضو شورای شهر سنندج با تأکید بر اینکه اگر این نمایشگاه در فضایی باز برگزار می‌شد، بازتاب بهتری داشت می‌گوید: امکان استفاده از اماکنی چون مسجد جامع و قبا به علت تعداد زیاد مراجعان بویژه در ماه مبارک رمضان نیز وجود داشت.

فروتن‌نژاد در خصوص محتوای نمایشگاه تصریح کرد: البته محصولات متنوعی در نمایشگاه از جمله سی‌دی‌های آموزشی، مشاهده شد که جای تقدیر دارد.

وی برگزاری مسابقات قرآنی ویژه کودکان را مشوق خوبی برای ترغیب آنها به سمت قرآن و مسائل دینی عنوان کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌های نقاشی و فرهنگی ویژه این سنین با محوریت مسائل قرآنی باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای شهر سنندج تصریح کرد: اگر نرم‌افزارهایی در مورد ترویج فرهنگ قرآن به عنوان جایزه به بچه‌ها داده شود به طور قطع میزان اثرگذاری آن بیشتر از آموزش والدین به فرزندان خواهد بود.

فروتن‌نژاد تصریح کرد: به طور کلی آنچه که در مورد کم و کاستی‌های نمایشگاه قابل ذکر است، مربوط به محل و نحوه اطلاع رسانی آن است، وگرنه از بعد محتوا رضایت نسبی وجود دارد.

جالی خالی برنامه‌های جانبی جذاب

یکی از مسئولان غرفه "خبرگزاری ایکنا" با بیان اینکه آثار این مؤسسه به 42 زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود، عمده فعالیت‌های این مرکز در نمایشگاه را آثار قرآنی، گزارش فعالیت‌های خبری و انعکاس فعالیت‌های قرآنی سطح استان بیان کرد.

باغبانی با بیان اینکه این مؤسسه فرهنگی قرآنی، برنامه‌های قرآنی نمایشگاه را هم پوشش می‌دهد اظهار می‌کند: هر مسئولی به این نمایشگاه بیاید در غرفه اختصاصی با او مصاحبه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه استقبال در یکی دو روز نخست نمایشگاه چندان مطلوب نبوده است،تصریح می‌کند: احتمالا به علت آنکه تبلیغات این نمایشگاه چندان زیاد نبود، این اتفاق افتاد.

وی افزود: نکته دیگر آنکه به اعتقاد من، برخی آثار موجود در این نمایشگاه برای مخاطب چندان جذاب نیست و همین مسئله هم روی تعداد بازدید کنندگان اثر منفی خواهد گذاشت.

باغبانی در پاسخ به این پرسش که جای چه آثار و برنامه‌هایی در نمایشگاه امسال خالی است گفت: برنامه‌های جنبی جذاب، کارگاه‌های آموزشی مرتبط با علوم قرآنی و کارگاه‌های آموزش هنرهای قرآنی از جمله مواردی است که می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

وی معتقد است، می‌توان با اتخاذ تدابیر مناسب و ساز و کارهای لازم نسبت به جذب و جلب هرچه بیشتر مخاطبان به این نمایشگاه اقدام کرد.

باغبانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نقش علوم قرآنی و موضوعات مرتبط با آن در رشد و تکامل انسان‌ها، امروز بیش از هر زمان دیگری اثبات شده لذا ضروری است تا با تدوین برنامه‌های مناسب، نسبت به علاقه‌مند کردن مردم و بویژه قشر جوان اقدام شود.

مقابله با جنگ نرم دشمن

همچنین مسئول "انجمن مهندسین فرهنگی غرب ایران" پیرامون اقدامات انجام شده این مرکز در دوازدهمین نمایشگاه آثار قرآنی سنندج گفت: هدف اصلی این مؤسسه مقابله با جنگ نرم دشمنان و تهاجم فرهنگی بر اساس آموزه‌های قرآنی است.

وی افزود: در همین راستا مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مرتبط با عناوینی چون شاخ شیطان در مورد فرقه‌ی وهابیت و گناهان کبیره در دسترس عموم قرار گرفته است.

به گفته وی در این غرفه نمایشگاه تخصصی انقلاب اسلامی با هدف پاسخ به سؤالات و شبهات پیرامون انقلاب اسلامی و جریانات و تحولات پس از انقلاب اسلامی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی همچنین از فروش مجموعه  کامل آثار شهید مرتضی مطهری در این غرفه خبر داد و افزود: این مؤسسه اقدام به تألیف کتاب‌هایی درمورد انقلاب کرده است.

دو کتاب امام مهربانی‌‌ها و امام خوبی‌ها با موضوع فرمایشات امام خمینی در مورد جوانان از آثار تألیفی این مؤسسه است.

مسئول غرفه‌ی "جنت زلفی" از دیگر مؤسسات موجود در نمایشگاه گفت: این مرکز برای چهارمین سال متوالی است که در نمایشگاه آثار قرآنی به مناسبت ماه مبارک رمضان حضور پیدا می‌کند.

وی در رابطه با برنامه‌های مؤسسه از برگزاری کلاس‌های احکام، روان‌خوانی، روخوانی، صوت و لحن، تجوید، حفظ و قرائت قرآن و دف‌نوازی در محل این مؤسسه به عنوان اهم برنامه‌های قرآنی مرکز "جنت زلفی" نام برد.

ناهماهنگی دستگاه‌ها

مسئول دبیرخانه مساجد استان کردستان در این نمایشگاه از ناکافی بودن برنامه‌های قرآنی در سطح استان گلایه می‌کند و می‌گوید: افراد متولی در این حوزه هم به اندازه لازم وجود ندارند.

کامل گلباغی در ارتباط با تنوع و کیفیت برنامه‌های قرآنی به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه جذابیت کارهای قرآنی در استان کاهش یافته است و کلاس‌های قرآنی در مساجد با استقبال چندانی روبرو نیست.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دافعه برنامه‌های قرآنی از جاذبه آن بیشتر است، دلیل این اتفاق نامبارک را هماهنگ نبودن نهادها و دستگاه‌های مسئول در امور قرآنی عنوان می‌کند.

مسئول دبیرخانه مساجد استان کردستان با بیان اینکه دستگاه‌ها باید در راستای همکاری با یکدیگر تلاش کنند از موازی کاری‌های صورت گرفته در این خصوص انتقاد می‌کند و می‌گوید: باید یک مرکز واحد با استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی ایجاد شود که مجریان و ادره کنندگان آن خود مردم باشند و دولت، تنها وظیفه نظارت و راهنمایی را داشته باشد. 

گلباغی یکی از مهمترین راهکارهای افرایش فرهنگ قرآنی در جامعه را آموزش ذکر می‌کند و می‌گوید: مدارس، مساجد و بوِیژه خانواده‌ها مکان‌هایی هستند که باید این آموزش در آنها نهادینه شود.

وی در پایان با بیان اینکه امورات قرآنی شغل نیست بلکه رسالت است، تصریح می‌کند: همگان باید در راستای ترویج این رسالت قرآنی کوشا باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و متولی اصلی برگزاری این نمایشگاه نیز در رابطه با برگزاری نمایشگاه آثار قرآنی سنندج با اشاره به وجود 13 غرفه در نمایشگاه امسال گفت: این غرفه‌ها عملکرد قرآنی را در موضوعات مختلف به معرض نمایش می‌گذارند.

قباد میمنت‌آبادی پنج غرفه این نمایشگاه را مربوط به مؤسسات قرآنی، یک غرفه سازمان‌های مردم نهاد، سه غرفه هنرهای قرآنی و غرفه‌های امور مساجد، جنگ نرم و انتشارات قرآنی ذکر کرد.

وی شعار نمایشگاه امسال را قرآن، سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه آثار قرآنی، تلاش در راستای حاکم شدن قرآن بر زندگی آحاد جامعه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان همچنین با اشاره به راه‌اندازی شبکه اجتماعی اندیشه مطهر در نمایشگاه امسال اظهار می‌کند: هدف این شبکه، تبیین اندیشه‌های شهید مطهری است.

میمنت‌آبادی با اعلام راه‌اندازی سایت مؤسسه قرآنی معراج سنندج، پیرامون سایر اقدامات و برنامه‌های جنبی نمایشگاه می‌گوید: برگزاری مسابقه قرآنی و اهدای جوایز روزانه به دو نفر از برگزیدگان و همچنین تعویض قرآن‌های فرسوده و مندرس با قرآن‌ها نو و تازه چاپ شده به صورت رایگان از دیگر برنامه‌های دوازدهمین نمایشگاه آثار قرآنی این دوره است.

وی تصریح می‌کند: امیدوارم با انجام اینگونه برنامه‌ها زمینه بهره‌مندی شهروندان از فضایی قرآنی و دینی در جامعه فراهم شود.

=============

گزارش از: کیوان قاسمی

=============

انتهای پیام/79012/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول