اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد

افزایش 100 درصدی سطح زیر کشت محصول گلرنگ

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح کشت محصول گلرنگ نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.

افزایش 100 درصدی سطح زیر کشت محصول گلرنگ

کیوان بنی‌اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه کشت گلرنگ در راستای سیاست‌‌‌های سازمان جهاد کشاورزی بوده است، اظهار کرد: گلرنگ به دلیل اینکه گیاهی کم مصرف با نیاز آبی کم است و با توجه به اینکه رودخانه مدت زمان کوتاهی باز است کشاورزان باید گیاهی را بکارند که مقاومت خشکی بیشتر و نیاز آبی کمتری داشته باشد.

وی ادامه داد: امسال اداره جهاد کشاورزی استان بذر یارانه‌دار با قیمت 18 هزار ریال به کشاورزان داد و با توجه به کارهای ترویجی در این زمینه انجام دادند سبب شده تا سطح زیر کشت افزایش یابد.

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: سازمان جهاد کشاورزی در مهر ماه گذشته (سال زراعی جاری) برای کشت دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ تسهیلات بانکی کم‌بهره یارانه‌دار از محل اعتبار کمک‌های فنی و اعتباری منظور شده و به کشاورزان پرداخت گردیده است.

وی تصریح کرد: برداشت این محصول در مناطق شرق اصفهان در چند روز آینده و در شهرستان اردستان چند روز پیش آغاز شده است.

*روغن گلرنگ پایداری بالایی در برابر فسیل شدن دارد

بنی‌اسدی از موارد مصرف این محصول را استفاده از روغن آن دانست و گفت: روغن گلرنگ به دلیل داشتن اسیداولیک در دانه آن پایداری بالایی در برابر فسیل شدن دارد که حدود 23 درصد روغن می‌دهد.

وی تصریح کرد: برای تهیه روغن گلرنگ شرکت‌های روغن‌کشی باید دستگاه‌‌‌های خود را تعویض کرده و در مراحل فرآوری کارخانه تغییراتی را اعمال نماید و اگر تولید این محصول کم باشد خریدار حاضر به انجام چنین کاری نیست.

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: با پیگیری‌های انجام شده شرکت بهپاک در شمال ایران حاضر به انجام این کار شده است که 3 هزار تن محصول گلرنگ به این شرکت تحویل داده می‌شود.

وی از مصارف دیگر این محصول را به شرح زیر بیان کرد: از مصارف دیگر دانه این محصول  استفاده در تغذیه پرندگان است.

بنی‌اسدی ادامه داد: هر هکتار از محصول گلرنگ به طور میانگین یک و نیم تن دانه و 150 کیلوگرم گل خشک می‌دهد که از گل آن در صنایع رنگ‌رزی و غذایی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

*کشت گلرنگ موجب اصلاح ساختمان خاک می‌شود

وی اظهار کرد: گلرنگ به دلیل ریشه توسعه یافته و عمیقی که دارد سبب می‌شود تا نیاز آبی پایینی داشته باشد که سازگار با مناطق گرم و کم‌آب و گیاهی مناسبی برای گشت در خشکسالی‌های اخیر است.

کارشناس مسئول پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: وجود گلرنگ در تناوب زراعی با گیاهان ریشه سطحی از قبیل گندم، ذرت و به طور کل غلات سبب اصلاح ساختمان خاک و افزایش عملکرد محصولات بعدی در تناوب می‌شود.

انتهای پیام/63015/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول