اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امشب زمزمه «امن یجیب» سکوت شب را می‌شکند

شب قدر، شب قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های مغفرت

امشب نیز شب قدری دیگر در پیش‌داریم، بیاییم در این شب‌های پرفضیلت با گفتن ذکر «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء» دوباره پر از احساس شویم و برای زلال شدن کوشش کنیم.

شب قدر، شب قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های مغفرت

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شب‌های قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست است، این شب ها، فرصتی است برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی.

شب قدر شب زاری و سبک شدن روح از بار گناهان و رهایی از دوزخ است، فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته‌ها. مبادا این فرصت را از دست دهیم و در این شب روحانی، از امور معنوی غافل شویم.

مبادا شب قدر بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی بمانیم و خود را از عمق منجلاب به معراج پاکی و وارستگی نرسانیم.

این شب‌ها در هر مسجد و محله‌ای با رنگ و بویی خاص برگزار و برپا می‌شود و عاشقان بسیاری را به سوی خود سوق می‌دهد.

در آبادان نیز شور و حالی بی‌وصف میزبان میهمانان خدایی و آسمانی ماه پربرکت رمضان و لیالی قدر است.

به یکی از مسجدهای این شهر سری زده‌ایم و عطر و بوی شب‌ها و مراسم‌های این لیالی را از مراجعه کنندگان به این مکان مقدس می‌شنویم.

 

*عطر و بوی مسجد نو

مسجد قائم یا همان مسجد نو قدیم شهرستان آبادان در خیابان امیری این منطقه بنا شده است، این مسجد چون دیگر مساجد و حسینیه‌های شهرستان آبادان در ماه رمضان حال و هوایی عرفانی و خاص تر به خود می‌گیرد.

بسیاری از مراجعه کنندگان به این مسجد واقع در مرکز شهر، قشر جوان بوده و در خدمت‌رسانی به شهروندان و حاضران در مراسم‌های مختلف این مکان مقدس، بسیار پرتلاش و بی‌وقفه کار می‌کنند.

در این مسجد، مراسم احیا از ساعت 11 و 30 دقیقه شب با قرائت دعای ابوحمزه ثمالی آغاز می شود و پس از آن با خواندن جوشن کبیر و قرآن گذاشتن بر سر خاتمه می یابد.

زنان و مردان حاضر در مسجد تا سحر به دعا و نیایش می پردازند و برای نذر و نیازهای خود را از خداوند طلب می کنند تا استغفار کنند.

 

*اطعام روزه داران

شب‌های قدر در این مسجد با پخت و پز و ادای نذور شهروندان همراه بوده و هر کسی بنا به وسع خود و آن نذری که داشته میزانی خشکبار از جمله حبوبات و برنج یا روغن و گوشت را در اختیار خادمان مسجد قرار می‌دهد تا برای پخت و توزیع بین مردم مورد استفاده قرار گیرد.

هیئت امنای این مسجد حدود 45 نفر بوده و همگی دستی در خیر و کمک به فقرا و نیازمندان دارند، این هیئت از افراد صاحب نام و منصب گرفته تا افراد عادی اما مؤمن و معتبر شهر تشکیل می‌شود، این افراد نیز خود بخش اعظمی از تهیه مواد اولیه غذای شب‌های قدر را در مسجد تأمین می‌کنند.

پخت و پزها در مسجد نو از صبح برای تهیه مواد اولیه غذا آغاز می‌شود و تا دم افطار و سحر ادامه دارد، آشپزی غذاهای نذری مسجد به دست افرادی که دستی در آشپزی دارند (و البته مسجدیان) انجام می‌شود تا غذاها به بهترین شکل و طعم در اختیار شهروندان و حاضران در مسجد قرار گیرد.

در این مسجد در هر یک از شب‌های قدر یک نوع غذا پخت و توزیع می‌شود، پلو عدس، پلو و خورشت قیمه، استانبولی، پلو و خورشت سبزی و ... از غذاهایی هستند که برای اطعام بین نمازگزاران توزیع می‌شود.

پس از اقامه نماز و صرف غذا نیز امام جماعت آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی و مورد ابهام شهروندان می‌شود که این امر با روی بسیار گشاده و پرحوصله امام جماعت، فضای عرفانی و معنوی مسجد را چندین برابر مضاعف می‌کند.

 

*جوانان در محافل شب‌های قدر بیشتر حضور یابند

یکی از جوانان حاضر در این مسجد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: من و دوستانم در قالب یک هیئت هر ساله برای پخت و پز افطاری و سحری‌های این مسجد در مراسم‌ها حضور پیدا می‌کنیم و تا جایی که در توانمان است کمک می‌کنیم.

مهدی وطنی تصریح کرد: در تمام مدتی که مشغول پخت و پز غذا برای اطعام به روزه داران هستیم فقط دعا می‌کنم و سلامتی بیماران و گره گشایی مشکلات مردم بر سر زبانم است.

وی بیان کرد: شب‌های این مسجد حال و هوایی بسیار خاص دارد و من از دوران کودکی‌ام در این مکان حضوری فعال داشته‌ام.

این جوان 32 ساله آبادانی اضافه کرد: بیشتر مراجعه کنندگان به این مسجد در شب‌های قدر جوانان و آقایان هستند، البته تعداد بانوان حاضر نیز کم نیست.

وی ادامه داد: مردم به اندازه وسع و نیاز خود نذر می‌کنند و میزانی خشکبار برای پخت و پز به مسجد می‌آورند که ما نیز از آنها برای تهیه پخت و پز برای تامین افطار مردم استفاده می‌کنیم.

مهدی از جوانان هم سن و سال خود خواست، شب‌های قدر را غنیمت شمارند و بیشتر در این مراسم‌ها حضور داشته باشند.

وی در پایان عنوان کرد: استغفار از گناه انسان را سبک می‌کند و با هیچ زبانی نمی‌توان آن را توصیف کرد، باید در مراسم‌های لیالی قدر حضور پیدا کرد تا بتوان در وصف حال و هوای این محافل سخن گفت.

امشب نیز شب قدری دیگر در پیش‌داریم، بیاییم در این شب‌های پرفضیلت با گفتن ذکر «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء» دوباره پر از احساس شویم و برای زلال شدن کوشش کنیم، فانوس‌ها را برداریم و سکوت شب را با طراوت وضو زیباتر کنیم و در قنوت نمازمان دل‌های نیازمند را فراموش نکنیم.

اینک بوی شب قدر می‌آید و من از اکنون جلوه دست‌هایی را می‌بینم که خاموش به دعا می‌ایستند و بهار در آنان می‌جوشد. وسعت دل‌هایی را می‌بینم که در کنج تاریکی شب، قرآن بر سر، با صفا و با محبت می‌تپند و بی قرار او را می‌خوانند.

...............................

گزارش از مریم خبازی

..............................

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول