اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شعر و اندیشه دو عنصر از هم جدا نیستند

کارگاه آموزش بررسی شعر و اندیشه در شعر

کارگاه آموزش بررسی شعر و اندیشه در شعر در شهرری برگزار می‌شود.

کارگاه آموزش بررسی شعر و اندیشه در شعر

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، شعر را از منظرهای گوناگون می‌توان تعریف کرد، از بیان ساده احساسات فردی تا شعر به مثابه تصویر و موسیقی کلام، شعر را با هر تعریفی در نظر بگیریم از دو عامل نمی‌توانیم آن را جدا بدانیم، اول از جهان ممکنی که شاعر آن را می‌آفریند و دوم از زبان ممکنی که برای بیان همان جهان ممکن به‌کار می‌برد. و شعر با همین ربط میان جهان و زبان است که خلق می‌شود.

مدیر خانه فرهنگ دولت‌آباد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان مطالب ذکر شده اظهار داشت: شعر، برخاسته از زمینه های شخصیتی و اجتماعی شاعر است و همچنان که شخصیت شاعر در فرآیند تغییر مکانی و زمانی مشمول تحولات و تغییراتی می‌شود شعر هم به عنوان برآیند این شرایط دستخوش تغییراتی خواهد شد، از این روی، در بررسی سیر تحول شعر، نمی‌توان صرفاً به پدیده‌های هنری آفرینشی شاعر، یعنی شعر او اکتفاء کرد بلکه بازشناخت وقایع تاثیرگذار در روند زندگی او و شرایط محیطی و تحصیلی و خانوادگی او از کودکی تا بزرگ سالی نیز از مهم‌ترین جلوه‌های بررسی این روند است.

حسن حقانی در ادامه خاطرنشان کرد: اندیشه در شعر برای هر گروه از مخاطبان شعری به گونه‌ای متفاوت مطرح است. وقتی شعر می‌خوانیم کدام بخش از شعر را به عنوان اندیشه شاعر، می‌توانیم از بخش‌های دیگر جدا کنیم؟آیا این شاعر است که اندیشه‌اش را با ما درمیان می‌گذارد؟ یا شعر شرایطی فراهم می‌آورد که ما را به اندیشیدن وا دارد؟ در شعر با هر دو حالت مذکور مواجه می‌شویم، یعنی گاهی اندیشه در شعر چندان پررنگ است که  برای برداشت‌ها و تفسیرهای مخاطبان مجال چندانی نیست و گاهی شعر است که اندیشه را به خود وا می دارد، این دو عنصر از هم جدا نیستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این راستا خانه فرهنگ دولت‌آباد به منظور ارتقای دانش و آگاهی شاعران جوان معاصر در زمینه های شعر و اندیشه «کارگاه آموزش بررسی شعر و اندیشه در شعر» را برگزار می‌کند. 

حقانی ادامه داد: خانه فرهنگ دولت‌آباد، در این کارگاه شعر از حیث متون ادبیات زبان فارسی (قالب، سبک و وزن شعری)، آرایه‌های ادبی، تاریخ ادبیات فارسی، تحولات تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و دینی و مذهبی بررسی می‌شود.

مدیر خانه فرهنگ دولت‌آباد بیان داشت: کارگاه شعر و اندیشه توسط دکتر یدالله قائم پناه شاعر و نویسنده کتاب‌های عرفان در شاهنامه، از کجا به کجا، گل‌های شکفته شهیدان و ... یکشنبه‌ها ساعت 19-17 در سالن اجتماعات خانه فرهنگ دولت‌آباد برپا می‌شود.

این گزارش حاکی است، علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام به این مرکز واقع در شهرری،‌ فلکه اول دولت‌آباد خیابان دهخدا‌، کوچه شهید رمضانی(پنجم) شماره 50 مراجعه کنند.

انتهای پیام/2462/صا20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول