اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معلولان طبسی در حسرت تردد آسان در معابر شهری/ مسئولان بی‌توجه به نیازهای معلولان

امروز سه هزار معلول طبسی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که نگاهی سطحی به معابر شهری طبس بیان ‌کننده این موضوع است که تردد معلولان در سطح این شهر به رویایی فراموش شده تبدیل شده است.

معلولان طبسی در حسرت تردد آسان در معابر شهری/ مسئولان بی‌توجه به نیازهای معلولان

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، با وجود اینکه در برخی مواقع حتی یک پله یا گذرگاه نامناسب می‌تواند عاملی بازدارنده برای رفتن افراد معلول به خارج از منزل باشد، اما در نقاط مختلف شهر طبس شاهد ساختمان‌ها و اماکن عمومی از قبیل مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز دولتی، اماکن ورزشی، بانک‌ها و عابربانک‌ها و معابر جدید هستیم که ضوابط و مقررات ویژه معلولان و جانبازان را رعایت نکرده‌اند و این در حالی است که مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اماکن عمومی برای تردد معلولان باید در تمامی نقاط شهری و حتی روستاها انجام شود.

تأمین شرایط زندگی از مهم‌ترین عوامل جذب معلولان و جانبازان در جامعه و حضور آنان در فعالیت‌های مختلف است که این مهم تنها از طریق مناسب‌سازی محیط شهری و اماکن عمومی امکان‌پذیر خواهد بود.

یک معلول جسمی حرکتی طبسی در این باره می‌گوید: حتی در برخی از ساختمان‌های تازه‌ تأسیس ادارات دولتی طبس مانند آموزش و پرورش و یا دادگستری، با وجود چند طبقه بودن، اما آسانسور و حتی محل نصب آسانسور در نظر گرفته نشده و در نتیجه مشکلاتی برای مراجعه معلولان و حتی پیشکسوتان و کهنسالان به این نهادها وجود دارد.

معصومه عراقی ادامه می‌دهد: نامناسب بودن معابر عمومی شهر طبس به‌ویژه در پارک‌ها و حتی باغ گلشن طبس سبب اذیت معلولان و جانبازان می‌شود و در عین حال مسئولان مربوطه به‌ویژه شهرداری با سهل‌انگاری و بدون توجه به این موضوع مهم سرگرم سایر مشغله‌های روزمره خود هستند.

آموزش و پرورش شهرستان طبس به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین ادارات دولتی پر رفت و آمد است که در احداث ساختمان چند طبقه آن به فراهم‌سازی امکان تردد معلولان توجهی نشده که به همین علت با معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس گفت‌وگو کردیم.

غلامحسین طاهری در این ارتباط بیان داشت: مدارس احداث شده پنج سال اخیر در شهرستان طبس دارای سطح شیب‌دار برای طبقه همکف است و نصب آسانسور برای ساختمان آموزش و پرورش این شهرستان نیز در دست پیگیری است.

وی افزود: در بسیاری از مدارس شهرستان طبس، دانش‌آموزان معلول با معلولیت خفیف نیز در کنار سایر دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند و حتی در برخی مدارس کلاسی ویژه با معلمی مرتبط برای معلولان در نظر گرفته شده است.

غلامحسین توکلی، رئیس دادگستری شهرستان طبس نیز درباره علت عدم مناسب‌سازی ساختمان تازه‌ تأسیس این نهاد برای تردد معلولان، سالمندان یا آسیب‌دیدگان تصادفات، می‌گوید: نقشه ساختمان دادگستری شهرستان طبس به‌صورت مستقیم از تهران ارسال شده و ما ملزم به اجرای دقیق آن بودیم، اما قرار است در جوار ساختمان فعلی دادگستری شهرستان طبس، ساختمان دیگری نیز احداث شود که به طور قطع در آن رفاه حال معلولان نیز در نظر گرفته خواهد شد.

اما در این میان ساختمان فرمانداری شهرستان طبس دارای سطح شیب‌دار و آسانسور مناسب برای تردد معلولان است.

احمد طالبیان‌مقدم، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس ضمن تأکید بر اینکه باید تمامی معابر و اماکن عمومی شهرها برای تردد و زندگی عادی معلولان مناسب‌سازی شود، تصریح کرد: به طور یقین از سوی این فرمانداری موضوع فراهم‌سازی زمینه تردد معلولان و جانبازان در معابر عمومی سطح شهرهای طبس، عشق‌آباد و دیهوک شهرستان طبس از طریق شهرداری‌های مربوطه به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد و در مورد ادارات دولتی فاقد آسانسور یا ورودی مناسب در شهرستان طبس نیز اقداماتی در حال انجام است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان طبس نیز می‌گوید: نخست لازم است که دید مردم نسبت به معلولان تغییر کند، چرا که امروز وقتی یک فرد عادی، معلولی را می‌بیند به او ترحم کرده و می‌خواهد که به او کمک مالی کند، در حالی که معلولان نیاز به کمک مالی ندارند، بلکه معلولان برابری یک فرد معلول با یک فرد عادی را می‌خواهند که باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود.

وحیدرضا گازرانی ادامه می‌دهد: شهرداری موظف است تا پس از احداث هر یک از ساختمان‌های دولتی، پیش از ارائه پایان کار، وضعیت مناسب بودن آن ساختمان برای مراجعه معلولان و حتی سالمندان و زنان باردار را بررسی کند.

وی بیان می‌کند: بهزیستی طبس با همکاری فرمانداری این شهرستان در حال پیگیری به‌منظور مناسب‌سازی ساختمان ادارات دولتی و همچنین پیاده‌روها، گذرگاه‌های عابر پیاده و ورودی بانک‌ها در راستای سهولت تردد معلولان است.

جعفر بورنگ شهردار طبس در این باره حاضر به انجام مصاحبه نشد، اما مسئول روابط عمومی شهرداری طبس گفت: طی یک ماه آینده سطوح شیب‌دار باغ گلشن و همچنین سرویس بهداشتی ویژه معلولان در همان محل احداث می‌شود و به موضوع مناسب‌سازی پیاده‌روهای سطح شهر نیز در اسرع وقت پرداخته خواهد شد.

آنچه مسلم است این است که متولی بسترسازی تردد معلولان در هر شهری، شهرداری است، اما در طراحی شهری طبس، نگاهی معلول‌محور نبوده و نیست.

علاوه بر این در یک نگاه کارشناسی توسط اداره بهزیستی شهرستان طبس، مشخص شده که تنها حدود 20 درصد از ادارات دولتی طبس برای راحتی تردد معلولان مناسب‌سازی شده است.

در حال حاضر در شهرستان طبس یک‌هزار و 700 نفر معلول دارای پرونده در اداره بهزیستی این شهرستان هستند که البته این دقیقاً تمام معلولان شهرستان طبس نیستند و پیش‌بینی می‌شود که بر اساس شاخص جمعیتی حدود یک‌هزار و 300 نفر معلول دیگر نیز در شهرستان طبس زندگی می‌کنند که شناسایی نشده یا به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند.

یک نکته اینکه عرض ویلچر 80 سانتی‌متر است که باید در نصب درب‌های ورودی دقت شود و از آنجا که محل عبور معلولان باید بدون مانع باشد، نصب درب‌های لبه‌دار و غیرالکترونیک برای تردد این افراد مشکل ایجاد می‌کند.

به هر حال امید آن می‌رود که در آینده نزدیک معابر و اماکن عمومی سطح شهر طبس و سراسر کشور برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شود و در نهایت روزی شاهد توجه بیش از پیش مسئولان به نیازهای معلولان باشیم.

==========

گزارش از عصاری

==========

انتهای پیام/90001/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول