اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ماجرای پرداخت پول به مدرسه؛ تایید یا تکذیب

همه ساله هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، مسئولان آموزش و پرورش از ممنوع‌بودن گرفتن هرگونه وجهی از اولیای دانش‌آموزان خبر می‌دهند اما خانواده‌های دانش‌آموزان چیز دیگری می‌گویند.

ماجرای پرداخت پول به مدرسه؛ تایید یا تکذیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، دانش‌آموزان سراسر کشور این روز‌ها همانند سال‌های گذشته در تب و تاب ثبت‌نام خود در مدارس موردنظر سال تحصیلی آینده‌شان هستند.

اما این وسط بازهم موضوع گرفتن پول هنگام ثبت‌نام، چالشی برای اولیای دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام فرزندشان تبدیل شده است.

امسال هم مانند سال‌های گذشته آموزش و پرورش سعی بر انکارکردن این موضوع دارد و هر دفعه در جلسات و مصاحبه‌های گوناگون از ممنوع بودن گرفتن وجه نقد از اولیای دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام خبر می‌دهند.

اما اینکه چرا مدیران مدارس هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان مبالغی از نوع اجباری را دریافت می‌کنند را باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسید.

گرفتن مبالغی هنگام ثبت‌نام از نوع اجباری و یا گروگرفتن کارنامه به موضوعی نخ‌نما در جامعه تبدیل شده است که از سوی مسئولان آموزش و پرورش این مسئله تکذیب می‌شود.

با وجود اینکه هر سال مسئولان آموزش و پرورش از ممنوع بودن دریافت مبالغی از اولیای دانش‌آموزان سخن می‌گویند پس چرا خانواده‌ها در ابتدای فصل و ثبت‌نام و یا زمان دریافت کارنامه با مدیران مدارس وارد چالش مالی می‌شوند؟

با توجه به اینکه در قانون اساسی آمده است که تحصیل رایگان تا پایان دبیرستان حق تک تک ملت است پس چرا همه ساله موضوع گرفتن پول از خانواده‌ها مطرح می‌شود و کسی جلوی این مسئله را نمی‌گیرد.

سوال اولیای دانش‌آموزان از مسئولان آموزش و پرورش این است که چرا هنگام دریافت ثبت نام می‌گوید گرفتن پول از خانواده‌ها ممنوع است، درصورتی که مدیران مدارس از ما دریافت وجه را خواستارند؟

مانند سال‌های گذشته مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان ساری از ممنوع بودن گرفتن مبالغی از دانش‌آموزان برای ثبت نام خبر داد و گفت: در شأن مدیران مدارس نیست که از خانواده دانش‌آموزان مبالغی را درخواست کنند.

اردلان فریدونی با هشدار به مدیران متخلف اظهار داشت: مدیران مدارسی که از اولیای دانش‌آموزان مبالغی برای ثبت‌نام دریافت کنند، متخلف شناخته می‌شوند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

اما خانواده‌های دانش‌آموزان که برای ثبت‌نام فرزندشان به مدارس رجوع می‌کنند چیز دیگری می‌گویند.

یکی از اولیای دانش‌آموزان که از روند ثبت‌نام فرزندش در یکی از مدارس شهرستان ساری گلایه‌مند بود به خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری گفت: از من برای ثبت نام فرزندم در مدرسه 50 هزار تومان درخواست پول کردند.

زهرا غلامی با اشاره به اینکه همه ساله از زبان مسئولان آموزش و پرورش می‌شنویم که پول گرفتن هنگام ثبت‌نام از خانواده‌ها ممنوع است، گفت: پس چرا از ما درخواست پول می‌کنند و چرا حرف‌های مدیران هماهنگ نیست که ما خانواده‌ها تکلیف خود را بدانیم.

وی بیان کرد: پس چرا مسئولان آموزش و پرورش با مدیران متخلف که از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند برخورد نمی‌کنند.

غلامی در پایان خواستار رسیدگی این مسئله از مسئولان آموزش و پرورش شد.

همچنین دانش‌آموز یکی از مدارس شهرستان ساری از گرو گرفتن کارنامه خود از سوی مدیر مدرسه خبر داد و اظهار داشت: برای اینکه کارنامه و مدرک فارغ تحصیلی خود را از مدرسه دریافت کنم با درخواست اجباری 50 هزار تومان پول از سوی مدیر مدرسه مواجه شدم.

آرمان نادری که از این مسئله بسیار گلایه‌مند بود به خبرنگار فارس گفت: وقتی از مدیر مدرسه پرسیدم چرا باید این مبلغ را بدهم تا مدرک خود را بگیرم در پاسخ به من گفت: مدرسه بودجه ندارد و شما حتما باید این مبلغ را بپردازی تا مدرک را تحویل دهیم.

وی اظهار داشت: پس از صحبت‌های بسیار زیاد و چانه‌زنی تا مبلغ 35 هزار تومان آن‌ها را راضی کردم تا مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از مدرسه بگیرم.

نادری خاطرنشان کرد: در طول سال تحصیلی برای گرفتن رضایت‌نامه و برگه اشتغال به تحصیل خود، مجبور به پرداخت مبلغی برای کمک به مدرسه بودم تا نامه‌های لازم را از مدرسه بگیرم.

اگر دریافت پول هنگام ثبت‌نام غیرقانونی تلقی می‌شود پس مسئولان آموزش و پرورش به دنبال ریشه‌یابی این موضوع باشند و مانند سال‌های گذشته این موضوع را انکار نکنند.

انتهای پیام/2296‌/ش40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول