اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس توزیع اداره کل غله کرمان خبر داد

حذف آرد ستاره‌دار از چرخه تولید نانوایی‌های کرمان

رئیس توزیع و فروش اداره کل غله استان کرمان گفت: آرد ستاره‌دار به صورت کامل از چرخه تولید نانوایی‌های استان کرمان حذف شده است.

حذف آرد ستاره‌دار از چرخه تولید نانوایی‌های کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از استان کرمان، حجت‌الله قنبری پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آرد و نان اظهار داشت: از اردیبهشت ماه سال جاری و به دنبال تصمیم دولت و کمیسیون تنظیم بازار کشور مبنی بر ساماندهی وضعیت آرد و نان کشور طرح سهمیه‌بندی آرد در سراسر کشور اجرایی شد.

وی افزود: نمایندگان هیئت دولت در کمیسیون کنترل بازار کشور با توجه به افزایش تقاضا برای آرد در کشور و متفاوت بودن قیمت آرد در بخش‌های مختلف کشور تصمیم گرفتند با اعلام ابلاغیه‌ای در پنج ماه نسبت به کنترل بازار آرد و نان اقدام کنند.

رئیس توزیع و فروش اداره کل غله استان کرمان بیان کرد: بند مهم این ابلاغیه ادارات غله را مسئول نظارت بر توزیع گندم و ارسال گندم به سیلوها و از سوی دیگر تحویل آرد از کارخانجات تولید آرد کرده است.

قنبری با بیان اینکه برای هر مصرف‌کننده و یا نانوایی سهمیه‌ای تعیین شده است، افزود: در جلسه‌ای که مدتی قبل در دفتر معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان داشتیم، سرانه توزیع آرد را بر اساس سرانه هفت کیلویی تعیین کردیم و مقرر شد هر شهرستان کمیته‌ای جداگانه برای مدیریت سهمیه‌های آرد خود تشکیل دهد.

وی عمده هدف از تشکیل این کمیته‌ها را جلوگیری از فروش‌های خارج از برنامه و برنامه‌ریزی نامناسب در اختصاص سهمیه‌های آرد دانست و گفت: سرانه آرد هر شهرستان بر اساس سه بخش آرد نانوایی‌های شهری، آرد روستایی و اتحادیه‌های عشایری توزیع می‌شود.

قنبری خاطر نشان کرد: امروز که در ابتدای مردادماه هستیم، تمام شهرستان‌ها سامانه ثبت نانوایی‌های خود را فعال کرده و در این حوزه هیچ مشکلی نداریم در بحث حمل و نقل هم طبق دستوری که از کمیسیون کنترل بازار در کشور به ما اعلام شد باید یک شرکت حمل و نقل در هر استانی کار جابه‌جایی آرد را انجام می‌داد که با توجه به سابقه‌ای که شرکت خلیج فارس در چند سال گذشته در توزیع آرد داشته این وظیفه را به این شرکت در سطح استان کرمان واگذار کردیم.

مدیر توزیع و فروش اداره غله استان کرمان تصریح کرد: نتیجه اجرای این طرح کاهش سرانه آرد در حد چشمگیری بود و آرد ستاره نیز از تولید نان استان به شکل کامل حذف شد و در قالب همین سامانه گندم از سیلو تا تبدیل به آرد و مصرف نهایی قابل کنترل است.

قنبری بیان داشت: یکی از گرفتاری‌های ما بحث سهمیه آرد نانوایی‌هایی است که در سه سال گذشته تعدادشان فوق‌العاده زیاد شد و حدود 500 نانوایی آزاد پز در قبال 372 نانوایی با سهمیه آرد دولتی وجود دارد که برای تعیین سهمیه این آزادپزها نیز توزیع را از طریق آرد فروشی‌های مجوزدار که تعدادشان محدود است و همچنین اتحادیه خواروبار که دارای مجوز فروش است انجام دادیم.

وی ابراز داشت: مشکلی که در بحث واحدهای صنفی صنعتی داریم این است که تعیین قیمت برای استفاده از آرد موجود در بازار انجام نشده و قیمت تعریف شده باید با قیمتی که دولت گندم را از کشاورزان می‌خرد همخوانی داشته باشد.

قنبری گفت: باید راهکاری به مجمع امور صنفی ارائه دهیم که حداقل شرایط یک واحد نانوایی را تعریف کنیم تا مجوزهایی که برای دایر کردن نانوایی می‌رسد را بر اساس حداقل‌ها ساماندهی کنیم.

وی تصریح کرد: قیمت آرد ستاره از 585 تومان به حدود 90 تومان رسیده است که نانوایی‌ها این آرد را از استفاده خود به‌دلیل قیمت بالای آن حذف کرده‌اند و ما به هدف خود مبنی بر حذف آرد ستاره از چرخه مصرف نانوایی‌ها رسیدیم.

انتهای پیام/80018/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول