اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نسبت به سال گذشته صورت گرفت

افزایش 2.5 برابری تولید کلزا در فارس

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال جاری افزون بر 21 هزار و 106 تن محصول کلزا در این استان تولید شده که این میزان 2.5 برابر سال گذشته است.

افزایش 2.5 برابری تولید کلزا در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از دفتر مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمد دزفولی اظهار داشت: در سال زراعی 92-91 در حدود 9 هزار و 200 هکتار از اراضی این استان به زیرکشت دانه روغنی کلزا رفت که در مقایسه با سال زراعی گذشته از نظر سطح رشد افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در 90 درصد از مزارع عملیات کاشت به صورت مکانیزه صورت گرفته، گفت: در سطح 4 هزار و 200 هکتار از مزارع به روش کشاورزی حفاظتی شامل 3 هزار و 100 هکتار کم‌خاک‌ورزی و یک‌هزار و 100 هکتار بی‌خاک‌ورزی (معادل 45 درصد سطح کشت شده) صورت گرفته که در کاهش هزینه‌های تولید و مصرف آب بسیار تاثیر داشته است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به رضایت کشاورزان از کشت این محصول و افزایش در آمد آنان، پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی 93-92 در سطح بیش از 20 هزار هکتار کشت کلزا صورت گیرد که این رقم 2.2 برابر سال زراعی جاری است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه سخنان خود  از افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت کنجد در این استان خبر داد.

دزفولی اضافه کرد: در راستای تغییر الگوی کاشت و جایگزینی زراعت‌هایی با مصرف آب کمتر و همچنین رعایت اصول تناوب و توجه به خشکسالی این استان، تاکنون افزون بر 8 هزار هکتار از مزارع فارس به زیرکشت کنجد رفته است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که این میزان سطح زیر کشت به 10 هزار هکتار افزایش یابد که در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: تاکنون از سطح 8 هزار هکتار کنجد کشت شده، حدود 2 هزار و 500 هکتار با استفاده از بذرکارهای کشت مستقیم صورت گرفته که این امر سبب کاهش قابل توجه در هزینه‌های تولید، آب مصرفی، انرژی، سوخت و همچنین کاهش مصرف کودهای شیمیایی شده است.

دزفولی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت مناسب فروش این محصول در سال زراعی گذشته، استقبال از کشت این محصول توسط کشاورزان افزایش یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان از کشت 7 هکتار مزرعه بذر مادری کنجد خبر داد و اذعان داشت: در سال زراعی جاری به منظور تامین بذر گواهی شده رقم کنجد داراب یک مورد نیاز این استان در سطح 7 هکتار بذر مادری کشت شد که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از 15 تن بذر گواهی شده در فارس تولید شود.

انتهای پیام/‌2448/ن/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول