اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند خبر داد

آغاز برداشت محصول کلزا از مزارع نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از آغاز برداشت محصول کلزا از مزارع شهرستان نهاوند خبر داد.

آغاز برداشت محصول کلزا از مزارع نهاوند

احد ظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند رتبه سوم تولید محصول کلزا در کشور را در سال زراعی جاری دارد.

وی افزود: در استان همدان نیز بالاترین سطح زیر کشت این محصول متعلق به کشاورزان نهاوندی است بنابراین می‌توان گفت کاشت محصول کلزا در نهاوند در استان رتبه نخست و در کشور رتبه سوم را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به مزایای کاشت این محصول در نهاوند بیان داشت‌: کاشت محصول کلزا به دلیل اینکه یکی از کشت‌های کم‌ آب‌بر است و برداشت آن زمانی است که نیاز شدید دیگر محصولات کشاورزی به آب کشاورزی شروع می‌شود، مورد توجه آحاد کشاورزان و کارشناسان کشاورزی در این شهرستان است.

وی یکی از عمده موارد مصرف این محصول را در کارخانجات روغن‌کشی ذکر کرد و گفت:‌ از آن جایی که هر دانه کلزا 45 درصد روغن دارد حدود نیمی از وزن هر دانه کلزا می‌تواند در کارخانجات روغن‌کشی به روغن خوراکی تبدیل شود و از نظر اقتصادی نیز برای کشاورزان و صاحبان کارخانجات روغن‌کشی مورد توجه است.

ظفری تصریح کرد: امسال در نهاوند بیش از یک هزار و 500 هکتار از اراضی و مزارع حاصلخیز این شهرستان به کاشت این محصول اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود حدود 3 هزار و 500 تن کلزا در این شهرستان تولید شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل توجه به کاشت محصول کلزا افزایش 25 درصد تولید کشت جایگزین است، ادامه داد: با توجه به اینکه ریشه کلزا تا 40 سانتیمتری زمین فرو می‌رود عملاً موجب شخم‌زنی زمین می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که کشت جایگزین به میزان 25 درصد افزایش تولید داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ابراز داشت: تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول صد در صد مکانیزه است و برای برداشت کلزا بیش از 45 دستگاه کمباین در نظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به راه‌اندازی کارخانه روغن‌کشی در نهاوند عملاً کشاورزان دغدغه فروش محصول خود را ندارند.

انتهای پیام/89016/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول