اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان خبر داد

مولفان کتاب حمایت می‎شوند/ افتتاح 5 کتابخانه عمومی در گلستان

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان گفت: با راه‎اندازی موسسه انتشارات نشر در نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور حمایت از تالیف کتاب، پژوهش و پایان‎نامه‎های دانشجویی در دستور کار قرار گرفته است.

مولفان کتاب حمایت می‎شوند/ افتتاح 5 کتابخانه عمومی در گلستان

اوقات فراغت کلمه نام آشنایی که می‎تواند گاهی هدفدار باشد یا بی‎هدف، آینده‎ساز باشد یا آینده‎سوز؛ به هر حال این ما هستیم که به آینده هدف می‎بخشیم و در مسیرش حرکت می‎کنیم.

روزهای گرم تابستان دوباره از راه رسید و فرصتی در اختیارمان گذاشت تا برای آینده تصمیم بگیریم، زمان به سرعت در حال سپری شدن است و هیچ‌گاه به خاطر تعلل ما از حرکت باز نمی‎ایستد بنابراین باید گذر ثانیه‎ها را با مدیریت خودمان ارزش و غنا ببخشیم، این روزها صحبت از غنی‎سازی اوقات فراغت جوانان را زیاد می‎شنویم و این مسئله یکی از دل مشغولی‎های مسئولان شده که به نظر می‎رسد تدابیر مختلفی برای آن اندیشیده‎اند.

یار دیرین مهربان را می‎شناسی!!، چیزی که از دوران کودکی گام به گام همراهمان شد تا مبادا راه درست را از نادرست تشخیص ندهیم، همانی که در گذر همنشینی درس‎های زندگی به ما آموخت و پس از گذشت سال‎ها در سایه بی‎منت و بی‎ادعایش از دانش خود به ما ارزانی داشت تا اکنون هر کداممان در رتبه و جایگاهی قرار بگیریم.

«همنشینی با کتاب» این یار شیرین سخن، همواره یکی از بهترین راه‎های غنی‎سازی اوقات فراغت من و توست که علاوه بر افزایش معلومات فردی، سبب برون‎رفت بسیاری از مشکلات در کوره راه زندگی می‎شود همه از مزایای بی‎شمار کتاب می‎دانیم برای اینکه در این مجال کوتاه، اسیر واژه‎های کلیشه‎ای و تکراری نشویم فرصت را غنیمت شمرده تا از دریچه نگاه سیدحسین علوی مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان به اهم فعالیت‎های این نهاد فرهنگی و تاثیرگذار در حوزه کتاب و کتابخوانی بپردازیم آنچه می‎خوانید ماحصل این گفتگوست.

فارس: نهاد کتابخانه‎های عمومی گلستان چه تدابیری برای غنی‎سازی اوقات فراغت اندیشیده است؟

علوی: ساختار نهاد کتابخانه‎ها یک ساختار اوقات فراغتی است، هر کسی وارد فضای آن می‎شود در واقع بخشی از اوقات فراغت خود را پوشش می‎دهد.

اوقات فراغت برای این نهاد فقط به فصل تابستان اختصاص ندارد، دانش‎اندوزان و دوستداران این عرصه، در تمامی اوقات سال، وقت خود را با کتاب می‎گذرانند اما تراکم مراجعین در ایام تابستان با بخش دانش‎آموزی، دانشجویی و طلاب بیشتر از سایر فصول سال می‎شود.

مسابقات آنلاین و مکتوب در حوزه کتابخوانی، مسابقات نقاشی و چکیده‌نویسی در حوزه کودک و نوجوان، مسابقات پیامکی از جمله بخش‎هایی است که نسل جوان را به تفکر وامی‎دارد و موجبات ظهور و بروز استعدادهایش را فراهم می‎کند.

در حال حاضر 21 مسابقه آنلاین، 3 مسابقه نویسندگی ویژه مقاطع راهنمایی، دبیرستان، مادران و زنان خانه‎دار، مسابقه جدول کتاب‎شناسی، مسابقه نقاشی ویژه خردسالان و نوجوانان پیش‎بینی شده است.

این نهاد برای سطوح مختلف سنی، برنامه‎ریزی می‎کند تا افراد در فضایی آرام و به دور از هر گونه حاشیه و دغدغه‎ای با خواندن کتاب به نشاط و تعالی برسند.

شبکه کتابخوانان حرفه‎ای به آدرس www.booke.ir با مسابقات و جایزه‎های متنوع، فعال است و یک بستر ملی است که نهاد کتابخانه‎های عمومی آن را مدیریت می‎کند و از طریق همین شبکه مسابقات آنلاین صورت می‎گیرد.

شبکه کتابخوانان حرفه‎ای علاوه بر اینکه بستر خوبی برای پر کردن اوقات فراغت به شمار می‎رود زمینه‎ای برای نقد کتاب و ایجاد فضای هم‎اندیشی بین افراد و گروه‎های مختلف فراهم کرده است تا بهترین نتایج از وقت و زمان در فضای مجازی حاصل شود.

کسانی که بخشی از وقت خود را به وبگردی می‎گذرانند با ورود به این شبکه می‎توانند لحظات مفیدی را سپری کنند لذا شبکه کتابخوانان حرفه‎ای فرصت مناسبی برای وقت انتظار افراد در «اوقات فراغت» پیش‎بینی کرده است.

فارس: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم چه خوراک فکری و فرهنگی برای دوستداران کتاب در این حوزه تدارک دیده شده است؟

علوی: کتاب‎های بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت و میهمانی ماه خدا در نظر گرفته‎ایم که در سیمای استانی به معرفی هر یک از این کتاب‎ها پرداخته می‎شود، این کتب در کتابخانه‌های عمومی گلستان موجود است و علاقمندان می‎توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

همچنین 11 کانون ادبی در سطح استان داریم که این کانون‎ها در سال 1390 شکل گرفت و فعالیت خود را رسماً از سال 1391 آغاز کرد و همچنان فعال است.

فعالیت کانون‎های ادبی به منظور ایجاد فضای سیر مطالعاتی با موضوعات مورد علاقه مخاطبان است و مراجعه‎کنندگان علاوه بر اینکه در کانون‎های مذکور، فضای گفتمان‌سازی ایجاد می‎کنند می‎توانند به نقد و بررسی کتاب‎ها نیز بپردازند.

فارس: لطفاً از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه کتاب و کتابخوانی در سال‌جاری اتفاق افتاده برایمان بگویید؟

علوی: افتتاح و راه‎اندازی پنج کتابخانه عمومی در سطح استان هدیه‎ای ارزشمند به دوستداران کتاب است که دو کتابخانه عمومی به تازگی در استان افتتاح و سه کتابخانه عمومی دیگر نیز تا پایان تیرماه سال‌جاری مورد بهره‎برداری قرار خواهد گرفت.

کتابخانه عمومی عطری روستای گلند از توابع شهرستان رامیان و کتابخانه عمومی شهر خواجه نفس از توابع شهرستان گمیشان، به تازگی افتتاح شد و کتابخانه عمومی روستای لیوان شرقی از توابع شهرستان بندرگز، تا پایان تیرماه سال‌جاری و کتابخانه عمومی شهری اینچه‌برون و کتابخانه عمومی شهر فراغی به زودی مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرند که اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال برای تجهیز این کتابخانه‎ها صرف شده است.

هزینه ساخت کتابخانه شهرستان‎های اینچه‎برون و فراغی از محل اعتبارات سفر سوم هیئت دولت به گلستان با پیگیری‎های به عمل آمده توسط استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی تامین شده است و کتابخانه‎های روستایی نیز از محل مکان‎های بلااستفاده موجود در روستا که در اختیار دهیاری است، راه‎اندازی می‎شوند.

فارس: آیا پروژه‎هایی در این زمینه در دست ساخت دارید؟

علوی: کتابخانه‎های عمومی شهرستان‎های کردکوی، کلاله، مراوه‎تپه، نوده خاندوز، نگین‎شهر از جمله پروژه‎های مهم این نهاد است که از 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

مجری ساخت پروژه‎های مذکور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان است و نهاد کتابخانه‎های عمومی به عنوان بهره‎بردار پروژه‎ها شناخته می‎شوند.

پروژه‎های مذکور باید سال گذشته اتمام و مورد بهره‎برداری قرار می‎گرفت اما به دلیل کمبود اعتبارات با روند کندی در حال اجراست.

فارس: آیا در خصوص حمایت از تالیف کتاب برنامه‎هایی دارید؟

علوی: فعالیت نهاد کتابخانه‎ها در راستای خرید منابع مکتوب و غیرمکتوب، تجهیز و راه‎اندازی کتابخانه‎های عمومی و ارائه خدمات به مراجعین است و ورود جدی در حوزه تالیفات ندارد اما با راه‎اندازی موسسه انتشارات نشر در نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور حمایت از تالیف کتاب، پژوهش و پایان‎نامه‎های دانشجویی در دستور کار قرار گرفته است. 

از دیگر خدمات خوب نهاد کتابخانه‎های عمومی «طرح کتاب من» است، در این طرح مراجعه‌کننده در صورت فقدان کتاب دلخواه می‎تواند درخواست خود را در قالب «طرح کتاب من» به کتابدار ارائه کند و پس از ثبت سفارش در پرتال نهاد، کتاب موردنظر طی مدت 30 روز خریداری و به کتابخانه مذکور ارسال می‎شود و شخص درخواست‎کننده نخستین کسی خواهد بود که از این کتاب استفاده می‎کند.

فارس: برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی چه تدابیری اتخاذ کرده‎اید؟

علوی: انجمن خیرین کتابخانه‎ساز توسط نهاد کتابخانه‎های عمومی استان راه‎اندازی شده است که تلاش این انجمن در راستای توسعه کتابخانه، ایجاد بستر مناسب برای بهره‎مندی از فرهنگ وقف در حوزه کتاب، همچنین توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

انجمن خیرین کتابخانه‎ساز دارای هفت عضو اصلی و دو عضو علی‎البدل از خیرین استان است و در حال حاضر انجمن استانی شکل گرفته و درصددیم از مردادماه سال‌جاری نسبت به راه‎اندازی شعبه‎های شهرستانی مبادرت کنیم.

باید بگویم در مجموع اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در دولت‎های نهم و دهم شاهد بودیم اما فعالیت‎های انجام شده هنوز نتوانسته ما را به نقطه مطلوب برساند و باید این حرکت شتاب‎بخش تداوم پیدا کند تا بتوانیم یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب را در حوزه کتاب و کتابخوانی تحقق ببخشیم.

------------------------

مصاحبه: زهره رجبی 

------------------------

انتهای پیام/83001/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول