اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اوقات فراغت جوانان دشتستان

تابستانی مجازی برای جوانان دشتستان/توسعه زیرساخت‌های فرهنگی این شهرستان

توجه به اوقات فراغت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان دشتستان در چند سال اخیر است.

تابستانی مجازی برای جوانان دشتستان/توسعه زیرساخت‌های فرهنگی این شهرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، امروزه مساله اوقات فراغت از مباحث مهمی است که در حوزه اجتماعی به آن توجه می‌شود و این موضوع مهم امروز به یکی از دغدغه‌های اساسی جامعه‌شناسان و مدیران حوزه‌های تربیتی و فرهنگی تبدیل شده است.

هر چند بحث اوقات فراغت از مسائلی است که تمامی جوامع و کشورها در حوزه مدیریت کلان به آن توجه دارند، ولی نکته‌ای که همیشه باید به آن توجه کنیم این است که مساله اوقات فراغت در جوامع محروم از مسائلی است که باید بیشتر از سایر جوامع مورد توجه قرار گیرد.

چارچوب‌سازی برای هماهنگی و هدایت اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه از مسائلی است متناسب با ساختارهای فرهنگی و فرهنگ هر جامعه باید به آن توجه شود و مسئولان و نخبگان فرهنگی هر جامعه موثرترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند.

نبود امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی، علمی، پژوهشی و ... مناسب در مناطق محروم از مسایلی است که سبب می‌شود جوانان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت و وقت آزاد خود به‌صورت مستقل و خودرای برنامه‌ریزی کنند و در چارچوب خاصی حرکت نکنند.

هرچند با برنامه‌ریزی‌های دولت در سال‌های گذشته اقدامات نسبتا خوبی در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و دینی برداشته شده، ولی در مناطق محروم و توسعه نیافته پراکندگی این زیرساخت‌ها به نحوی نیست که پاسخگوی نیاز همگان باشد.

توسعه تکنولوژی، وسایل ارتباط جمعی، سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های ارتباطی، جوامع مجازی و ... از مسائلی است که هر کدام می‌توانند اثرات و فواید مثبت زیادی برای جامعه داشته باشند، ولی عدم استفاده صحیح از این امکانات مسائلی است که هر کدام می‌توانند جامعه را تهدید کنند.

 

جوانان دشتستان: امکانات فرهنگی پاسخگوی نیازها نیست

علی امینی، از جوانان برازجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: فعالیت‌های ورزشی مهم‌ترین مساله‌ای است که در اوقات آزاد به آن توجه دارم و 90 درصد از اوقات آزادی که در شبانه‌روز در اختیار دارم را در این زمینه صرف می‌کنم.

وی افزود: حضور در فضای مجازی و چت و گفت‌وگو با دوستان اینترنتی نیز از مسائلی است که در فصل تابستان بخشی از وقت خود را صرف این کار می‌کنم.

امینی عنوان کرد: ایجاد وسایل ورزشی روباز در محیط پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از اقداماتی است که شهرداری در سال‌های اخیر به آن توجه داشته و انتظار می‌رود شهرداری در برنامه سال‌های آتی نیز به‌صورت اساسی این مساله را مورد توجه قرار دهد.

مهدی فاطمی دیگر شهروند دشتستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: درصد بالایی از جوانان با فعالیت‌های فرهنگی می‌خواهند اوقات فراغت خود را پر کنند و علاقه زیادی به مباحث فرهنگی و هنری دارند.

وی ادامه داد: تمامی کارهای فرهنگی را نباید در ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی بدانیم، بلکه حمایت از هنرمندان و فعالان هنری مساله‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

فاطمی افزود: توسعه زیرساخت‌ها و بناهای فرهنگی به منزله توسعه سخت‌افزاری بخش فرهنگ است و باید متوازن با توسعه سخت‌افزاری به توسعه نرم‌افزاری که همان حمایت از گروه‌های هنری است توجه داشته باشیم.

 

توسعه اماکن فرهنگی در پارک‌ها

مجید رضایی از فعالان فرهنگی دشتستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در توسعه اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی باید ملاک‌ها و معیارهای متفاوت مورد توجه قرار گیرد و توجه کنیم که امکان برخورداری همه اقشار جامعه از این امکانات فراهم باشد.

وی اضافه کرد: نباید ساختار فرهنگی را صرفا مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی بزرگ در مراکز شهرها بدانیم، بلکه توسعه کانون‌های فرهنگی و هنری و فرهنگی و مذهبی در مساجد می‌تواند اثرات زیادی برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان داشته باشد.

رضایی بیان داشت: کانون‌های مستقر در مساجد و حسینیه‌ها به دلیل اینکه عموما در تمامی مناطق شهری و روستایی پراکندگی دارند، ضریب دسترسی به آنها بالاتر است و با برنامه‌ریزی دقیق در زمینه گسترش سطح فعالیت این کانون‌ها تلاش کنیم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه توسعه اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی در پارک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان داشت: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در پارک‌ها امکان دسترسی بخش گسترده‌تری از جمعیت هر شهر را فراهم می‌کند، از این رو باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

 

اثرگذاری جوامع مجازی بر ادبیات جوانان

رضایی گفت: هم‌اکنون استفاده بیش از حد جوانان استان از فضاهای مجازی و جوامع مجازی از آسیب‌های اجتماعی است که مدیریت فرهنگی استان باید به آن توجه داشته باشد و با برنامه‌ریزی بومی متناسب برای رفع آن تلاش کند.

وی تاکید کرد: اطمینان دارم درصورتی که در تمامی مراکز اجتماعی شهرها و روستاها مجتمع‌ها و کانون‌های فرهنگی کوچک احداث شود، درصد بالایی از اوقات فراغت جوانان در این مراکز تامین می‌شود و میزان استفاده از فضاهای مجازی کاهش می‌یابد.

این فعال رسانه‌ای اذعان داشت: دنیای سلطه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی در بحث فضاهای مجازی داشته و با سرمایه‌های عظیم اقدام به توسعه جوامع مجازی کرده است.

رضایی عنوان کرد: اثرگذاری فضاها و جوامع مجازی در جامعه امروز محسوس است و دنیای غرب با آگاهی از تاثیر این جوامع تهاجم فرهنگی خود را آغاز کرده است.

وی افزود: رواج ادبیات خاص دنیای مجازی بین جوانان از مسائلی است که در پرتو افزایش استفاده از این فضا شاهد بوده‌ایم و دوستداران ادبیات و زبان شیرین فارسی برای پاسداشت این ادبیات باید با گسترش این فرهنگ مقابله کنند.

 

امکانات تفریحی شهرهای کوچک پاسخگو نیست

چنگیز اخلاقی از فعالان گیم نتی آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در ایام تعطیلات تابستانه حضور در کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، کامپیوتر و زبان از برنامه‌هایی است که در سال جاری برای خود تدارک دیده‌ام.

وی افزود: تفریحات ورزشی و بازی‌های کامپیوتری از برنامه‌هایی است که برای پر کردن اوقات فراغت خود در ساعات پایانی شب در برنامه روزانه دارم.

امین طوسی از کاربران آبپخشی جوامع مجازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش گفت: مردم کلان‌شهرها در بحث اوقات فراغت و تفریح امکانات فراوانی در اختیار دارند که هر فرد با مسافرت به یکی از شهرها با آنها مواجه می‌شود و ضعف زیرساخت‌ها و امکانات محل زندگی خود را بیشتر درک می‌کند.

وی بیان داشت: در شهر آبپخش ظاهرا چند پارک محله‌ای وجود دارد ولی بنده اعتقاد دارم نبود آنها بهتر از وجود آنها است چون در آنها صرفا چند وسیله بازی وجود دارد و به دلیل نبودن فضای سبز در این پارک‌ها هیچ روح نشاط و شادی در آنها وجود ندارد.

طوسی افزود: فصل تابستان مهم‌ترین اوقات فراغت همه جوانان و دانشجویان است و گرمای بیش از حد هوا، نبود امکانات تفریحی مناسب و ... از عواملی است که دست به دست هم داده و سبب شده که جوانان تمایل بیشتری به استفاده از جوامع مجازی داشته باشند.

 

برگزاری 280 برنامه اوقات فراغت در دشتستان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی از اولویت‌هایی است که مسئولان در بحث اوقات فراغت به آن توجه دارند و تمامی برنامه‌ها را بر این اساس تدوین کرده‌اند.

کرم باقری اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ساختارهای مهم فرهنگی هستند که اداره ارشاد در گسترده شهرستان دشتستان در اختیار دارد و در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت با مشارکت این کانون‌ها شاهد اقدامات گسترده‌ای هستیم.

وی با اشاره به جمعیت کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان دشتستان گفت: در گسترده دشتستان 70 کانون فرهنگی و هنری فعالیت دارند که نیمی از آنها در مناطق شهری و نیمی از آنها در مناطق روستایی بخش‌های شش گانه فعالیت هستند.

باقری بیان داشت: در ماه‌های گذشته با کانون‌های فرهنگی جلسات منظمی برگزاری کرده‌ایم و بر اساس گزارشات ارسالی هم‌اکنون هر کانون فرهنگی حداقل اجرای 4 برنامه فرهنگی، هنری، دینی و ... در زمینه اوقات فراغت را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: سال گذشته بالغ بر سه هزار کودک و نوجوان دشتستانی در برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و اداره ارشاد مشارکت داشتند و بر اساس آمار اعلامی کانون‌های شهرستان این جمعیت در سال جاری رشد چشمگیری داشته است.

باقری گفت: فعالیت‌های قرآنی از مباحثی است که در برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌ها به آن توجه شده و علاوه بر آن در این شهرستان 12 موسسه قرآنی فعالیت دارند که پنج موسسه رسمی و شناسنامه‌دار هستند و پیگیری‌های لازم برای ثبت هفت موسسه دیگر نیز انجام شده است.

 

برنامه‌ریزی دقیق اجتماعی برای مقابله با تهاجم فرهنگی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جوانان مهم‌ترین سرمایه‌های هر جامعه انسانی در مسیر توسعه هستند و توجه به مسائل مربوط به جوانان وظیفه مهمی است که هر مدیری باید در حوزه فعالیت‌های خود به آن توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد اظهار داشت: تقویت فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی در میان جوانان مساله مهمی است که با توجه به تهاجم و ناتوی فرهنگی دشمنان باید به آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: دنیای استکبار امروز با برنامه‌ریزی منسجم و فعالیت‌های هدفمند فرهنگ و دین ما را نشانه رفته و ما باید با هدف‌گذاری و تهیه نقشه مقابل برنامه‌های آنها ایستادگی کنیم.

موسوی‌نژاد عنوان کرد: باید برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان جامعه خود برنامه‌ریزی دقیق و منسجم داشته باشیم تا اوقات ایشان با برنامه‌های مفید پر شود و دشمنان اسلام نتوانند فرصت‌های جوانان را ابزاری برای تحقق خواسته‌ها و برنامه‌های فرهنگی خود تبدیل کنند.

وی بیان داشت: توسعه مراکز فرهنگی، ورزشی، تفریحی، علمی، پژوهشی و ... از عواملی است که برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید با همت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

موسوی‌نژاد گفت: در مناطق محروم و کم‌تر توسعه یافته که زیرساخت‌های اجتماعی کمتری در آن‌ها وجود دارد، بیشتر شاهد معضلات اجتماعی هستیم و از این رو برنامه‌ریزی دقیق اجتماعی باید به‌صورت راهبردی در دستور کار مدیران فرهنگی باشد.

 

افزایش 300 درصدی اعتبارات فرهنگی دشتستان

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار دشتستان اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی دشتستان در سال‌های اخیر رشدی چشمگیر داشته و در پنج سال گذشته اعتبارات حوزه فرهنگی افزایش اساسی داشته و حدود سه برابر افزایش داشته است.

کوروش دهقان افزود: در کمیته برنامه‌ریزی استان همیشه برای اعتبارات فرهنگی و خانه‌های عالم چانه‌زنی می‌کنیم و در زمینه توسعه عمرانی و ساخت خانه‌های عالم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی  گفت: در سال‌های اخیر توسعه اعتبارات مساجد در راس کار مسئولان شهرستان بوده و این اعتبارات حدود سه برابر افزایش یافته است.

دهقان اظهار داشت: در سال‌های اخیر احداث کانون‌های فرهنگی و مذهبی برای رشد فعالیت‌های مذهبی در شهرستان دشتستان مورد توجه مسئولان بوده و در این زمینه شاهد احداث چهار کانون فرهنگی و مذهبی در برازجان و وحدتیه بوده‌ایم.

 

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در دشتستان

فرماندار دشتستان نیز بیان داشت: امروز مسئله اوقات و فراغت بین جوانان و نوجوانان با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی که گسترش یافته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید توسط متولیان امور فرهنگی جدی گرفته شود.

علیرضا خرمی عنوان کرد: امروز دشمنان از طریق ابزار ارتباط جمعی به خانه و خانواده‌های ما نفوذ کرده‌اند و با بهره‌گیری از این امکانات می‌خواهند فرهنگ منحط خود را جایگزین فرهنگ غنی ما کنند.

وی افزود: تهاجم فرهنگی دشمنان از مسائل مهمی است که رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی همواره به آن تاکید داشته‌اند و مبارزه تمام قد با تهاجم فرهنگی برای حفظ فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی وظیفه‌ای است که هر فرد به نوبه خود بر عهده دارد.

خرمی بیان داشت: تدوین برنامه جامع فرهنگی مبتنی بر فعالیت‌های قرآنی برای شهرستان دشتستان از مسئولیت‌های مهمی است که مسئولان دشتستان در دستور کار داده‌اند.

وی اضافه کرد: توجه به پتانسیل‌های جغرافیایی و جمعیتی شهرستان مهم‌ترین عاملی است که در اجرای برنامه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

=============

گزارش از: مسعود باقری

=============

انتهای پیام/2452/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول