اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سنگ اندازی نتانیاهو مقابل جان کری/تلاش برای امتیاز بیشتر یا ترس از فشار داخلی

اسرائیل با وجود تلاش مستمر وزیر امور خارجه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات سازش، می‌کوشد تا مانع به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها شود که دلیل این مسئله مشکلات داخلی است.

سنگ اندازی نتانیاهو مقابل جان کری/تلاش برای امتیاز بیشتر یا ترس از فشار داخلی

به گزارش مانیتورنیگ خبرگزاری فارس، همزمان با تلاش جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا برای وادار کردن تشکیلات خودگردان فلسطین برای آغاز مذاکرات در ازای ارائه پیشنهاد کمک‌مالی به جای دست کشیدن از پیش شرط‌ها؛ طرف اسرائیلی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مذاکرات سازش را بی‌نتیجه کند.

آمریکایی‌ها تلاش دارند تا طرف فلسطینی را متقاعد کنند تا از دو پیش شرط‌؛ «پایبندی اسرائیل به مرزهای 1967» و «لزوم توقف شهرک سازی» دست بردارد.

در چنین شرایطی که کری رایزنی‌های فشرده‌ای در روزهای اخیر با مقامات تشکیلات خودگردان آغاز کرده تا شاید محمود عباس رئیس این تشکیلات برای آغاز مذاکرات براساس خواست آمریکا متقاعد شود، دولت نتانیاهو با ارائه پیش‌شرط‌های غیر عملی همچون لزوم اعتراف به دولت یهودی در فلسطین اشغالی و رد هرگونه پایبندی به مرزهای 1967، عملاً مذاکرات را قبل از آغاز به شکست کشانده‌ است.

اما به نظر می‌رسد دلیل اینکه تل‌آویو با ارائه چنین پیش‌شرط‌هایی تلاش‌های واشنگتن را بی‌نتیجه کرده است، نگرانی دولت بنیامین نتانیاهو از احتمال سقوط کابینه‌اش است.

شبکه المیادین در گزارشی از تلاش‌ها برای سرگیری مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه تصریح کرد که احزابی چون «خانه یهودی» به ریاست «نفتلی بنت» که یکی از احزاب ائتلاف با دولت راست‌گرای نتانیاهو و حزب لیکود است، اعلام کرده که در صورتی که نتانیاهو به مرزهای 1967 پایبند باشد ما از دولت خارج می‌شویم.

همچنین در درون حزب لیکود نیز هرگونه توافق و صلح بین اسرائیل و طرف فلسطین با مخالفت جدی مواجه است و توافق دو طرف علاوه بر اینکه دولت را به سقوط می‌کشاند بلکه حزب لیکود را نیز با مشکل اساسی و شکاف درون حزبی مواجه خواهد کرد.

این در حالی است آمریکا و شخص باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در تماس تلفنی با نتانیاهو تلاش‌های مستمری برای دعوت به گفت‌وگوی سازش بین تل‌آویو و طرف فلسطینی دارد و برای اسرائیل چنین مذاکراتی که به طور ضمنی پذیرش مرزهای 1976 را نیز در بردارد، بنابر اذعان مقامات اسرائیلی یک خودکشی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول