اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«جان کری» با عباس دیدار کرد/ تلاش آمریکا برای احیای مذاکرات بر اساس مشوق‌های اعلام نشده

وزیر خارجه آمریکا در جریان ششمین دور سفر به منطقه در تلاش برای متقاعد کردن طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به بازگشت به مذاکرات سازش، دیشب در امان پایتخت اردن با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

«جان کری» با عباس دیدار کرد/ تلاش آمریکا برای احیای مذاکرات بر اساس مشوق‌های اعلام نشده

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری فلسطین الیوم، «جان کری» دیشب در امان با «محمود عباس» دیدار کرد و قرار است امروز چهارشنبه نیز با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و وزرای خارجه 11 کشور عربی نماینده کمیته پیگیری طرح صلح عربی دیدار نماید.

مسئولان آمریکایی سعی کردند سقف انتظارات در خصوص موفقیت مامویت کری در دستیابی به توافقنامه‌ای برای اعلام ازسرگیری مذاکرات سازش را کاهش دهند همچنانکه مسئولان فلسطینی فرصت ایجاد گشایشی در بازگرداندن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به میز مذاکرات در سایه استمرار سرسختی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را ضعیف دانستند و گفتند که کری سعی دارد کمیته پیگیری طرح صلح عربی را به متقاعد کردن طرف فلسطینی برای پذیرش پیشنهادات آمریکا جهت ازسرگیری مذاکرات سازش، وادار سازد.

برخی منابع نیز گفتند که نشست‌های امان،‌ مشکلات آمریکا در خصوص ازسرگیری مذاکرات سازش و تحولات کنونی مصر و سوریه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دیدار با پادشاه اردن پس از دیدار با عباس در دستور کار وزیر خارجه آمریکا قرار دارد و علاوه بر آن وی با اعضای کمیته پیگیری طرح صلح عربی و مسئولان اسرائیلی دیدار و نشست‌هایی نیز با معارضان سوریه برگزار خواهد کرد.

در همین رابطه «زیاد العسلی» رئیس کارگروه فلسطینی گفت که کری سعی دارد مذاکرات سازش را بر اساس اصل «مشوق‌های اعلام نشده» بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی آغاز نماید و بر خلاف «جرج میچل» فرستاده سابق آمریکا، کری سعی دارد اسرائیل را تحت فشار قرار دارد و مذاکرات را در برابر قرار دادن پیش‌شرط‌ها مصون دارد.

بر اساس این گزارش مشوق‌های کری به طرف فلسطینی شامل طرح‌های اقتصادی و طرح‌هایی در جهت بهبود اوضاع در کرانه باختری، آزادی تعدادی از اسرا و جلوگیری از فعالیت‌های شهرک‌سازی بدون اعلام آن است.

برخی ناظران نیز پیش‌بینی کردند که کری تضمین‌هایی در خصوص مرزهای سال 1967 به فلسطینیان ارائه کند و این در حالی است که واشنگتن دیروز سعی کرد به تل‌آویو اعمال فشار نماید و اشاره کرد که در صورت شکست احیای مذاکرات، ممکن است اتحادیه اروپا و یا سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل دست به تحرکاتی بزند.

از سوی دیگر «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب فاش کرد که هیئت وزرای عربی تعهداتی از آمریکا در خصوص پایبندی به پایان دادن به منازعات در سال جاری دریافت کرده است.

وی اشاره کرد که دیدگاه جدید بر اصل پایان دادن به اشغالگری و عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی سال 1967 متکی است و شهرک‌سازی اسرائیل امری فرعی است و همانند گذشته دیگر اصل نیست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول