اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

سخن برخی که قرآن را کلام پیامبر(ص) می‌دانند ما را به خود مشغول نکند

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های اعجاب‌ برانگیز قرآن کریم گفت: سوره‌های این کتاب در نهایت فصاحت و بلاغت هستند اما برخی آن را سخنان پیامبر اکرم(ص) دانسته‌اند که نباید این حرف ما را به خود مشغول کند.

سخن برخی که قرآن را کلام پیامبر(ص) می‌دانند ما را به خود مشغول نکند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد اظهار کرد: اینکه انسان‌ها دارای سرانجام نیک یا بد باشند دستمایه تقسیم‌بندی آنها به دو گروه در سوره «رعد» شده است.

وی افزود: آن گروه از انسان‌ها که به دستورات الهی توجه داشته و عهد و پیمان خویش با خداوند را حفظ می‌کنند فرجام نیکویی خواهند داشت.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر رفتار بد دیگران را با کار نیک جواب بدهیم آنها به دوستان صمیمی ما تبدیل خواهند شد خاطرنشان کرد: مومن نباید کار بد دیگران را با اقدامی بد پاسخ دهد.

وی ادامه داد: این زندگی دنیایی در حقیقت آغاز راه آدمی است و اگر چند هزار سال هم باشد باز به زندگی ابدی آخرت نمی‌رسد بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرد و برای زندگی اخروی توشه جمع کرد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اهمیت صبر در فرجام آدمی گفت: بهشت از آن کسانی خواهد بود که صبر پیشه می‌کنند؛ فرشتگان در بهشت بر صابران وارد می‌شوند و آنها را تکریم می‌کنند و می‌گویند همه اینها به دلیل صبر شماست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم وفای به عهد را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد سرانجام نیک داشته باشد باید با خدای خویش عهد و پیمانی محکم ببندد و بر آن قول و قرار استوار بماند.

وی با تاکید بر خشوع و خضوع در برابر خداوند از سوی انسان‌ها گفت: تمام اعمال آدمی در کتابی ثبت و ضبط می‌شود و در روز قیامت مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اضافه کرد: صبر دارای انواعی است اما مهمترین و با ارزش‌ترین آنها آن است که تنها برای خدا و با اختیار کامل باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انواع انفاق در راه خداوند بیان داشت: در برخی مواقع ائمه اطهار(ع) شبانه و به صورت مخفیانه این کار را انجام می‌دادند و با وجود اینکه خدمتکارانی داشتند اما با دست خود و به تنهایی به نیازمندان کمک می‌کردند اما گاهی هم لازم است انفاق آشکار باشد تا سایر افراد به این کار تشویق شوند.

وی صبر در همه اعمال و آثار زیاد آن را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: صبر در حقیقت روح اعمال است و کسانی که می‌خواهند عهد و پیمانشان با خداوند پابرجا بماند باید صبر پیشه کنند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: کسانی که به امید بهشت در این دنیا زندگی می‌کنند باید اعمال نیک را تداوم بخشند زیرا یک کار خوب نمی‌تواند سرنوشت نیک را برای انسان به ارمغان بیاورد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی افراد در دوران دفاع مقدس هشت سال جنگیدند اما پس از آن به دلیل اینکه به سلاح صبر مجهز نبودند به سمت گناهان رفتند.

وی با تاکید بر توکل به خداوند در همه امور گفت: حضرت محمد (ص) نیز در مناجات‌های شبانه‌شان خطاب به خداوند می‌فرمودند لحظه‌ای مرا رها نکن زیرا بدون وجود تو قادر به انجام اعمالم نیستم؛ قرآن کریم پیامبر(ص) را تشویق به صبر که یکی از عنایات الهی است می‌کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اعجاب‌برانگیز قرآن کریم عنوان داشت: در این کتاب آسمانی تمام دستورات لازم برای سعادت بشر در قالب آیات و سوره‌های دقیق، فصیح و بلیغ آورده شده و به یقین کلام وحی است اما برخی روشنفکران آن را سخنان پیامبر اکرم(ص) دانسته‌اند که نباید این حرف ما را به خود مشغول کند و نباید به سخنشان توجهی کرد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: عالم هستی پر از رمز و راز است و حکمت برخی امور بر ما روشن نیست و همین امر بر زیبایی آنها افزوده است بنابراین لازم است آدمی از برخی حکمت‌ها آگاه نباشد.

انتهای پیام/78004/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول