اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توضیحات شهردار اصفهان درباره تاخیر در اجرای یک پروژه بزرگ عمرانی

متروی اصفهان همچنان اندر خم یک کوچه است

شهردار اصفهان گفت: چرا ما در همه طرح‌ها موفق بودیم، اما در بحث مترو همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم و این جوابی جزء عدم وحدت بین تصمیمات مدیریت شهری و مدیریت استانی ندارد.

متروی اصفهان همچنان اندر خم یک کوچه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید مرتضی سقائیان‌نژاد پنج‌شنبه شب در جمع اعضای بسیج مهندسین شهر اصفهان که در سالن دانشکده علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در ابتدای صحبت‌های خود به ذکر روایاتی از قرآن و سپس به شکل‌گیری شهرداری پرداخت و اظهار کرد: قانون بلدیه در سال 1286 شکل گرفت و سپس انجمن بلدیه تشکیل و 19 نفر در انتخابات شوراهای شهر اصفهان انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه وثیق‌الملک در آن زمان به عنوان نخستین رئیس انجمن بلدیه انتخاب و در سال 1328 شهرداری و در سال 1334 قانون شهرداری تصویب و اتحادیه شهرداری‌ها شکل گرفت، افزود: از آن زمان تاکنون 85 شهردار به اصفهان آمدند که پس از انقلاب آقای کلانتر نخستین شهردار انتخاب شد تا اینکه سال 78 شوراها تشکیل و اکنون 14 سال از عمر شوراها می‌گذرد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها در سال 1363 توانستند با شکل‌گیری شوراها شهردار برای خود انتخاب کنند و این در حالی است که پیش از این شهردار توسط استاندار انتخاب می‌شد.

وی با تاکید به اینکه شهرداری‌ها برنامه‌ محور هستند، گفت: بودجه پایدار شهرداری‌ها باید تقویت و حرکت به سمت قانونمندی و شفافیت وظایف شوراها پیش‌ می‌رود.

*انتخابات شورای اسلامی شهر در دوره چهارم به هدف خود رسید

سقائیان‌نژاد به انتخابات شوراها پرداخت و گفت: انتخابات دور نخست شورای اسلامی شهر اصفهان سیاسی و دور دوم به دلیل تأثیرپذیری از دور نخست با مشارکت کم مردم مواجه و در دور سوم جایگاه خود را به دست آورد و در دور چهارم به موفقیت رسید.

وی وحدت، مشارکت و اتحاد مردم را در این حرکت موثر دانست و گفت: اتفاق بزرگی در شهرداری اصفهان در راستای حرکت به سمت قانونمندی رخ داده است.

*سال گذشته 120 درصد بودجه شهرداری اصفهان محقق شد

شهردار اصفهان به تحقق بودجه شهرداری در سال‌های گذشته پرداخت و افزود: در سال گذشته 120 درصد بودجه‌ها محقق شد و  این در حالی است که همه این برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای مکتب اصفهان و بزرگی اصفهان بوده است.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها دیگر نهاد خدماتی صرف نیستند و به یک ارگان خدماتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده‌اند که وظایف آنها باید در سطح منطقه تفکیک و به شوراها واگذار شود.

سقائیان‌نژاد به پاره‌‌ای از خدمات شهرداری همچون احداث پل‌ها، بزرگراه‌ها، رینگ یک، دو، سه، سالن همایش‌ اجلاس، متروی اصفهان، پل دو طبقه امام خمینی(ره)، ده‌ها خیابان و ساماندهی‌های معابر و احیاء میدان امام علی(ع) در طی سال‌های گذشته تاکنون پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از حرکت‌های شهرداری، کمک 150 میلیارد تومانی به مساجد، کمک 50 میلیون تومانی به کانون‌های فرهنگی شهر، احداث 100 نمازخانه در مدارس و احداث مجتمع مطبوعاتی اصفهان در راستای رکن چهارم دموکراسی بوده است.

وی اضافه کرد: رادیو شهر، سیمای شهر، روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا برای اطلاع‌رسانی عموم است، چرا که بودجه شهرداری از مردم بوده و مردم هم باید بدانند در کجا هزینه شده است.

* اقتصاد مقاومتی ابتکار رهبری بود که با وحدت مسئولان محقق می شود

شهردار اصفهان در بخشی از صحبت‌های خود به الزام اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: لفظ اقتصاد مقاومتی در هیچ کتابی نیست و این امر ابتکار رهبر معظم انقلاب است که در بطن آن کاهش وابستگی به نفت و تنظیم مدیریت مصرف و تولید را با وحدت مسئولان برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی می‌طلبد که این امر خود نیازمند فرماندهی است.

*بودجه شهرداری ناپایدار است، ساختار درآمدی شهرداری باید اصلاح شود

وی همچنین اصلاح ساختار در آمد شهرداری را یکی از موارد مهم عنوان کرد و گفت: بودجه نقدی و غیر نقدی شهرداری اصفهان امسال در حالی 3 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این بودجه ناپایدار است.

سقائیان‌نژاد گفت: البته هر سال وابستگی به این بودجه کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که امسال 59 درصد وابستگی داشتیم؛ اما شهرداری باید به سمت توسعه پایدار برود.

وی قانون مالیات بر افزوده را یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: از 6 درصد مالیات بر افزوده در سال 87 به 74 درصد در امسال رسیده‌‌ایم که این 16 درصد بودجه شهرداری را تأمین می‌کند.

*روزانه 650 تن زباله شهر اصفهان به کود کمپست تبدیل می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه روزانه 650 تن کود کمپست از زباله‌های شهروندان تولید می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که 150 تن بازیافت مواد، 250 تن ریجکت، منتقل و هواگیری می‌شود، به نحوی که امروز یک گرم زباله هم در اصفهان دفن نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در شهرهای مشهد و شیراز زباله‌ها به صورت بهداشتی دفن می‌شوند.

سقائیان‌نژاد در ادامه ایجاد سیستم پاسخگویی به شهروندان و دفاع از حقوق شهرداری در کمیسیون شوراها و تاسیس بانک شهر در جهت مدیریت منابع مالی را از اقدامات شهرداری اصفهان برشمرد.

• کاهش هزینه‌ها برنامه شهرداری بوده است

وی در زمینه کاهش هزینه‌های انرژی گفت: در جهت کاهش هزینه‌های انرژی ممیزی کاهش هشت مگاواتی از 43 مگاوات را در شهرداری اصفهان تجربه و در این راستا 400 میلیون تومان صرفه جویی کردیم که قصد داریم در برنامه پنج ساله در سال 95 این رقم را به 12مگاوات برسانیم.

شهردار اصفهان در بخش کاهش هزینه‌ها افزود: پل دو طبقه امام خمینی(ره) در اصفهان متری 400 هزار تومان و در تهران متری یک میلیون و 100 و در مشهد متری یک میلیون تومان برای شهرداری‌ها هزینه داشته است.

وی در ادامه تلاش در جهت اجرای پروژه‌های نیمه تمام و افزایش بهره‌وری بیشتر با جذب نیروهای متخصص و جوان با مدارک تحصیلی بالا به جای افراد بازنشسته کم‌سواد را از جمله دیگر اقدامات شهرداری اصفهان برشمرد.

• 7 هزار نفر در بخش خدمات شهری فعالیت می کنند

سقائیان‌نژاد با اشاره به بودجه عمرانی سال جاری شهرداری اصفهان، بودجه عمرانی را یک‌هزار و 200 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: 7 هزار نفر در بخش خدمات شهری مشغول به خدمت هستند و این در حالی است که 85 درصد اولویت‌بندی تخصصی برای کار عمرانی می‌شود.

وی به زیر ساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، شفاف‌سازی در جهت قوانین و مقررات موجود و وجود 13 خواهرخوانده اصفهان در راستای جذب توریسم پرداخت و چندین پیشنهاد ارائه و تصریح کرد: در آمد پایدار در شهرداری بسیار مشکل است و این در حالی است که باید سهم 35 درصدی عوارض شهرداری اصلاح شود.

• عوارضی شهرداری‌ها به حساب خزانه می‌رود

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان در پرداخت مالیات رتبه نخست و نیز قطب صنعت کشور است، گفت: در تمام کشورها به صورت مستقیم بین 10 تا 15 درصد عوارض به خود شهرداری‌ها داده می‌شود و این در حالی که در کشور ما این عوارض به صورت کامل به حساب خزانه می‌رود.

وی یکی از مشکلات شهری را نبود مدیریت واحد شهری عنوان کرد و افزود: 25 ارگان برای شهر تصمیم می‌گیرند و ضروری است که این تصمیم‌گیری‌ها یکپارچه و هماهنگ و یک مرجع مسئول هماهنگی آن شود.

*وقتی همه دستگاه‌ها کار فرهنگی کنند، تداخل فرهنگی پیش می‌آید

سقائیان‌نژاد در بحث ترافیک آن را همچون مثلثی دانست که دو ضلع آن از سوی شهرداری و نیروی انتظامی مهندسی می‌شود، در حالی که ضلع سوم فرهنگ‌سازی بدون متولی باقی‌مانده است.

وی اضافه کرد: هر چقدر هم در این بخش هزینه شود تا زمانی که برای مردم فرهنگ‌سازی نشود، هیچ فایده‌ای ندارد.

شهردار اصفهان همچنین وحدت رویه در امر فرهنگ‌سازی بین دستگاه‌ها را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: تمام دستگاه‌ها کار فرهنگی می‌کنند، در حالی که در راستای اقتصاد مقاومتی باید وحدت باشد، نه اینکه تداخل در فرهنگ‌سازی ایجاد شود.

• چون برند نداریم نمی توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در شهرداری را نبود برند دانست و اظهار کرد: استان اصفهان هیچ برندی ندارد، بنابراین نمی‌توانیم از امکاناتی همچون وام و جذب سرمایه خارجی استفاده‌ کنیم.

سقائیان‌نژاد تاکید کرد: باید برای کلان شهرها برند درست شود تا بتوانند سرمایه خارجی را جذب کنند و این در حالی است که تهران توانسته با ایجاد برند از چین وام بگیرد.

• در همه طرحها بجز مترو موفق بودیم

وی در خصوص پروژه به جا مانده مترو گفت: یک سوال مهم اینجا مطرح است که چرا ما در همه طرح‌ها موفق بودیم، اما در بحث مترو  همچنان اندر خم یک کوچه‌ایم و این جوابی جزء عدم وحدت بین تصمیمات مدیریت شهری و مدیریت استانی ندارد.

شهردار اصفهان افزود: رئیس شورای سازمان قطار شهری استاندار است، اما شهردار فقط عضو هیئت‌ مدیره قطار شهری است، ولی در مرحله پاسخگویی به دیوان محاسبات اداری، شهردار مسئول است.

وی گفت: در زمان طرح اصل 44 قانون اساسی، شرکت حمل و نقل ریلی در کشور تشکیل شد که به شهرهای ایران ریل واگذار کند و این در حالی بود که خرید واگن‌های اصفهان با اسپانیا در حال انجام و پس از این طرح ریل شهرهایی همچون اصفهان، تبریز و شیراز به این شرکت مادر تخصصی واگذار شد و اکنون پس از پنج سال متروی اصفهان واگن ندارد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه تأمین بودجه مترو به صورت نصف ـ نصف بین شهرداری و دولت است، تصریح کرد: دولت سهم بودجه خود را به متروی اصفهان نداد.

وی اضافه کرد: در خصوص گذر مترو از شهر اصفهان برخی کاسه داغ‌تر از آتش شده و در حالی که متخصصان و اساتید خبره دانشگاهی مشکلی برای عبور مترو در شهر اصفهان ندیدند، اما باز به این قضیه ایراد گرفته شد.

شهردار اصفهان گفت: کار مترو با دو متولی به سرانجام نمی‌رسد و این در حالی است که یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی وحدت کلمه است که باید با دقت نظر بیشتری مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/63012/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول