اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مزرعه «ده‌‌ریزو» راه گریز بشکان از بحران بی‌آبی

بشکان؛ دهکده‌ای که فقط 2 روز در هفته آب دارد

قطع پی در پی آب آشامیدنی، مردم بشکان در شهرستان بافق را کلافه کرده و به نظر می‌رسد تامین آب مورد نیاز اهالی در گروی خرید بقیه آب قنات مزرعه «ده‌ریزو» باشد.

بشکان؛ دهکده‌ای که فقط 2 روز در هفته آب دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، هشت سال پیش که مسئولان 11 طاق از کل 24 طاق آب قنات مزرعه ده‌ریزو را خریداری کردند و پروژه انتقال آب این مزرعه به روستای بشکان اجرایی و با سلام، صلوات و طمطراق افتتاح شد، مردم این روستا ورود آب را جشن گرفتند.

هنوز چند روزی از خوشحالی مردم نگذشته بود که مَدار آبیاری 11 طاق بشکان که چهار روزه بود تمام شد و نوبت آبیاری مالکان 13 طاق باقیمانده مزرعه یاد شده فرا رسید و پنج روز مردم بشکان را بی‌آب کرد.

از آن پس این مدار و نوبت و گردش آبیاری ادامه داشته و دارد و مادامی که دوباره نوبت آب‌دهی به روستای بشکان می‌شود، لوله‌های سطح روستا از قبل خالی‌تر شده و یک و نیم روز طول می‌کشد تا آب اندک اندک لوله‌های خالی را پر کرده و در خانه‌ها جاری شود.

این روند از آن زمان تاکنون ادامه یافته به نحوی که مردم فقط دو روز آب مطلوب در منزل خود داشتند و آنگاه که مجددا نوبت آبیاری مزرعه ده‌ریزو می‌رسید، مردم بشکان ناچار بودند پنج روز بی‌آبی را تحمل کنند.

این شرایط، مردم روستای بشکان را که تعداد آنها هم کم نیست به شدت دچار مشکل کرده و نارضایتی آنها را به دنبال داشته است.

یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تا زمانی که مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان یزد و شهرستان بافق، بقیه 13 طاق قنات ده ریزو را از دو نفر مالک مزرعه خریداری نکنند، کماکان شاهد قطع آب در روستایمان خواهیم بود.

حسین رشیدی عضو شورای بشکان نیز عنوان کرد: بی‌آبی و قطع مکرر آب، مردم این روستا را کلافه و سردرگم کرده است.

*آبرسانی در روزهای تعطیل متوقف می‌شود

وی خاطرنشان کرد: اگر با تانکر، مقداری آب به مخزن آب ریخته نمی‌شد مشکلات مردم اکنون چند برابر بود.

رشیدی اضافه کرد: روزهای تعطیل که جمعیت روستا به دو برابر میزان فعلی افزایش می‌یابد، متاسفانه راننده تانکر نیز تعطیلی خود را می‌گذراند و اهالی به خاطر نبود آب با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمد عسکری، یکی دیگر از اهالی این روستا بیان کرد: روزهای تعطیل که آب قطع است، از مهمانان خود خجالت می‌کشیم زیرا باید ظروف و لباس را داخل فرغون ریخته و کنار جوی آب کشاورزی آنها را با شوینده‌های شیمیایی شست‌وشو دهیم.

این کشاورز با بیان اینکه ادامه این روند از لحاظ بهداشتی صحیح نیست و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، یادآور شد: مواد شوینده که از طریق جوی آب وارد مزارع می‌شود به محصولات زراعی لطمه وارد کرده و بعضا آنها را خشک می‌کند.

*قیمت آب قنات ده‌ریزو افزایش چند برابری پیدا کرده است

بتول آبید، یکی دیگر از اهالی بشکان نیز به خبرنگار فارس گفت: سالی که 11 طاق مزرعه ده‌ریزو را از قرار هر طاق دو و نیم میلیون تومان خریداری کردند، سال بعد قیمت هر طاق باقیمانده این مزرعه به پنج میلیون تومان رسید.

وی اضافه کرد: این روند ادامه داشت تا اینکه امروز همان قیمت به سه برابر افزایش یافته و از طرفی مردم هم دچار کمبود آب بوده و از این بابت رنج می‌برند.

آبید افزود: بسیاری از مردم، ماه مبارک رمضان سال‌های قبل همچنین امسال به خاطر نبود آب، و مشکلاتی که برای مسجد ایجاد شده بود، نتوانستند مرتب در مسجد حاضر و از فیوضات این ماه خدا بهره‌مند شوند.

تراب ترابی، عضو جدید شورا نیز عنوان کرد: مزرعه ده‌ریزو در چهار کیلومتری روستای بشکان در نقطه مشرف به منبع آب شرب این روستا واقع است که انتقال آب آن به منبع مذکور بدون پمپاژ به سهولت امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: مسئولان گرانی نرخ مزرعه را بهانه کردند و آن را نخریدند در حالی که اگر خرید پمپ و ساخت ایستگاه پمپاژ و تعمیرات پمپ را در نظر بگیرند، آب مزرعه ده‌ریزو با قیمتی مناسب به منبع ذخیره آب بشکان سرازیر می‌شد.

*مشکل اعتباری مانع خرید بقیه آب قنات مزرعه شد

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد که شخصا در جریان مشکلات بی‌آبی این روستا قرار دارد، تنها راه نجات مردم و جلب رضایت آنها را خرید بقیه آب قنات مزرعه ده ریزو اعلام کرد.

محمدرضا حاتمی، سال گذشته تلاش بسیاری برای خرید مزرعه ده ریزو به عمل آورد اما متاسفانه مشکل اعتباری و کمبود نقدینگی، مانع تحقق خواسته دیرینه مردم این روستا شد.

وی چندی قبل گفت: دغدغه زیادی برای رفع مشکل آب این روستا دارد و برای خرید 13 طاق باقیمانده مزرعه ده ریزو، پیشنهاد و درخواست اعتبار کرده که چنانچه تامین شود، برای خرید آن اقدام خواهد شد.

جواد فلاح، مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بافق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز خرید مزرعه ده ریزو در جلسه ستاد بحران شهرستان بافق به کارشناس مدیریت بحران استان ارائه شد که در صورت تصویب و تامین نقدینگی تلاش می‌کنیم تا مشکلات چندین ساله مردم بشکان به صورت ریشه‌ای حل شود.

وی خاطرنشان کرد: تا آن هنگام، تلاش می‌کنیم تا از طریق تانکر، بخشی از کمبود آب روستای بشکان را برطرف کنیم.

روستای بشکان یکی از روستاهای خوش آب و هوا در منطقه کوهستانی و معتدل دهستان سبزدشت بافق است که آب شیرین دو قنات و زمین‌های زراعی باکیفیت، این روستا را مستعد برای کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات درختی و زراعی کرده است.

کشت جو، گندم، صیفی‌جات و از همه مهم‌تر زعفران، این روستا را از سایر روستاهای حوزه سبزدشت متمایز کرده و گل‌های زعفران با رنگ زیبای بنفش در فصل پاییز به ویژه در آبان‌ ماه، چشم‌انداز زیبایی دارد.

این روستا دارای 60 خانوار دائمی است اما در فصل‌های بهار، تابستان، دهه اول محرم، ایام نوروز و موسم برداشت زعفران، جمعیت آن از 100 خانوار فراتر می‌رود.

روستای زیبای بشکان از توابع دهستان سبزدشت در فاصله 110 کیلومتری در شهرستان بافق از استان یزد قرار دارد.

انتهای پیام/2464/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول