اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

اختلافات داخلی طالبان، عامل حضور شبه‌نظامیان در سوریه

حضور طالبان پاکستانی در سوریه درحالی تیتر برتر روزهای گذشته رسانه‌ای منطقه شد که برخی کارشناسان در بیان علل آن، اختلافات داخلی و درونی طالبان و تلاش برای دور کردن آنان از مناطق قبایلی را عاملی برای این موضوع می‌دانند.

اختلافات داخلی طالبان، عامل حضور شبه‌نظامیان در سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، چند روز پیش خبری مبنی بر پیوستن تعدادی از نیروهای طالبان پاکستان به پایگاه معاندان در سوریه در بی.بی.سی اردو منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

اگر چه این خبر از سوی دولت پاکستان تکذیب شد اما رسانه‌ها هر یک از منظر خود به تحلیل و ارزیابی این موضوع پرداختند و هرکدام تلاش کردند برای روشن شدن موضوع با رهبران طالبان در این باره گفت‌وگو کنند.

برخی درخواست کشورهای عربی از طالبان برای حضور در سوریه را علت این اقدام شبه‌نظامیان دانستند و برخی نیز ادعا کردند که طالبان در تلاش برای گسترش نفوذ خود در جهان و تبدیل شدن به یک حرکت جهانی مانند القاعده است.

عده‌ای از کارشناسان نیز دولت پاکستان را در این اقدام دخیل می‌دانند و معتقدند که این موضوع تلاشی برای دور کردن طالبان از مناطق قبایلی است.

این در حالی است که یکی از رهبران طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، با رد این خبر گفت که جنگ افغانستان و پاکستان و مبارزه با نیروهای آمریکایی در منطقه، اولویت اول این گروه است و طالبانی که به  سوریه رفته‌اند جنگجویان خارجی بودند که در یک اقدام شخصی مبادرت به این کار کرده‌اند.

دولت پاکستان نیز بااظهار بی‌اطلاعی از این موضوع تصریح کرد که موضوع اسلام‌آباد در حمایت از «بشار اسد» تغییری نکرده است و پاکستان از حضور طالبان در پایگاه معاندان سوری حمایت نمی‌کند.

در همین حال، «سیف‌الله خالد» کارشناس پاکستانی در مقاله‌ای که در روزنامه اردو زبان «امت» به چاپ رسیده، به بررسی این موضوع پرداخته و معتقد است که اختلافات داخلی طالبان، برخی اعضای این گروه را به سمت سوریه سوق داده است.

وی در این مقاله می‌نویسد: اختلاف بین اعضای تحریک طالبان پاکستان به اوج خود رسیده و تبدیل به یک بحران برای شبه‌نظامیان پاکستانی شده است.

بعد از عملیات ارتش در منطقه «تیراه» پاکستان که از مناطق نزدیک به مرز افغانستان می‌باشد اختلاف بین گروه‌های طالبان افزایش پیدا کرد. پس از این عملیات، هر گروهی دیگری را به جاسوسی برای ارتش متهم کرد و گروه‌های مختلف طالبان یکدیگر را در شکست در برابر ارتش پاکستان مقصر می‌دانستند.

این در حالی است که گروهی از طالبان منطقه «مهمند ایجنسی»پاکستان به رهبری «ولی‌الله» مشهور به «عمر خالد» رهبری بخش عملیاتی تحریک طالبان پاکستان را از چنگ «حکیم الله محسود» درآوردند و شروع به انجام عملیات‌هایی در منطقه کردند.

عمر خالد پس از به دست گرفتن قدرت، 2 تن از رهبران طالبان افغانستان در ولایت «کنر» را کشت که این امر سبب بروز اختلاف بین طالبان پاکستان با طالبان افغانستان شد.

پس از آن، طالبان افغانستان تلاش کرد تا در عملیات‌هایی این اقدام عمر خالد را تلافی کند که این موضوع واکنش سخنگوی طالبان پاکستان را در پی داشت.

«احسان‌الله احسان» سخنگوی طالبان پاکستان در پیامی به طالبان افغانستان هشدار داد که در امور داخلی طالبان پاکستان دخالت نکنند.

اما حکیم‌ الله محسود رهبر طالبان پاکستان که به نظر خواهان حفظ روابط خود با طالبان افغانستان بود احسان‌الله احسان را برکنار کرد که البته خود احسان این اقدام را نپذیرفت و از شورای طالبان خواست این موضوع را دوباره بررسی کند.

با این حال، از آنجایی که طالبان افغانستان حاضر نبودند احسان‌الله احسان را بپذیرند بنابراین «شیخ مقبول» که روابط خوبی با این گروه داشت به عنوان سخنگوی جدید طالبان انتخاب شد. شیخ مقبول اهل ایالت «پنجاب» بود و از حامیان سرسخت طالبان افغانستان به حساب می‌آمد.

اما طالبان مهمند به سبب اختلاف با گروه حکیم‌الله محسود وی را به عنوان سخنگوی طالبان نپذیرفتند و بنابراین «شاهد الله شاهد» به عنوان سخنگوی جدید تحریک طالبان پاکستان انتخاب شد.

البته گروه تحریک طالبان پاکستان از بدو تشکیل دچار اختلافات متعددی بود اما این اختلافات همیشه با میانجیگری القاعده حل می‌شد اما در حال حاضر نیروهای القاعده مناطق قبایلی را ترک کرده‌اند.

برهمین اساس، پس از خروج القاعده از پاکستان، بخشی از اعضای طالبان پاکستان که روابط نزدیکی با آنان داشتند و به زبان عربی نیز مسلط بودند به همراه آنان راهی سوریه شدند.

در حقیقت، خبر مربوط به ایجاد پایگاه طالبان در سوریه بزرگنمایی شده است و واقعیت این است که برخی از نیروهای طالبان که تعدادشان چندان زیاد نیست به همراه القاعده به سوریه مهاجرت کرده‌اند و طالبان نیز این فرصت را غنیمت شمردند تا بتوانند خود را در رسانه‌های جهان مطرح کنند.

این در حالی است که حتی گروه‌هایی که در سوریه علیه بشار اسد می‌جنگند نیز با هم دچار اختلاف هستند.

گروه القاعده که از تندروهای افراطی تشکیل شده، فرمانده گروه لیبرال طرفدار آمریکا را که وی نیز علیه ارتش سوریه می‌جنگید سر برید که این موضوع موجب اختلاف شدید و درگیری بین گروه‌های لیبرال طرفدار آمریکا و القاعده شد.

پس از این حادثه، القاعده تمام نیروهای طرفدار خود در سراسر جهان را برای شرکت در نبرد سوریه فراخواند که تحریک طالبان پاکستان نیز یکی از این گروه‌ها بود.

پس از این فراخوان و با توجه به تشدید اختلافات داخلی در بین گروه‌های طالبان، تعدادی از اعضای طالبان پاکستان که به زبان عربی نیز مسلط بودند به سوریه رفتند اما چون تحریک طالبان در پاکستان تحت فشار است تلاش دارد این موضوع را بزرگنمایی کند.

در واقع، گروهی از جنگجویان که تا حدودی به زبان عربی مسلط بوده یا اصالتا عرب بودند و پیش از این از سایر کشورها برای کمک به طالبان به پاکستان آمده بودند، پس از اختلافات به وجود آمده، راه سوریه را در پیش گرفتند.

این در حالی است که پشتون‌های عضو طالبان که طرفدار طالبان افغانستان هستند هیچ مشارکتی در این برنامه ندارند و طالبان پنجابی و سایر نقاط پاکستان نیز پس از این اختلافات، در حال بازگشت به مناطق خودشان هستند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول