اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی:

دولت یازدهم را قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم‌

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: قبل از دیدن رویکرد و روش کاری در مورد رئیس جمهور منتخب قضاوت نکرده و ایشان را قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم.

دولت یازدهم را قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم‌

سلمان کدیور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: جریان دانشجویی باید بداند که آیا روحانی همچنان به آن نگاه سازشکارانه در جریان مذاکرات هسته‌ای متعهد است یا خیر یعنی عملکرد ایشان مشخص می‌کند ما به چه سمتی برویم.

وی در مورد نحوه تعامل جریان دانشجویی با دولت یازدهم بیان کرد: دولت منتخب، هر قدر که ادعای فراجناحی بودن داشته باشد، نمی‌توانیم این ادعا را از آقای روحانی قبول کنیم.

کدیور افزود: علت اصلی این مسئله در فضای انتخابات مشخص بود یعنی حمایت آقای هاشمی، حمایت اصلاح‌طلبان و حمایت خاتمی از وی که همگی پایگاه حزبی و جریانی دارند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در مورد اینکه جریان دانشجویی بعد از به قدرت رسیدن روحانی و دولت یازدهم چه باید بکند و رسالت آن چیست باید به پیشینه قدرتی و رای‌آوری آقای روحانی توجه و طبق آن کارویژه جریان دانشجویی را تعیین کرد.

وی خاطرنشان کرد: روحانی زمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور بود، نحوه سیاست‌گذاری و همچنین تعاملات وی با خارج از کشور  و سیاست‌های دیگر او نشان داده که این نوع سیاست و منش چندان سازگار با سیاست و منش انقلاب اسلامی و نگاه رهبری به قضایا نیست.

کدیور ابراز داشت: رهبری در سخنرانی‌های خود چند بار به نحوه مذاکرات هسته‌ای و تعامل با غرب و سیاست خارجی اعتراض کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: باید ببینیم عملکرد آقای روحانی همچنان نشان دهنده روحانی زمان اصلاحات است یا اینکه وی با چند تجربه دیگر و لمس تجربه دولت‌های نهم و دهم، یک سری تجدید نظرهایی را در سیاست‌های قبلی و نگرش‌های خود اعمال می‌کند.

به گفته وی، این بستگی به نحوه عملکرد، نحوه سیاست خارجی و تعامل رئیس جمهور منتخب با غرب دارد.

کدیور ابراز داشت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالشی که جریان دانشجویی حزب‌الله پیرامون آقای روحانی احساس می‌کند و هنوز صحت آن نامعلوم مانده، نحوه سیاست‌گذاری خارجی است.

به اعتقاد وی، این مهم است که تعامل دولت روحانی با غرب بر سه محور عزت، مصلحت و حکمت باشد.

وی اضافه کرد: جریان دانشجویی نگران است که نگرش روحانی بر مبنای امتیازدهی صرف باشد که اگر چنین شد جریان اصیل دانشجویی با دولت یازدهم دچار اصطکاک شدید می‌شود.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه گفت: ترکیب کابینه برای جریان دانشجویی بسیار مهم است، یعنی این جریان با تغییر افراد کابینه می‌تواند بفهمد که نحوه تعامل با دولت یازدهم چگونه خواهد بود و به عنوان مثال آیا از وزرایی به طور کامل بی‌طرف یا از مهره‌های جریان سازندگی و اصلاحات استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه اذعان داشت: تاکنون جریان دانشجویی تجربه آقای هاشمی و خفقان زمان ایشان و تجربه آزادی معنوی آقای خاتمی را داشته اما تجربه مقابله همزمان با فهرستی از دو جریان را نداشته است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی ابراز داشت: به نظر می‌رسد اگر ترکیب کابینه نشان دهنده این باشد که دولت روحانی ترکیبی از تفکر اصلاح‌طلبی و سازندگی است، جنبش دانشجویی باید در منابع تئوریک خود، منابع نقد، در نحوه بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی و مطالبات رهبری نحوه برخورد جدیدی را در پیش گیرد که پاسخگوی تفکر سازندگی و تفکر اصلاح‌طلبی توامان باشد.

کدیور گفت: در دولت آقای روحانی اتفاق خوبی که خواهد افتاد این است که جریان دانشجویی به وحدت رویه بیشتری برسد یعنی برخلاف دولت نهم و دهم که بین این جریان انشقاق و اختلاف نظر بود، در مواجهه با دولت آقای روحانی این جریان وحدت بیشتری خواهد داشت.

به گفته وی، در جریان‌های کنونی دانشجویی، «جریان عدالتخواه» وضعیت روشن‌تری از لحاظ مدل برخورد با دولت آتی دارد، زیرا از سبقه سیاسی کمتری برخوردار است و سبقه عقیدتی مشخص و نگاه انقلابی به کشور دارد.

وی بیان کرد: جریان عدالتخواه یک جریان انقلابی دانشجویی است و جریان سیاسی انقلابی نیست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: جریان دانشجویی در دولت نهم و دهم دچار خطاهایی در مورد دولت آقای احمدی نژاد شد .

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: به حدی انحراف را در چشم جریان حزب اللهی بزرگ کردند که این جریان دغدغه اصلی انقلاب اسلامی را فراموش کرد و دچار ترس از جریانی موهوم شد.

کدیور تصریح کرد: حجم درست کردن شایعات بسیار بود که البته صحت و سقم آن مهم نیست، بلکه مهم این است که اقداماتی که مشایی و اطرافیانش انجام می‌دادند بسیار بزرگ‌نمایی شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت احمدی نژاد دولتی بود که با رای بسیار بالایی در تاریخ انتخابات کشور روی کار آمد و اینکه بعضی کج‌سلیقگی کرده و بعد از اتمام دولت احمدی نژاد با وی یک نوعی تصفیه حساب کنند دور از شأن انقلاب اسلامی است.

کدیور بیان داشت: رویه درست این است که منتقدان، تئوریسین‌ها و نخبگان دولت را نقد کنند و خوبی‌ها و ضعف‌های دولت را با یکدیگر بگویند.

انتهای پیام/2448/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول