اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان:

مدیریت برخی از مساجد بر اساس رسالت اصلی آن نیست

رئیس رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان گفت: مدیریت برخی از مساجد بر اساس شئونات، ذات و رسالت اصلی مسجد نیست و این پایگاه انسان‌ساز را تنها به عنوان مکانی برای اقامه نماز محسوب می‌کنند.

مدیریت برخی از مساجد بر اساس رسالت اصلی آن نیست

حجت‌الاسلام رحمت‌الله نوروززاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان مسجد را پایگاه جهاد فکری نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: باید به مساجد به مانند توصیف امام راحل یعنی سنگر نگریسته شود و به نقش و اهمیت مساجد در مبارزه با دشمنان و معاندان نظام اسلامی بیش از پیش توجه کنیم.

وی مسجد را مهمترین و اصیل‌ترین کانون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی دانست و گفت: این نهاد مقدس از ابتدای شکل‌گیری دین مبین اسلام توسط پیامبر اکرم(ص) در نظام اسلامی شکل گرفته است.

رئیس رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: حفظ قداست، شکوفایی و کارایی، ارتقای سطح آگاهی امامان جماعت به عنوان مدیران و کارگزاران مسجد از مهمترین وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد است. 

نوروززاده با یادآوری حرام بودن فروش، تغییر کاربری و عرضه وسایل مسجد تصریح کرد: در صورتی ‌که وسایل مسجد قابلیت استفاده را در این مکان مقدس نداشته و فاقد کارایی باشند باید فروخته شده و از بهای حاصل از فروش آن وسایل جدید خریداری و به مساجدی که نیاز دارند اهدا شود. 

وی، رعایت واجبات و محرمات مسجد را در راستای تکریم مسجد ضروری دانست و گفت: یکی از وظایف دینی هر مسلمانی رعایت نکاتی است که جزو محدوده واجبات و یا محرمات مربوط به مساجد قرار می‌گیرد.

رئیس رسیدگی به امور مساجد شهرستان کاشان همچنین مدیریت اسلامی، قرآنی و مطابق با سیره و اصول اسلامی را یکی دیگر از راه‌های تکریم مسجد اعلام کرد و اذعان داشت: مدیریت برخی از مساجد بر اساس شئونات، ذات و رسالت اصلی مسجد نیست و این پایگاه انسان‌ساز را تنها به عنوان مکانی برای اقامه نماز محسوب می‌کنند.

نوروززاده ادامه داد: طبق این شیوه مدیریت درب مسجد تنها باید در سه زمان اقامه نماز به روی مردم گشوده ‌شود و در بقیه ساعات شبانه‌روز شاهد بسته بودن درب این مرکز اجتماعات مردم مسلمان هستیم.

وی در ادامه تشریح تفکر تک بعدی مدیریت برخی مساجد بیان داشت: این افراد از برگزاری محافل قرآنی، سخنرانی پیرامون مباحث دینی، پرسش و پاسخ، مسائل سیاسی و گفتمان دینی در مسجد جلوگیری به عمل می‌آورند.

این مسئول افزود: آنها معتقد هستند مسجد مکانی برای تشکیل کلاس، فعالیت سیاسی، فرهنگی و... نیست و از ورود نوجوانان و جوانان به مسجد جلوگیری می‌کنند.  

نوروززاده با تأکید بر اینکه مدیریت مسجد باید این نهاد مقدس را به جایگاه اصلی خود برساند عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های  مسجد عبادت با خدا و راز و نیاز با پروردگار است و ظرفیت دیگری که در صدر اسلام بسیار مورد توجه بوده ناظر به بعد دانشگاه و آموزشگاه بودن مساجد است.

وی با بیان اینکه مسجد باید آموزشگاه و پایگاه فرهنگی برای نوجوانان و جوانان باشد متذکر شد: امام جماعت مسجد علاوه بر وظیفه برپایی نماز، باید مدیر و راهنمای مسجد نیز باشد و برگزاری جلسات قرآن، محافل مشاوره‌ای و ارتباط با نوجوانان و جوانان را نیز جزو برنامه‌های خود قرار دهد.

انتهای پیام/2406/ک30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول