اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میراث صفویان گمشده در کوچه‌پس کوچه‌های هگمتانه

برج قربان هم قربانی کمبود اعتبار شد

برج تاریخی قربان، به عنوان میراث به جا مانده از دوران صفویان سال‌هاست که قربانی بی‌توجهی و کمبود اعتبار شده است.

برج قربان هم قربانی کمبود اعتبار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری است که بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان ابن سینا واقع است.

این بنا مدفن شیخ‌الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است.

درباره علت نامگذاری این بنا که به برج قربان معروف است این را باید گفت که در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفویه، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده و از این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است.

این مجموعه به جا مانده از دوره صفویه اکنون سال‌هاست که در میان هیاهوی شهری گم شده و دیگر کسی گذری به این نقطه تاریخی ندارد به طوری که حتی اگر کسی هم بخواهد از این مجموعه بازدید کند، با در بسته مواجه می‌شود.

برج قربان با بنای ناب و شاهکار معماری دوران اسلامی اکنون در غربت واقع شده و روزانه با گذشت چند صد نفر از کنار آن، کسی سری به آن نمی‌زند یعنی با بسته بودن آن، امکان این بازدید وجود ندارد.

  

بسیاری از مردم همدان نیز برج قربان را نمی‌شناسند که این نکته جالب توجهی است.

معاون   میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری همدان در این مورد اظهار کرد: برج قربان از آثار تاریخی شهرستان همدان به شمار می‌رود و دغدغه خود سازمان نیز این است که بتواند این اثر را نیز به مجموعه‌ای پربازدید تبدیل کند.

بهرام توتونچیان میزان بازدیدکنندگان این مجموعه تاریخی را مطلوب ندانست و افزود: قرار گرفتن این مجموعه تاریخی در کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر و کمبود اعتبار برای تأمین نیرو به منظور نگهداری از این مکات تاریخی، بر کاهش بازدیدکنندگان آن تأثیر گذاشته است.

وی بیان داشت: بازدید از هر مجموعه نیازمند آن است که یک مجموعه روزانه باز باشد اما وقتی میراث فرهنگی به علت کمبود اعتبار نتواند نیروهایی را استخدام و در آنجا مستقر کند، چنین موضوعی را موجب شده است.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: باید فضایی ایجاد شود که مسیر این مجموعه سرراست شود تا مسافران بتوانند به سهولت از این مجموعه به جا مانده از دوران صفوی بازدید کنند.

وی بر ناشناخته ماندن این اثر تاریخی اذعان کرد و بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از مردم خود همدان از وجود برج قربان بی‌اطلاع و از آن دیدن نکرده‌‌اند.

وی بر لزوم توجه به این اثر تاریخی تأکید کرد و افزود: باید توجهات بر روی این اثر تاریخی افزایش یابد که در گام نخست باید از نظر مالی این مجموعه تقویت شود.

یک شهروند همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، در مورد این اثر تاریخی بیان داشت: با توجه به اینکه برج قربان یکی از معدود آثار آجری دوران صفویان و از شاهکارهای معماری آن دوران به حساب می‌آید در دسترس مردم قرار ندارد و نمی‌توان برای بازدید و نظاره شکوه معماری اسلامی آن از این مکان بازدید کرد.

وی تصریح کرد: بنده بارها در طول سال‌های گذشته برای بازدید به این مکان رفتم ولی با در بسته مواجه شدم، حتی یک متولی برای پاسخگویی وجود نداشت.

این جوان همدانی اظهار کرد: این برج با قدمتی که دارد مهجور واقع شده و خیلی از ساکنان شهر همدان نیز این برج را نشناخته و نتوانسته‌اند از این اثر تاریخی اطلاعاتی داشته باشند.

یکی از ساکنان حوالی این اثر تاریخی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با عدم اطلاع از قدمت و تاریخچه این بنا اظهار کرد: ما نیز به عنوان همسایه این اثر تاریخی همواره تمایل زیادی برای بازدید از این اثر داشته‌ایم که تاکنون این امر محقق نشده است.

میراث فرهنگی که به یادگار از گذشتگان و نیاکان ما به جا مانده است، همواره باید مورد توجه قرار گیرد تا نسل‌های آینده از نوع نگاه اجداد و گذشتگان به زندگی آگاهی یابند چرا که همواره تجربه گذشته عبرتی برای آیندگان است.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول