اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

دغدغه برای ایجاد هماهنگی در تعیین امام جماعت مساجد گلستان

در جلسه شورای سیاستگذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد موضوع ساماندهی و هماهنگی در تعیین امام جماعت مساجد استان گلستان یکی از دغدغه‎های مورد بحث این مرکز بوده است.

دغدغه برای ایجاد هماهنگی در تعیین امام جماعت مساجد گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، جلسه شورای سیاستگذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد استان گلستان صبح امروز در محل سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان برگزار شد.

در این جلسه یکی از مسائلی که مدت زمان بسیاری پیرامون آن بحث و ارائه نظر شد موضوع ساماندهی و هماهنگی در تعیین امام جماعت مساجد در سطح استان گلستان بود.

بنا بر آنچه در این جلسه مطرح شد برای تعیین امام جماعت مساجد در سطح استان چه در روستا و چه در سطح شهر چند دستگاه اقدام می‎کند که تبلیغات اسلامی و اوقاف نمونه آنها هستند.

در برخی موارد نیز اهالی محل با انتخاب یک شخص و ارائه پیشنهاد آن به حوزه علمیه قم برای انجام امورات امام جماعت مسجد آن محل یا روستا از طرف حوزه علمیه قم معرفی می‎شود.

تعیین امام جماعت باید توسط همان استان انجام شود

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان گلستان در این جلسه ابراز داشت: برای استفاده بهتر از ظرفیت مساجد در استان باید یک هماهنگی بین دستگاه‎هایی که در امور مساجد کارهای اجرائی انجام می‎دهند، برقرار شود.

حجت‌الاسلام قاسم لیوانی گفت: یکی از مسائلی که نیاز به هماهنگی و ساماندهی دارد موضوع تعیین امام جماعت مساجد در استان است.

وی ادامه داد: در خصوص امام جماعت مساجد استان گلستان امروز هم اداره کل تبلیغات اسلامی، اوقاف و حتی حوزه علمیه قم اعلام نظر می‎کنند و این شخصیت تاثیرگذار در استان را تعیین و یا تغییر می‎دهند.

امام جماعت موقت گرگان تاکید کرد: این در حالی است که متاسفانه هیچ بانک اطلاعاتی و یا یک مرجع بالاتری برای ایجاد هماهنگی در این خصوص وجود ندارد.

وی ابراز داشت:  تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز برای ایجاد هماهنگی و نظم در مسائل گوناگون مرتبط با مسجد بوده است.

لیوانی با اشاره به اینکه برای تعیین امام جماعت برخی مساجد در گلستان حوزه علمیه قم اظهار نظر می‎کند، خاطرنشان کرد: تعیین و تغییر امام جماعت در استان باید توسط همان استان به دلیل شناخت بهتر آنها از منطقه انجام شود.

وی تصریح کرد: اینکه هر دستگاهی در این خصوص می‎خواهد نظر بدهد مشکلی وجود ندارد و نهادهای متولی همانند گذشته این کار را انجام دهند اما با این مرکز هماهنگ باشند.

لیوانی عنوان کرد: اینکه امام جماعتی در یک مسجد مشخص می‎شود ولی هیچ‎ نهادی در جریان نباشد و نظمی در این‌ خصوص وجود نداشته باشد، درست نیست.

مردم در خصوص مسائل فرهنگی و مذهبی به صورت خودجوش عمل می‎کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان اظهار داشت: با توجه به اینکه تعیین امام جماعت در مساجد سال‎های زیادی است که به این شکل انجام می‎شود، برای ساماندهی آن سه پیشنهاد دارم.

حجت‎الاسلام نورالله ولی‎نژاد افزود: هر کدام از نهادها در استان درخواست مردم در محله برای تعیین امام جماعت را در مرکز رسیدگی به امور مساجد مطرح کند و پس از برسی آن شخص معرفی شود.

وی بیان کرد: یکی از راه‎های دیگر که می‎تواند این موضوع را سامان دهد این است که تعیین و تغییر امام جماعت مسجد کامل بر عهده مرکز رسیدگی باشد.

ولی‎نژاد گفت: اما در اینجا این امکان وجود دارد که به سمت دولتی شدن پیش برویم که هرجا کار فرهنگی و مذهبی به سمت دولتی شدن رفت مشکل ایجاد شد.

وی اضافه کرد: مردم در خصوص مسائل فرهنگی و مذهبی به صورت خودجوش عمل می‎کنند و دخالت نهادی در این امر امکان کمرنگ شدن حضور مردم را بالا می‎برد.

ولی‎نژاد تصریح کرد: راه دیگر این است که چهارچوبی در خصوص تعیین و تغییر امام جماعت مطرح شود و با هماهنگی و نظارت این مرکز اتفاق بیافتد.

مرکز رسیدگی به امور مساجد نظارت عالی داشته باشد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در این خصوص اظهار داشت: اگر این مسئله بخواهد با محور مرکز رسیدگی به امور مساجد و دخالت تمام و کمال این مرکز انجام شود به نظر من مشکل پیش می‎آید.

حجت‎الاسلام سیدمحمدجواد رئوف‎سیدنژاد اضافه کرد: زیرا مسائل مربوط به امور مسجد تا به امروز به صورت مردمی و خودجوش انجام می‎شده است.

وی تاکید کرد: من پیشنهاد می‎کنم تا تمام امور مساجد به دست خود اهالی محل انجام شود و مرکز رسیدگی به امور مساجد در کنار مردم و در انتها با یک نظارت عالی با صدور حکم امام جماعت را معرفی کند.

دو عضو دیگر مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز با تهیه بانک اطلاعاتی جامع از تعیین و تغییر امامان جماعت در مساجد استان و نظارت بر عملکرد آنها و واگذاری امور به مردم موافق بودند.

محمدی و جعفری اعتقاد در این جلسه بر این موضوع تاکید داشتند: مرکز رسیدگی به امور مساجد با یک نظارت عالی بر عملکرد جاری که تا به امروز انجام می‎شده است این امر را هدایت و ساماندهی کند ولی با توجه به حساس بودن مردم در مسائل مذهبی دخالت مستقیم نداشته باشد.

حق رای برای مرکز تعیین شود/ توان مجموعه در یک نقطه متمرکز شود

مسئول معاونت فرهنگی سپاه نینوای گلستان در این جلسه تاکید کرد: اگر به واقع می‎خواهد مسائل مربوط به مساجد به خصوص تعیین امام جماعت ساماندهی شود باید تمام توان مجموعه در یک نقطه متمرکز شود.

ابوطالب پسرکلو عنوان کرد: اگر قرار است مسائل جاری در کنار فعالیت تا به امروز دستگاه‎های متولی انجام شود بهتر است یک حق رای و اظهار نظر هم برای مرکز رسیدگی به امور مساجد در امر تعیین و تغییر امام جماعت ایجاد شود.

پسرکلو بیان کرد: امروز هر کدام از دستگاه‎ها و نهادها در امور مساجد فعالیت می‎کنند اما هماهنگی در بین آنها وجود ندارد.

وی متذکر شد: اگر مرکز رسیدگی به امور مساجد در کنار دستگاه‎ها و نهادها یک نظارت عالی داشته باشد و با اعلام نظر بتواند یک نظمی در این‌ خصوص ایجاد کند، بهتر است.

مردم باید امام جماعت را بخواهند و او را بپذیرند

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان ابراز داشت: یکی از مسائل و حساسیت‎هایی که در خصوص امام جماعت وجود دارد این است که مردم باید امام جماعت را بخواهند و او را بپذیرند.

حجت‎الاسلام جواد نجفی‌ تاکید کرد: به نظر من همین روالی که در حال انجام است ادامه پیدا کند و این مرکز نگاه نظارتی و رسیدگی به مشکلات احتمالی را بر عهده داشته باشد.

بهتر است این مرکز بیشتر به مسائل فرهنگی و آبادانی معنوی در مساجد ورود پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در انتهای جلسه با بررسی جوانب مختلف و جمع‎بندی نظرات اعضا مقرر شد تا تصمیم نهایی و تصویب این موضوع با بررسی‎های بیشتر در جلسه بعدی تصویب شود.

انتهای پیام/83004/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول