اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه شهید باهنر در گفت‌وگو با فارس:

دولت یازدهم برای توسعه کیفی آموزش عالی تلاش کند / شایسته‌سالاری حاکم شود

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: امیدواریم با توجه به توسعه کمی آموزش عالی دولت یازدهم در رابطه با توسعه کیفی تلاش کند.

دولت یازدهم برای توسعه کیفی آموزش عالی تلاش کند / شایسته‌سالاری حاکم شود

نصرالله گرامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در کرمان از اولویت‌های کاری، رویکرد و نحوه برخورد دولت یازدهم با سران فتنه 88 سخن گفت که در ادامه می‌خوانید.

*به نظر شما اولویت‌های کاری دولت یازدهم در بحث آموزش و پژوهش باید چگونه باشد؟

امیدواریم با توجه به توسعه کمی آموزش عالی دولت یازدهم در رابطه با توسعه کیفی تلاش کند و از آن جایی که آموزش عالی در کل کشور گسترده شده است، باید آمایش آموزشی در رشته‌ها و دانشگاه‌ها صورت گیرد و بر این اساس اگر جایی نیاز به توسعه، تعطیلی یا محدودیت دارد، اقدامات انجام شود تا تسهیلات دانشگاهی بی‌‌هدف نباشد.

در ارتباط با بحث پژوهش از دولت یازدهم انتظار می‌رود که تمام کارهای تحقیقاتی دستگاه‌های خارج از وزارت علوم به وسیله دانشگاه‌ها انجام شود تا ضمن برقراری رابطه صنعت و دانشگاه، تمام مسائل به طور علمی دیده شود و تحقیقات کاربردی حل مشکلات مملکت، منطقه و جهان بشری را به دنبال داشته باشد.

دولت یازدهم باید علاوه بر برنامه‌ریزی حضور نیروهای توانمند برای دانشگاه‌ها زمینه جذب نیروهای نخبه‌های خارج از کشور به داخل را فراهم آورد تا از ظرفیت علمی ایرانیان که اکثر نقاط دنیا را به دست گرفتند در کشور خودشان بهره گرفت.

*پیشنهاد شما به دولت یازدهم در چیدمان کابینه به ویژه انتخاب وزیر علوم چیست؟

با شناختی که شخصا از دکتر روحانی دارم وی را شخصی معتدل می‌دانم با توجه به گفته‌های ایشان که پیگیری اعتدال را در نظر دارد، امیدواریم فردی عالم، متعهد و آشنا به تمام جوانب دانشگاه‌ها برای وزارت علوم گزینش شود.

وزیر علوم دولت یازدهم باید به سکان آموزش عالی ثبات دهد به دنبال ایجاد تغییرات کوتاه مدت در سیستم، برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های آموزش عالی نباشد و آینده 20 ساله را طبق اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز در بحث آموزش عالی کشور به حد مطلوب برساند که ان‌شاءالله روزی ایران در منطقه بتواند حرف نخست را در تمام رشته‌ها بزند و کشور بی‌نیاز از تخصص‌ها و تکنیک‌های مختلف بیگانگان شود.

*ارزیابی شما از رویکرد آینده دولت یازدهم چگونه است؟

در حال حاضر با توجه به مناظره‌های انتخاباتی و گفتارهای دکتر روحانی در اصرار بر رویکرد اعتدال‌گرایی، عملکرد دولت یازدهم را مثبت می‌بینم، اساتید و نسل جوان با افکار و طیف‌های مختلف در دانشگاه‌ها وجود دارند و باید مسئولان وزارتخانه علوم و دانشگاهیان به نوعی فراجناحی، معتدل و دارای سعه‌صدر باشند تا بتوانند حرف‌های نقد را پذیرا باشند و با شنیدن پیشنها‌دها و حرف‌های مثبت دامنه علمی را برای بحث‌های سیاسی در چارچوب قانون و مملکت اسلامی انجام دهند.

*توصیه شما برای دانشجویانی که به فردی غیر از رئیس جمهور منتخب رأی دادند؟

در جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان وجود دارد، دانشجویان باید بدانند که در انتخابات ریاست جمهوری افراد معرفی شده از سوی شورای نگهبان به منزله دارا بودن صلاحیت رئیس جمهوری هستند و قطعا از این افراد تنها یک نفر انتخاب می‌شود، پس قانون و عقل خود به خود حکم می‌کند به فردی که با کسب اکثریت آرای مردم منتخب شده احترام بگذاریم و با او همکاری کنیم.

البته روی کار آمدن رئیس جمهور با گرایشی که دارد، دلیل نمی‌شود تا مردم افکار و سلایق سیاسی خود را کنار بگذارند، اما در ارتباط با اجرای قانون موظف هستیم که تابع رئیس جمهور منتخب مردم باشیم تا کشور در این دوره چهار ساله به دور از تنش و با آرامش اداره شود.

*عملکرد تشکل‌های دانشجویی در ارتباط با رویکرد دولت یازدهم باید به چه سمتی برود؟

تضارب افکار و انتقاد خوب است به شرطی که با هدف تخریب صورت نگیرد و در محیطی سالم با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، بحث و نقدهایی برای جلوگیری از بروز چالش‌ها الزامی است که نقد و انتقاد موجب رشد می‌شود.

اما در این محیط تشکل‌های دانشجویی باید بی‌اخلاقی‌ها را کنار بگذارند، تحمل حرف‌های همدیگر را داشته باشند و در نهایت این مسائل منجر به تفرقه و خدای ناکرده برخوردهای فیزیکی با هم نشود که البته دانشجویان فهیم و تحصیل‌کرده هستند، باید یاد بگیریم که هر کس می‌تواند آزادانه افکار خود را داشته باشد و تضارب آن وجود دارد.

*دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان بیشتر اصولگرا هستند یا اصلاح‌طلب؟

این دانشگاه با بیش از 18 هزار دانشجو دارای تمام نوع طیف‌های سیاسی است که در تشکل‌های مختلف از جمله بسیج، جامعه عدالتخواه، کانون‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی افکار سیاسی خود را دنبال می‌کردند و تا آن جایی که بررسی کردم، اکثر کاندیداها در داخل دانشگاه پایگاه داشتند.

دلیل آن حضور و سخنرانی طیف‌های سیاسی مختلف در دانشگاه شهید باهنر کرمان قبل از انتخابات بوده است که آزادانه جلسات پرسش و پاسخ را برگزار می‌کردند و دانشجویان با علایق اصولگرا، اصلاح‌طلب، میانه و فراجناحی در این دانشگاه حضور دارند، اما تخمین تعداد دانشجویان سیاسی چون از مسائل شخصی افراد هست و معمولا بروز نمی‌دهند را اطلاع ندارم.

*به نظر شما نحوه برخورد دولت یازدهم با سران فتنه 88 باید چگونه باشد؟

باید همیشه قانون ملاک و حاکم در کشور باشد و سلیقه‌ای برخورد نشود با توجه به مشخص و صریح بودن بیانات مقام معظم رهبری در راستای اجرای قانون باید با سران فتنه برخورد شود.

*آیا برخی شایعات مطرح شده برای به کارگیری سران فتنه در دولت یازدهم به واقعیت تبدیل می‌شود؟

در این مسائل حرف نخست را رهبری می‌زند و پس از آن قوانین حاکم بر مملکت و تصمیمی که مجلس شورای اسلامی می‌گیرد.

*با تعویض دولت معمولا افرادی که همسو با گرایش دولت نیستند برکنار می‌شوند در این مورد نظر شما چیست؟

در کشور ما با حاکم شدن یک جناح سیاسی خاص در صدر حکومت برخی مسئولان با نگرش‌های سیاسی مخالف از مسئولیت جدا می‌شوند، باید به سمتی پیش برویم تا شایسته سالاری حاکم شود و تصمیمات موضعی نباشد تا به سیستم و مدیریت پایدار در کشور برسیم.

هرم سیاسی برخی نهادها طبیعی ‌است که باید تغییر کند، اما از آن جایی که تخصص و فناوری حرف نخست را می‌زند، تغییر و برکناری افراد با گرایش سیاسی خاص لزومی ندارد.

================

گفت‌وگو از: فروغ بوستانچی

================

انتهای پیام/80028/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول