اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین خبر داد

رشد ساخت و ساز در بافت فرسوده قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین از رشد صعودی استان در زمینه ساخت و ساز در بافت فرسوده خبر داد.

رشد ساخت و ساز در بافت فرسوده قزوین

نادر محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: وجود تسهیلات 30 میلیون تومانی بانکی، کاهش عوارض پروانه ساختمانی و افزایش تراکم کمیسیون ماده پنج از مهم‌ترین علل رونق ساخت و سازها در بافت فرسوده قزوین به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مساحت بافت فرسوده قزوین 450 هکتار است، اظهار کرد: در هر هکتار از بافت فرسوده قزوین حدود 100 نفر سکونت دارند و در مجموع 45 هزار نفر از جمعیت شهر قزوین در 12 هزار واحد مسکن که در بافت فرسوده قرار دارند، ساکن هستند.

این مسئول گفت: استان قزوین نیز مانند بیشتر نقاط کشور دارای بافت فرسوده قابل توجهی است که در چند سال اخیر با افزایش روند ساخت و ساز در این محدوده‌ها مساحت آنها در حال کاهش است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه امروز ساخت و ساز در بافت فرسوده از جایگاه خوبی برخوردار است، افزود: به دلیل اختصاص تسهیلات و خدمات ویژه به بافت‌های فرسوده، فعالان عرصه ساخت و ساز در استان قزوین علاقه زیادی به فعالیت در این محدوده‌ها پیدا کرده‌اند.

محمدزاده با اشاره به اینکه فرسوده بودن ابنیه، نفوذ‌ناپذیری و ریزدانگی سه شاخصه اصلی بافت فرسوده به شمار می‌روند، اضافه کرد: در حال حاضر در سطح شهر قزوین نقاطی وجود دارد که توانایی خارج شدن از بافت فرسوده را دارند زیرا با افزایش روند ساخت و ساز در بافت فرسوده این شاخصه‌ها را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده گفت: افراد زیادی در بافت فرسوده سکونت دارند که با مشکلاتی اعم از عدم استحکام کافی منازل و فقدان گذرگاه‌های مناسب برای امداد‌رسانی در شرایط خاص روبه‌رو هستند.

این مسئول افزود: بنابراین با ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر می‌توان ایمنی و آسایش را که یکی از مزایای مهم این طرح به شمار می‌رود، برای ساکنان این مناطق به ارمغان آورد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: از سوی دیگر از لحاظ اقتصادی در مکان‌هایی ساخت و ساز صورت می‌گیرد که قبلاً خدمات زیربنایی آن محدوده از شهر تأمین شده است و از ثروت‌های موجود بهره‌برداری ‌کنیم.

محمدزاده ادامه داد: به عنوان نمونه در تمام بافت‌های فرسوده خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و خطوط تلفن وجود دارد و نیاز به تأمین شبکه خدمات نیست در حالی که در گسترش‌های شهر باید این خدمات زیربنایی جدید ایجاد شود که این موضوع مستلزم سرمایه جدید است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای استفاده از بافت فرسوده در ساخت و ساز بهره‌وری بهتر از زمین است، تصریح کرد: ساخت و ساز در بافت فرسوده موجب می‌شود که شهرها کمتر توسعه پیدا کنند و جلوی توسعه بدون ضرورت شهر گرفته می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه با اجرای این طرح میزان درآمدهای شهرداری‌ها افزایش یافته است، اضافه کرد: قبل از آغاز ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر قزوین کم درآمدترین شهرداری در حوزه صدور پروانه شهرداری منطقه یک بود اما امروز به برکت این موضوع شهرداری منطقه یک توانسته از حوزه‌های درآمدی و ساخت و ساز جزو بهترین مناطق شهر قزوین باشد.

انتهای پیام/77010/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول