اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش‌ می‌هد

هزار راه نرفته برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی

رانندگان تاکسی در ساری با مشکلات بسیار زیادی دسته و‌ پنجه نرم می‌کنند.

هزار راه نرفته برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، رانندگی در خیابان‌های ساری با وجود ترافیک‌های سنگین و چاله ‌و چوله‌های خیابان به یکی از سخت‌ترین مشاغل تبدیل شده است.

رانندگان تاکسی در شهرستان ساری بیشتر وقت خود را صرف خدمات به شهروندان این شهرستان می‌کنند و از جهتی با مشکلات بسیار زیادی در خیابان‌های ساری دست و پنجه نرم می‌کنند.

هر کدام از رانندگان تاکسی از مشکلات مسیر خود که در آن به مسافران خدمات می‌دهند می‌گویند و خواستار رفع مشکلاتشان از سازمان تاکسیرانی و شهردار ساری هستند.

این روزها مهم‌ترین دغدغه رانندگان تاکسی وجود ماشین‌های شخصی با پلاک سفید است که در کنار تاکسی‌ها به راحتی در حال کار هستند و هیچ کسی یا سازمانی نیست که جلوی کار آنان را بگیرد.

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو به مهم‌ترین چالش برای ادامه کار رانندگان تاکسی در شهر تبدیل شده است که رانندگان با این همه تورم دیگر قادر به ادامه کار نیستند و نمی‌دانند به کدام یک از زخم زندگی برسند.

یکی دیگر از مشکلات رانندگان تاکسی دریافت مبالغ بسیار زیاد در هنگام خرید و فروش خودرو تاکسی است که از سوی سازمان تاکسیرانی و تعاونی تاکسیرانی ساری دریافت می‌شود.

تعاونی تاکسیرانی ساری مبالغی از رانندگان تاکسی دریافت می‌کند که هیچ‌گونه خدماتی به رانندگان تاکسی نمی‌دهند.

به دلیل بعضی از گلایه‌های رانندگان تاکسی در شهرستان ساری، با احمد گوران مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرستان ساری گفت‌و گو کردیم.

فارس: مقرر شده بود زمینی از سوی شهرداری ساری به سازمان تاکسیرانی ساری تحویل دهند و در آن برای رانندگان تاکسی صافکاری، نقاشی، مکانیکی و کارواش با 50 درصد تخفیف احداث شود، این طرح تا چه حد پیشرفت کرده است و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

 قرار نبود زمینی به سازمان تاکسیرانی دهند و این طرح مربوط به واحد موتوری شهرداری ساری می‌شد و در حال حاضر این زمین در اختیار  واحد موتوری شهرداری ساری قرار دارد.

زمینی که قرار شد در آن صافکاری، نقاشی، مکانیکی و کارواش احداث شود تا به الان فقط هم‌سطح سازی زمین آن صورت گرفته است و درحال بسترسازی برای اجرای این طرح است.

فارس: شهردار ساری تاکید کرده بود این طرح تا پایان سال جاری به اتمام برسد، آیا به این صورت این طرح تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد؟

 تا آنجایی که من می‌دانم فقط زمین تحویل داده شد و تا به الان اقدام دیگری صورت نگرفته است و در حال حاضر به نظر می‌رسد واحد موتوری شهرداری ساری در حال انتخاب پیمانکار برای شروع این طرح است.

فارس: چرا در هنگام خرید و فروش تاکسی از طرفین خریدار و فروشنده به میزان قیمت خودرو سه درصد از سوی تاکسیرانی ساری دریافت می‌شود؟

 آن سه درصدی که ما از رانندگان برای نقل و انتقال تاکسی می‌گیریم به عنوان حق امتیاز تاکسی، هزینه نقل و انتقالات و تعویض راننده است که بر اساس مصوبه وزارت کشور صورت می‌گیرد.

هر مبلغی که ما از رانندگان تاکسی می‌گیریم بر اساس مصوبه وزارت کشور و به تایید شورای اسلامی شهر ساری است.

فارس: بعد از نقل و انتقالات تاکسی از هر طرف خریدار و فروشنده مبلغ 25 هزار تومان دریافت می‌شود، علت دریافت این مبلغ چیست؟

 این مبلغ را ما نمی‌گیریم و این 25 هزار تومان مربوط به شرکت تعاونی تاکسیرانی ساری است که دریافت می‌کند.

فارس: چرا پس از خرید تاکسی از راننده مبلغ 150 هزار تومان بابت حسن‌انجام کار دریافت می‌کنید؟

 ما بر اساس آیین نامه سازمان تاکسیرانی مبلغی را تحت عنوان حسن انجام کار می‌توانیم بگیریم.

این مبلغ حسن‌انجام کار را قبلا به عنوان اوراق بهادار می‌گرفتیم مانند سفته که بعضی از رانندگان تاکسی ضوابط این حسن‌انجام کار را رعایت نمی‌کردند و بر اساس مصوبه هیئت مدیره و شورای شهر ساری ما مبلغ حسن انجام کار را به عنوان 150 هزار تومان از آنان دریافت می‌کنیم و هر راننده ای که خواست از سیستم تاکسیرانی خارج شود ما این مبلغ را به راننده تاکسی عودت می‌کنیم.

این مبلغ را به این علت از رانندگان تاکسی می‌گیریم که وقتی یک راننده تاکسی خودرو تاکسی خود را فروخت و قصد گرفتن 150 هزار تومان خود را دارد ما از این طریق متوجه می‌شویم که این تاکسی فروخته شد و فرد خریدار باید به ما مراجعه کند و ضوابط و مراحل پرونده سازی خود را در سازمان تاکسیرانی انجام دهد.

راننده با پای خود به سازمان تاکسیرانی مراجعه می‌کند و برای دریافت پروانه کار در تاکسی اقدام می‌کند.

فارس: تعدادی زیادی از رانندگان تاکسی از طریق پروانه خودروی تاکسی بیمه شدند و هر ماه مبلغ بیمه خود را به بانک پرداخت می‌کنند اما این وسط هر ماه باید مبلغ یک هزار تومان به تاکسیرانی بدهند.علت دریافت این یک هزار تومان چیست؟درصورتی که رانندگان هر ماه مبلغ بیمه خود را به بانک می‌دهند.

 ما رانندگان را بیمه می‌کنیم و چون ما سازمان نیمه عمومی و نیمه دولتی هستیم عملا نمی‌توانیم برگه بیمه را برای آنان صادر کنیم و تصمیم گرفتیم این کار را به شرکت تعاونی تاکسیرانی ساری تحویل دهیم.

شرکت تعاونی تاکسیرانی ساری هر ماه لیستی را که رانندگان بیمه هستند را به تامین اجتماعی تحویل می‌دهد و این مبلغ هزار تومان را با توجه به مصوباتی که خودشان گرفتند دریافت می‌کنند تا بتوانند هزینه پرسنلی آن قسمت از شرکت تعاونی را بدهند.

این یک نوع خدمات است که به رانندگان می‌دهند و چون آنها به رانندگان خدمات می‌دهند باید این مبلغ را دریافت کنند.

ما که سازمان نیمه عمومی هستیم حقوق خود را از دولت دریافت نمی‌کنیم و با توجه به اینکه ما زیر نظر شهرداری ساری قرار داریم، حقوق دولتی نمی‌گیریم و اگر به مشکل مالی برخورد کردیم شهردار ساری به ما کمک می‌کند.

فارس: ماشین‌های شخصی و آژانس‌ها در ساری به راحتی درحال کار کردن هستند، چرا هیچگونه برخوردی با این رانندگان نمی‌شود؟

گوران: سازمان تاکسیرانی نمی‌تواند با خودروهای پلاک سفید برخورد کند و ماشین های شخصی تحت پوشش ما نیست که بخواهیم برخورد کنیم.

برخورد با خودروهای مسافربری شخصی و آژانس‌ها وظیفه نیروی انتظامی است و سازمان تاکسیرانی هیچ مسئولیتی بر این موضوع ندارد.

ما چندین بار این مسئله را با نیروی انتظامی در میان گذاشتیم و از آنان خواستیم تا با مسافربرهای شخصی برخورد کنند و غیر از این کار از دست ما کار دیگری ساخته نیست.

فارس: چرا رانندگان تاکسی مسیر « ساعت ـ هولا » ایستگاه ندارند و برای توقف آنان را جریمه می‌کنید؟

 کسی نیامد ایستگاه رانندگان تاکسی را بگیرد و رانندگان تاکسی این مسیر، خودشان ایستگاه خودشان را رها کردند.

رانندگان تاکسی مسیر « ساعت ـ هولا » مسافران این مسیر را سوار خودروی خود نمی‌کردند و جایگاه خود را از دست دادند.

خودروهای « ون » از سال 87 به بعد وارد ناوگان شهری شدند و از سال های گذشته تاکسی‌ها در این مسیر و در دیگر نقاط شهر درحال فعالیت بودند و این خودروهای « ون » جایگاه تاکسی را نگرفته است.

فارس: خروجی رانندگان تاکسی از شهر در روزهای جمعه چگونه است؟

گوران: بر اساس آیین‌نامه سازمان رانندگان تاکسی در طول سال 30 روز مرخصی داشتند که ما با توجه به اینکه در طول سال 52 روز جمعه داریم این تعداد روز تعطیل را به مرخصی‌های رانندگان تاکسی اضافه کردیم که رانندگان برای مرخصی حتما باید برگه خروجی را از سازمان تاکسیرانی دریافت کنند.

==================

مصاحبه از: صاحب نجفی‌وشوایی

==================

انتهای پیام/2296/ق40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول