اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نارضایی صنوف شوشتر از افزایش15 برابری بهای خدمات پسماند

پس از آنکه لایحه عوارض‌های شهرداری شوشتر در روزهای پایانی سال 91 به تصویب شورای شهر رسید، تنها چند روزی از ابلاغ این لایحه نگذشت که نارضایتی بسیار زیادی در بازاریان شوشتر از این لایحه به گوش رسید.

نارضایی صنوف شوشتر از افزایش15 برابری بهای خدمات پسماند

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، پس از آنکه لایحه عوارض‌های شهرداری شوشتر در روزهای پایانی سال 91 به تصویب شورای شهر رسید، تنها چند روزی از ابلاغ این لایحه نگذشت که نارضایتی بسیار زیادی در بازاریان شوشتر از این لایحه به گوش رسید که همچنان ادامه دارد.

نارضایتی از این لایحه با اعمال تخفیف 40 درصدی در ماه‌های نخست سال کاهش یافت ولی بازهم این نارضایتی‌ها بازار شوشتر را فرا گرفته است.

ارائه خدماتی همچون پسماند و آتش‌نشانی از جمله خدماتی است که به ذات از وظایف شهرداری محسوب می‌شود و تصویب عوارض بسیار زیاد بر این خدمات به نوعی غیر منطقی و غیر اصولی است ولی در شوشتر چنین اتفاقی از سوی شورای اسلامی شهر صورت گرفته است.

تصویب مصوبه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر شوشتر در روزهای پایانی سال91 برای عوارض موجود در سطح شهرستان شوشتر به نحوی بوده که شائبه غیرکارشناسی بودن این مصوبه در جای جای شهر و به ویژه در اصناف پیچیده شد که افزایش تا 15 برابری بهای خدمات پسماند در برخی از صنوف توجیه قابل قبولی ندارد.

خدمات پسماند برای هر منزل مسکونی و صنف و... که در سطح شهر شوشتر در حال فعالیت است باید پرداخت شود ولی در سال‌جاری این میزان، با تصویب شورای اسلامی شهر شوشتر با رشد فزاینده‌ای مواجه شده است و این موضوع باعث نارضایتی مردم و اصناف در شوشتر شده است.

این درحالی است که شهرداری شوشتر با وجود پیشنهاد اعلام تخفیف 40درصدی برای پرداخت بهای خدمات پسماند و آتش‌نشانی در سه ماه نخست سال، اما کسی رغبتی به پرداخت این عوارض‌ها از خود نشان نداده است.

 

*افزایش تا 15 برابر

 

تنها این مصوبه را می‌توان با میزان سال قبل مقایسه کرد و به نتیجه صحیحی از میزان افزایش رخ داده رسید.

رئیس مجمع امور صنفی شهرستان شوشتر در این باره می‌گوید: برخی صنوف کم‌زباله در سال‌های گذشته و تا پایان سال 91 سالانه 15 هزار تومان بهای پسماند پرداخت می‌کرده‌اند ولی در سال‌ جاری این بها به 80 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

رجبعلی ثابت می‌گوید: تالارهای عروسی شهرستان شوشتر که در سال گذشته هرکدام بهای 500 هزار تومان خدمات پسماند پرداخت کرده‌اند در سال‌جاری برای آنها 3میلیون تومان بهای پسماند تصویب شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی افزایش‌ها بسیار چشم‌گیر است می‌افزاید: در صنفی مانند بنک‌داران شوشتر هر واحد در سال گذشته 96 هزار تومان پسماند پرداخت کرده است و این بها در سال جاری به یک‌و نیم میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تخفیف برای این مصوبه کارساز نیست، می‌گوید: برای این مصوبه تخفیفی اعمال شد که در مدت یک ماه اجرایی شد و پس از آن نیز دوباره روال به شرایط گذشته باز گشت، اتحادیه امور صنفی خواستار کاهش و اصلاح این مصوبه از سوی شورای اسلامی شهر است.

ثابت می‌گوید: در سال‌های گذشته همه اصناف را برای پرداخت بهای خدمات تشویق کرده‌ایم ولی در سال‌جاری این بها به نحوی افزایش پیدا کرده است که پرداخت آن برای اصناف دشوار شده است.

وی با اشاره به اینکه در کلان شهر تهران نیز شرایط به این نحو نیست، می‌افزاید: در دو سال گذشته بهای خدمات در تهران رشد بسیار کمی داشته است ولی شهر شوشتر بهای خدمات خود را برخلاف عرف موجود با رشد فزاینده‌ای به شورای شهر پیشنهاد کرده و این لایحه نیز در شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده است.

 

*بهای خدمات آتش‌نشانی50 درصد پیشه‌وری است

 

ثابت با اشاره به فرمول تعیین بهای خدمات در تهران می‌گوید: در تهران بزرگ بهای خدمات آتش نشانی 50 درصد عوارض پیشه‌وری است و این میزان بسیار ناچیز است ولی در شرایط کنونی فرمول تعیین این میزان در شوشتر بسیار متفاوت است.

رئیس مجمع امور  صنفی در این باره می‌افزاید: در شرایط کنونی با بررسی‌های انجام شده بهای بیمه آتش‌سوزی واحد صنفی که در صورت بروز مشکل تامین خسارت اموال نیز برعهده سازمان بیمه‌گر است چیزی معادل خدمات آتش‌نشانی شهرداری شوشتر است که این میزان قدری نامعقول است.

 

*مصوبه باید اصلاح شود

 

عضو شورای اسلامی شهر شوشتر در این باره می‌گوید: در روزهای پیشنهاد این لایحه به شورای اسلامی شهر با بررسی‌های انجام شده میزان بهای خدمات را برای منازل مسکونی مقداری معقول مصوب کردیم ولی توجهی به میزان بهای خدمات برای اصناف نکردیم که این عدم توجه به این بروز مشکل ختم شده است.

امیر رسولی با اشاره به اینکه میزان بهای خدمات در شوشتر از همه کشور بیشتر است، خاطر نشان می‌کند: در شرایط کنونی میزان بهای خدمات در شوشتر از کلان شهر تهران نیز بیشتر به تصویب رسیده است و در اسرع وقت و در شورای سوم باید این مصوبه اصلاح شود.

وی تاکید می‌کند: شهرداری شوشتر باید در اسرع وقت در این باره لایحه اصلاحی به شورای اسلامی شهر ارسال کند تا بهای خدمات در این دوره شورای شهر به میزانی منطقی کاهش پیدا کند.

 

 ******************

 گزارش: مجتبی نارنج‌پور

 ******************

انتهای پیام/72006/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول