اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بابلسر فاقد مکان دفن بهداشتی زباله است / انباشت زباله در سواحل

به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای دفع بهداشتی زباله امروزه زباله‌ها به صورت غیراصولی در سواحل دریای بابلسر انباشته می‌شود.

بابلسر فاقد مکان دفن بهداشتی زباله است / انباشت زباله در سواحل

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، تولید زباله یکی از معضلات مهم شهرستان بابلسر است که لازم است برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشیده و با استفاده از روش‌های مناسب نسبت به برگشت این مواد به چرخه تولید اقدام شود.

عدم دفن بهداشتی زباله در بابلسر منجر به ایجاد بسیاری از آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌های میکروبی برای مردمی که حوالی این مکان زندگی می‌کنند، شده است و همچنین انباشت این زباله‌ها در جوار سواحل زیبای بابلسر چهره این شهر را در نگاه مسافران زشت جلوه می‌دهد.

با بازیافت زباله‌ها به مقدار قابل توجهی در بخش انرژی صرفه‌جویی می‌شود، علاوه بر آن تخریب محیط زیست نیز کاهش می‌یابد.

رئیس محیط زیست شهرستان بابلسر و فریدون کنار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر اظهار داشت: در 30 سال گذشته شهرستان بابلسر مکانی مناسب برای دفن بهداشتی زباله نداشته است.

ناصر کیایی ادامه داد: در نظر گرفتن مرکز شهر برای این منظور با توجه به همجواری با سواحل دریا برای جمع‌آوری زباله غیراصولی، غیرفنی و غیرمهندسی است.

وی در پاسخ به این‌که در حال حاضر برای دفن بهداشتی زباله‌ها چه اقدامی صورت گرفته است، اظهار داشت: در مدت کوتاه فعالیتم در این شهرستان با همکاری شهرداری سعی کردیم زباله‌های دفن شده را آهک‌پاشی و خاک‌ریزی کنیم تا از درصد آلودگی کم شود.

کیایی خاطرنشان کرد: هر چند با این کار درصدی از آلودگی کاهش می‌یابد اما باید راهکار جدی برای آن در نظر گرفت.

این مسئول با بیان این‌که راهکار اساسی برای این کار تفکیک زباله از مبدأ به مقصد است، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم شهر را از این معضل چند ساله نجات دهیم و تولید برق از زباله را در این شهر احداث و راه‌اندازی کنیم، شهرداری باید آموزش تفکیک زباله از مبدأ به مقصد را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.

رئیس محیط زیست شهرستان بابلسر و فریدونکنار خاطرنشان کرد: تفکیک زباله از مبدأ به مقصد سلامت جامعه را از لحاظ روحی و روانی تضمین می‌کند و از لحاظ اقتصادی نیز مؤثر است.

کیایی با بیان این‌که تفکیک زباله از لحاظ حمل و نقل برای شهرداری نیز مقرون به صرفه است، تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم شهرستان بابلسر هم در این امر بزرگ که در سلامت آن‌ها نیز نقش مؤثری دارد، مشارکت صحیح داشته باشند.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری

رئیس محیط زیست بابلسر و فریدونکنار در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری که در باقر تنگه احداث و در حال بهره‌برداری است، می‌طلبد مردم، نهادها و ارگان‌های دولتی همکاری لازم و همه جانبه را با مدیریت آبفای شهری داشته باشند.

وی عنوان کرد: این تصفیه‌خانه برای ضلع شرقی رودخانه بابلرود در نظر گرفته شده و در حال حاضر اکوی شهری لوله‌گذاری شده و در تمام مسیرهای ضلع شرقی نصب شده است و لازم است مردم شهرستان برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و نیز حفظ سلامت خود درباره وصل انشعاب به شبکه همکاری لازم با همکاران ما در آبفای شهرستان داشته باشند تا از این تصفیه‌خانه بهره‌مند شوند.

کیایی با تأکید به این‌که ضلع غربی رودخانه بابلرود باید مجهز به شبکه جمع‌آوری و سیستم فاضلاب شود، عنوان کرد: در حال حاضر در ضلع غربی این شهرستان تاکنون اقدامی صورت نگرفته و بالطبع با پرشدن چاه‌های فاضلاب، این فاضلاب‌ها از طریق تانکرهای فاضلاب‌کش به نقاط مختلف در نقاط دفن زباله تخلیه می‌شود که تخلیه آن سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی سطحی و دریا می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست، عاجزانه از مسئولان استانی و شهرستانی تقاضا دارم تا نسبت به مجهز کردن ضلع غربی رودخانه بابلرود برای احداث شبکه جمع‌آوری و سیستم فاضلاب شهری اقدام کنند.

تصفیه‌خانه فاضلاب میرود مجدداً راه‌اندازی شد

با توجه به این‌که نداشتن سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک صنعتی میرود موجب آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری برای مردمی که در این حاشیه زندگی می‌کنند شده است و همواره مردم این روستا بارها نارضایتی خود را در این زمینه مطرح کردند و با راه‌اندازی مجدد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب در حال حاضر مشکلی در این بخش مشاهده نمی‌شود.

رئیس محیط زیست شهرستان بابلسر و فریدونکنار در این زمینه اظهار داشت: مجوز ساخت واحدهای شهرک صنعتی میرود از سال 70 صادر و بعد از احداث این واحدها شهرک صنعتی موظف بود که سیستم فاضلاب مرکزی را در آنجا احداث و به بهره‌برداری برساند که این امر محقق نشد.

کیایی با بیان این‌که سرانجام این سیستم در سال 86 به بهره‌برداری و در سال 87 فعالیت نهایی خود را آغاز کرد، افزود: اما متأسفانه این سیستم به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در سال 89 تعطیل شد.

وی خاطرنشان کرد: سرانجام در سال 92 با اخطار به چند مرکز صنعتی و بستن چندین واحد در این شهرک مجدد این سیستم راه‌اندازی و در حال حاضر فعال است.

این مسئول افزود: در حال حاضر مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که باید پساب را به یک منبع پذیرنده هدایت کنیم.

==============

گزارش از سامره عبدی

==============

انتهای پیام/86010/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول