اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال ترویج بازی‌های بومی‌محلی

حدود 100 نوع بازی‌ بومی محلی در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌محلی سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال احیا و ترویج بازی‌های بومی محلی، حدود 100 نوع بازی بومی‌محلی در این استان شناسایی شده است.

حدود 100 نوع بازی‌ بومی محلی در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است

عبدالعلی کیخافرزانه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: بازی‌های بومی‌محلی، بخشی از آداب و آیین‌هایی است که سرمایه فرهنگی این استان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: حداقل بازی‌های بومی‌‌محلی شناسایی شده در سیستان و بلوچستان مربوط به خطه سیستان است.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌محلی سیستان و بلوچستان بیان داشت: بازی‌های بومی به طور کامل از فرهنگ هر قوم، نژاد و منطقه‌ای سرچشمه می‌گیرد و رابطه تنگاتنگ با شیوه زندگی، کردار، خلق و خوی و مناسبت‌های آنها دارد.

این مسئول در زمینه اینکه احیای بازی‌های بومی و محلی چه فوایدی دارد گفت: ورزش و فعالیت‌های بدنی از جمله ابزاری هستند که از طریق آن می‌توان قابلیت‌های جسمانی، روانی و اثرات مطلوب اجتماعی را کسب کرد و صد در صد باید این‌ گونه بازی‌ها در سطح این استان فرهنگ‌سازی شود.

کیخافرزانه با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 100 بازی در فرهنگ مردم این مرزو بوم وجود دارد، ادامه داد: چل بازی، گل گل، توتن سواری، کبدی، کشتی کچ گردان، سوت، جفت (طاق)، چقک پور، گل یا پوچ، هفت سنگ، کلاچل چل، تغار تغار از مهم‌ترین این بازی‌ها است.

وی اضافه کرد: سه بازی شامل؛ کشتی کچ گردان، کبدی و چاپ (چوب بازی) به عنوان بازی‌های بومی‌محلی برای ثبت در بازی‌های ملی به اداره‌کل میراث فرهنگی این استان معرفی شده است.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌محلی سیستان و بلوچستان در زمینه اینکه برای احیای این بازی‌ها چه باید کرد متذکر شد: با هدف رشد و انتقال بازی‌های بومی‌محلی در سطح این استان، اجرای جشنواره‌ بازی‌های محلی در روستاها، بخش‌ها، دهستان‌ها و مراکز شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه‌های این هیئت است.

این مسئول با اشاره به استقبال پرشور مردم از بازی‌های بومی محلی یادآور شد: در این استان کشتی کچ گردان و کبدی در روستاها و شهرهای کوچک و گاه گاهی در بازارها نیز برپا می‌شود تا ضمن بروز یافتن استعداد‌های کودکان و به ویژه جوانان و نوجوانان باعث افزایش توان ذهنی و فیزیکی آنها نیز ‌شود.

کیخافرزانه خاطرنشان کرد: باید برای آموزش بازی‌های بومی‌محلی در زنگ‌های ورزش مدارس فرهنگ‌سازی شود، چرا که کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را با هم‌سن و سالان خود در مدارس می‌گذرانند.

وی اضافه کرد: سالانه چندبار با هدف معرفی و شناسایی آداب و سنن بومی و محلی استان، بازی‌های بومی و محلی این استان در جشنواره‌های تابستانی، نوروزی و غیره اجرا می‌شود.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌ محلی سیستان و بلوچستان در ارتباط با اقداماتی که برای ساخت سالن‌های ورزشی، روستایی و عشایری در این استان انجام شده، اذعان داشت: ساخت سالن‌های ورزشی جزو وظایف اداره‌کل ورزش و جوانان این استان است لذا بهره‌برداری از سالن‌های ورزشی، برگزاری جشنواره‌های بومی‌محلی از برنامه‌های کاری این هیئت است.

انتهای پیام/75002/ن30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول