اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خسارت گرمای 50 درجه‌ای به نخلستان‌های ریگان

نخل‌های ریگان قهر کردند/ نابودی دسترنج یک‌ساله کشاورزان بر اثر گرمای شدید

گرمای بالای 50 درجه در شهرستان ریگان به عنوان یک عامل قهری مقاومت نخل‌ها را از بین برد و موجب ریزش محصول خرما شد.

نخل‌های ریگان قهر کردند/ نابودی دسترنج یک‌ساله کشاورزان بر اثر گرمای شدید

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان با توجه به اینکه چند روزی در شهرستان ریگان دمای هوا به بالای 50 درجه افزایش یافته است، این امر مقاومت نخل‌ها را از بین برد و موجب ریزش محصول خرمای کشاورزان ریگانی شد.

گرما تاب و توان نخل‌ها را بُرید

کشاورزان ریگانی یک سال در نخلستان‌ها زحمت کشیده‌اند، اما با افزایش دما محصول آنها دچار خسارت شد که می‌طلبد مسئولان بیمه در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

یکی از این کشاورزان شهرستان ریگان به خبرنگار فارس گفت: تمام توصیه‌هایی که کارشناسان جهاد کشاورزی ارائه کردند را عمل کردیم از آبیاری گرفته تا تغذیه مناسب نخل و کشت علف در کنار درختان اما گرمای بی‌سابقه در ریگان این محصول را دچار ریزش کرد.

ابراهیم ریگانی از مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست در این زمینه برای مشکلات آنها چاره‌اندیشی کنند.

حسین میرزاده یکی دیگر از کشاورزان ریگانی به خبرنگار فارس گفت: طی چند روز گذشته گرمای شهرستان یک دفعه به اوج رسید و این امر سبب شد که نخل‌ها نتوانند این گرمای بی‌سابقه را تحمل کنند و منجر به ریزش محصول خرمای کشاورزان شد.

محمد شهیکی از کشاورزان ریگانی ابراز داشت:‌ حاصل یک سال دست‌رنجمان که نزدیک برداشت آن بودیم، یک دفعه دچار ریزش شد.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: طی چند روز گذشته با بالا رفتن دمای هوا در شهرستان ریگان شاهد مراجعه مکرر کشاورزان در زمینه ریزش محصول خرما بودیم که با مراجعه کارشناسان به باغ‌های نخل مشاهده شد که ریزش محصول خرما آغاز شده است.

موسی جلالی افزود: با توجه به اینکه این ریزش از شدت ویژه‌ای برخوردار است، کشاورزان ریگانی را متضرر کرده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت ریالی از این باغ‌ها هستند.

وقتی که نخل‌ها قهر می‌کنند

وی ابراز داشت: عوامل قهری یکی از علت‌های ریزش محصول خرما است که گرمای بی‌سابقه تاب تحمل نخل‌ها را بریده و منجر به ریزش محصول خرما در شهرستان ریگان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: نخل‌ها دمای 40 تا 42 را تحمل می‌کنند، اما گرمای 50 درجه و بیشتر از آن را تحمل نمی‌کنند که این امر سبب ریزش محصول خرما در شهرستان ریگان شده است.

جلالی با اشاره به اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی از ابتدای گرده‌افشانی نخل‌ها توصیه‌ها را به کشاورزان ارائه دادند و کشاورزان به این توصیه‌ها عمل کردند، تصریح کرد: گرمای بیش از حد خساراتی را به محصول کشاورزان وارد کرد.

کشاورزان به صندوق‌های بیمه مراجعه کنند

وی از کشاورزان خسارت دیده خواست برای دریافت غرامت محصول خود به صندوق‌های بیمه محصولات کشاورزی مراجعه کنند.

جلالی افزود: گرمای هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته به‌طوری که ریزش محصول خرما در 6 هزار هکتار از باغ‌های نخل ریگان مشاهده شده است.

به گزارش فارس در شهرستان ریگان سالانه 35 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود.

انتهای پیام/80019/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول